Annons:
Etiketttävling
Läst 923 ggr
Fisherling
4/21/16, 1:01 PM

Första tävlingen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det så att jag sitter och tittar på tävlingar i min närhet som jag och Tinja skulle kunna anmäla oss till. Dock så kan jag inte så mycket om hur man anmäler sig, till vilken klass man ska anmäla sig, hur man ska mäta in hunden.. 

Jag kan helt enkelt ingenting och tycker att det är väldigt informationsfattigt. På SAgiK Tävling står det bara namnet på tävlingarna eller "Officiell Agility", förutom några enstaka där det står typ "Dubbelhopp" eller "dubblerad klass 1 och 2", och jag har ingen aning om vad det betyder. 

Låt oss säga att jag vill till sommaren tävla i en inofficiell blåbärsklass eftersom hon är för ung för att tävla officiellt. Hur gör jag?

Annons:
Frida B
4/21/16, 8:20 PM
#1

Först och främst måste du registrera dig på sagik.

På sagik finns 5 kolumner. Dag, klubb, lopp, sista anmälningsdag och status. Under rubriken lopp står det om det är officiell (det kan exempelvis se ut såhär:ag1 (agilityklass 1) ho1 (hoppklass1)) eller inofficiell (då står det inoff). Du klickar dig då in på en inoff.

Då får du upp 5 nya kolumner. Storlek, klass, anmälda, domare och not. Under not finns det nu några gröna +, om du håller muspekaren över står det "klicka här för att lägga till.". Klicka där, och du får upp en ruta där det står att det är du som förare och vilken hund du vill anmäla. Bocka i den hunden du vill anmäla och klicka på spara. Sen går du in och betalar :)

På blåbärstävlingar brukar det vara klass 2 banor faktiskt. Med andra ord går du bara på vilken storleksklass hon är i. Det får du kolla själv, mätning görs vid en officiell tävling. 

Small: under 35 cm

Medium: 35-45 cm

Large: över 43 cm

Är hon mellan 43 och 45 cm (som min nimbus är… Eller ja han mättes som typ 44,5 haha men jag bad faktiskt domaren att sätta honom i medium även fast han ville sätta Nimbus i large.) får du helt enkelt välja mellan medium och large. :)

Edit: Sen finns det någonting som heter tunnelklass, det är helt enkelt en klass "utöver" agilityklass och hoppklass. Med bara tunnlar :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jetaime
4/21/16, 10:12 PM
#2

#1 Nej, blåbärsklass är lättare än klass 1-banor! Oftast inte vippen, säcken och slalom med heller. Öppenklass däremot brukar motsvara ungerfär klass 2 :)

När det står "dubbelhopp" betyder det att där är två hoppklasser. Och "dubbelklass 1" betyder då att det är två agilityklasser och två hoppklasser på samma dag.

Jag tycker att börja med blåbärsklass är toppen. Man får se lite hur det går till på tävlingar och man har möjlighet att få bättre hjälp och "träna" på att tävla.

Jetaime
4/21/16, 10:15 PM
#3

Det är inte heller alla inofficiella eller blåbärstävlingar som finns på SAgiK-tävling heller. Man kan gå med i lite agility-grupper på fb och hålla utkik där också. Jag har tyvärr inte så bra koll utanför skåne.

Fisherling
4/22/16, 8:31 AM
#4

#1 Tinja är definitivt Large, hon är 49-50 cm i mankhöjd. Känns ganska lagom :P

#2 Då låter ju blåbärsklass verkligen som något för oss. Jag behöver träna på mina nerver mest av allt, och det är ju bra om jag får se hur Tinja reagerar på en tävlingssituation. Det har ju gått bra på utställning trots mina nerver, men när det är fart och fläkt kanske hon reagerar annorlunda. Vi får se helt enkelt :)

Och jag ska kolla runt på fb! :D

Jetaime
4/22/16, 10:49 AM
#5

Nästa år kommer det dock bli fem storleksklasser. Två largeklasser, Large och X-large. Gränsen kommer gå vid 50cm. Dock kommer hundar över 43cm att ha möjlighet att välja om dom vill gå i L eller XL. (Tävlar man internationellt så vill antagligen inte dom med små largehundar hoppa lägre på tävlingar i Sverige, men oavsett så kommer dom stora largehundarna inte hoppa högre än dom gör nu, höjderna i klass tre är väl tom maxhöjderna sänkta med 5cm, om jag inte minns fel?)

Fisherling
4/22/16, 12:36 PM
#6

#5 Jo jag har hört om det där och tycker att de nya reglerna kommer passa Tinja perfekt. Hon är ju 49 cm (mätte igen) så då hamnar hon i Large, och är ju väldigt glad att hon är en stor och inte liten large :P

Annons:
Jetaime
4/22/16, 1:22 PM
#7

#6 Slutmätningen är dock efter hunden är 2 år (domare som mäter) Så det kan ju hända att efter första mätningen får hon lov att gå i Large och är hon 50/över 50 vid andra så får hon flytta upp :)

Fisherling
4/22/16, 4:29 PM
#8

Usch, skulle vara jättejobbigt om hon hamnade i XL på centimetern! Då skulle hon få hoppa rätt rejält högt. Om hundar som ligger på gränsen på medium/large får särbehandling, borde inte de som ligger på gränsen large/extra large också få det?

Fisherling
4/22/16, 4:33 PM
#9

Fast vänta, du sa ju att hundar över 43 cm kommer få välja om de vill gå i L eller XL?

Jetaime
4/22/16, 4:38 PM
#10

#8 Det är inte högre än vad largehundarna hoppar idag, som kommer vara i XL, mar har tom sänkt hopphöjderna.

Zuki är 46cm och hoppar nu 60cm i klass två. Skulle hon starta i klass 3 i år skulle maxhöjden ligga på 65cm.

Fisherling
4/22/16, 5:14 PM
#11

Då blir det iallafall inte för högt :P

Jetaime
4/22/16, 8:21 PM
#12

#11 Nej det ska nog inte vara några problem för henne :).

Upp till toppen
Annons: