Annons:
Etikettinlärning
Läst 1117 ggr
Fisherling
2016-04-17 15:44

Handling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag testade jag lite lätt handling med Tinja. Hon är van vid att bli skickad runt stolpar och liknande, vi har övat fjärrdirigering, hon har alltså inga problem med att jobba långt borta från mig.

Så jag blev ju väldigt förvånad när hon plötsligt ville vara klistrad vid benet på mig. Ställde upp två hinder bredvid varandra med en meter emellan, 30 cm höga, bara för att öva på själva konceptet att följa mitt kroppsspråk. Vi har övat hopp på raksträcka innan, hon vet vad hopp är och tycker det är kul. 

Första hindret hoppade hon över, men för att hon inte skulle smita in mellan hindren var jag tvungen att stå emellan, och hon skulle bestämt krypa under andra hindret. Blev lite tagen på sängen, vet inte riktigt varför hon gör så. Hon verkligen envisades med att hoppa över första men krypa under andra, trots utebliven belöning. Jag varvade även med att ge belöning efter första hoppet, så att hon skulle veta att hon gör rätt när hon hoppar.

Uppenbarligen kräver jag för mycket, och skulle då gärna få tips på hur man börjar öva handling från grunden. Det var ett tag sen jag gick på kurs i Agility, och det är fortfarande 10 dagar kvar innan kursen vi ska gå på startar. Skulle gärna ha övat upp lite handling tills dess.

Vilka övningar kan vi köra? Jag vill lära henne att jobba utifrån mitt kroppspråk.

Annons:
CayKantos
2016-04-17 16:23
#1

Inte handlingsövning men: kanske få henne hoppa över första, stanna i mitten med dig för beläning och då skicka över andra efter en liten "belöningspaus"? Kanske testa komma från andra hållet?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
2016-04-17 16:29
#2

#1 Det skulle ju vara något! Hoppa, kampa lite, hoppa igen. Ska testa det imorgon när jag åker ner till klubben :D

CayKantos
2016-04-17 16:32
#3

#2 Gör det! Hoppas det funkar! Sen (om det funkar) kan du fortfarande stanna honom men bara för att snabbt säga åt honom att hoppa över. Då belöna rikt! Sen kan du ju jobba bort "pausen" :D

Uppdatera gärna med hur det går! Heja heja!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
2016-04-17 16:51
#4

#3 Hoppas jag med. Och det är en hon ;)

CayKantos
2016-04-17 17:19
#5

Oj förlåt.. Det vet jag redan men har en vana av att skriva han då jag så gärna vill ha hanhund själv 🤔😂

Ang handling, är jag inte sådär jättesäker på vad som ingår. Men dessa är jättebra för att stärka kontakt enl mig :) https://www.youtube.com/playlist?list=PLEBF2B84BEEEA6DFA

Du kan även göra saker som att skcika hunden genom tunnel, hopphinder, etc. och så snart hon utför handlingen springer du iväg, hunden kommer ju då springa efter efter utfört handling och det kan stärka det där med att jobba på distans. Inget jag har testat men något nån annan har tipsat.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
2016-04-17 18:54
#6

Ska testa lite olika grejer imorgon, även om fokuset antagligen kommer ligga på slalom. Fick ju trots allt en bra början till 6 pinnar långt slalom. :D 

Så jag återkommer då!

Annons:
CayKantos
2016-04-17 18:55
#7

#6 Wow bra jobbat! Om video går hade det ju vart roligt att kolla på!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
2016-04-17 19:47
#8

#7 Jag la upp en video häromdagen på Facebook's grupp Träna Hund, fast då med fyra pinnar. :P Dock ligger den på telefonen så kan inte ladda upp den här.

CayKantos
2016-04-17 21:47
#9

#8 Hmm hittade inte videon, men blev del av gruppen, verkade intressant :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
2016-04-17 21:50
#10

Angående att hon kryper under bommen: Sänk den.. :D Annars har jag inga konkreta tips!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
2016-04-17 21:51
#11

#10 eller ställ något under, evt hänga en filt så det liknar det är någpt ivägen, kom jag på nu 😎

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
2016-04-17 22:36
#12

#9 La upp videon den 12:e om det hjälper :P 

#10 Jo, fast även nere på 30 cm så ville hon gärna krypa under, vilket resulterade i att hon fällde bommen på sig själv. När det är så lågt och hon har bromsat in för att vilja gå under, och hon inte får, då vill hon gärna bara kliva över det.

Men men, ska öva mer på det imorgon. Tycker det bara är så konstigt. Jag har ju kunnat skicka henne från en pinne till en annan med flera meters avstånd emellan när jag står en bit bort. Plötsligt så hoppar hon (när hon väl hoppar) så nära mig på hindret som möjligt.

Får hoppas att det bara var en off dag för oss. Vi brukar samarbeta mycket bättre än så.

CayKantos
2016-04-17 22:49
#13

Hittade :3

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Fisherling
2016-04-18 17:25
#14

Idag gick det mycket bättre! Hämtade mina slalompinnar hos mamma och gick ner till ängen för att köra lite kravlöst. 

6 pinnar, sista porten lite åt vänster. Gick hur fint som helst! 

Sen testade jag att ställa två pinnar med flera meters mellanrum och föra henne mellan dessa enbart med kroppsspråk. Vilken lycka! Hon kunde springa från den första till den andra, runda den, tillbaka till den andra och runda tight mot mig.. Så härligt!

Upp till toppen
Annons: