Annons:
Etikettträning
Läst 669 ggr
Jetaime
2016-05-24 10:50

Hur gamla var era hundar?

Hur gamla var era hundar när ni började med agility?
Började ni med grunderna tidigare, tex. skicka genom tunnel eller mellan hinderstöd osv? Vid vilken ålder ungefär?

När började ni "på riktigt"?

Annons:
Jetaime
2016-05-24 11:15
#1

Min hund var 14 månader när vi började. Hade inte testat eller kört agility alls innan, inte ens en tunnel (hoppat lite ute på promenader och balanserat på saker osv, men ingen agilityn). Zuki var min första egna hund och min första agilityhund och jag kunde inget om agility innan jag började, hade såklart sett lite innan på uppvisningar osv. 

Nästa hund kommer jag börja med lite grunder tidigare, men kommer inte ha så brottom ändå :)

Fisherling
2016-05-24 11:50
#2

Eftersom jag kört Agility med vår Labbe Benji innan så var jag ju vääldigt taggad på att börja köra, men jag lyckades hålla mig i skinnet tills hon blev iallafall 10 månader, och då började jag bara väldigt försiktigt med slalom. Grundövningar som att krypa under filtar, balansera, hoppa över stockar och sånt har vi gjort mycket, så det var inte så svårt att föra över det till Agilityn.

Och nu går det ju vääldigt bra. 14 månader är hon och vi har verkligen blivit ett bra team på så kort tid. Och bättre kommer det bli! :D

Frida B
2016-05-24 18:20
#3

Vid ca 14 månaders ålder. Träffade honom vid 11 månaders ålder haha så kunde inte riktigt börja tidigare! Sen har jag alltid velat köra agility innan men inte kunnat pga… Ja brist på hund! Nästa vovve kommer redan som valp få gå tävlingsinriktad valpkurs, lära sig tunnel och olika kommandon som fram, lite lättare svängar osv. Sådant som är skonsamt för en liten valpkropp :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VendelaS
2016-05-25 10:01
#4

Med min förra hund (första egna) började med tunnlar runt 7-8 månaders ålder och med riktiga hinder när hon fyllt 1 och på allvar (högre hinder, slalom, tuffare svängar osv) när hon vart friröntgad. 

Med valpen (13 veckor)  jag har nu har jag redan börjat med grunder som "varsågod" och kommer fortsätta med andra grunder som target, rundakommandon och så småningom tunnlar (kanske inte såhär tidigt dock). Kommer inte börja på riktigt förrän hon är 1 och inte hårdträna förrän hon är friröntgad (förhoppningsvis).

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Frida B
2016-05-25 11:12
#5

#4 vad är det för ras du har skaffat? Shappe eller blev det annat denna gången? :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VendelaS
2016-05-25 15:38
#6

#5 Blev en flatcoat ;)

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Annons:
Frida B
2016-05-26 08:25
#7

#6 kul! :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

DogeLove
2016-09-28 16:33
#8

Typ vid 3 månader men då var det mer vi lägger en pinne typ 5cm över marken går över om Fjalar följer efter så får han jätte mycket beröm och godis och sen har det blivit lite mer med tiden nu är han dock 18 månader och vi ska försöka hitta en agility förening och träna på!😉🐶

XeZafir
2016-09-29 19:56
#9

Min hund började med Preagility redan som 6 månader. Vi gick kursen och tränade väldigt sparsamt mellan gångerna, som var lagt varannan veckan.

Allt eftersom hon blev äldre blev det mer träning. FÖrst när hon var 12 månader körde vi mer regelbundet och vi påbörjade alléslalom. Det gick fort fram för henne efter det.

Däremot är min lille skrutt full fart hela tiden och hon har inte tänkt så mycket, men det verkar ha kommit nu. Hon är idag 2,5 år och nu börjar byte och annat hitta en förståelse :)

Min älskade flasknos ❤️

Drömmis
2016-10-13 06:43
#10

Har börjat förbereda alla mina vovvar (utom senaste som är adopterad) vid 6 månader ca, då har jag lagt grunden för slalom och gjort mycket kontaktövningar så att själva agilityn sen blir enklare :). 

Med nuvarande hund har det varit mer av en utmaning i och med att han är en tidigare hemlös irländare, så honom började jag med då han var 5 år. Och kan absolut konstatera att ju tidigare man börjar träna en hund desto lättare ;) Vart en tuff kamp att få herren dit han är idag, men å andra sidan också nyttig träning.

Upp till toppen
Annons: