Annons:
Etikettinlärning
Läst 1615 ggr
Jetaime
5/24/16, 10:53 AM

Slalommetod.

Vilken inlärningsmetod använde ni er av vid inlärning av slalomen? 
Olika med olika hundar? Testade ni något som inte fungerade? Vad fungerade bäst? Och framförallt hur ser er slalom ut idag? Stadga/självständighet?

Annons:
Fisherling
5/24/16, 11:48 AM
#1

Bågar och godis med Benji. Gick aldrig att lära in, han hoppar alltid över pinnar, även tre år senare.. 

Så jag hoppade över till 2x2 med Tinja, och hon kör helt felfria, självsäkra slalom med 12 pinnar. Och vi började bara träna det i år! ❤️ Kommer aldrig köra någon annan metod.

Frida B
5/24/16, 6:14 PM
#2

Kompostgaller istället för bågar. Funkade bra, men han är fortfarande väldigt osäker på ingångar. Ibland rättar han till det själv men ibland får jg påminna honom. Men sen har vi möjlighet att träna ca 2 ggr i månaden så hade säkert kommit mycket längre om han vart min :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jetaime
5/24/16, 10:40 PM
#3

Jag visste inte riktigt vad jag gjorde när jag började med slalominlärning med Zuki så testade allt, men i en kombination blev det hur bra som helst tillslut. Vi testade lite bågar, men slutade direkt då hon såg bågarna som hinder. Med V-slalom hoppade hon över pinnarna.. blev not mer en kombination av sug mot belöning och koppelslalom… ?

Vi har tränat självständighet och stadga i slalomen en massa, och idag är slalomen ett av dom hinderna som jag verkligen inte behöver "oroa" mig över. Hon suger slalom i alla möjliga vinklar och hoppar i princip "aldrig " ur. (Kan ju såklart hända att hon snubblar, halkar eller så, men ja.

VendelaS
5/25/16, 10:07 AM
#4

Med förra (återigen) testade jag först bågar, men gav upp det ganska snabbt då hon tyckte de var läskiga + att vi då bara kunde träna slalom på klubben (har även ett hemma). Så istället gick jag över till allé och det är med hjälp av allé som jag lärde in slalom. Funkade super med henne så kommer testa det med valpen så småningom och se om det är något för henne. 

Min förras slalom var väldigt bra tycker jag. Hon hade lite svårt för när jag var på "fel" sida, men det är helt och hållet mitt fel då jag inte varierade sida tillräckligt mycket när jag lärde in det. För övrigt var det säkert och självständigt. Enkelt och backa bandet ibland eller om man gått för fort fram ;)

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

IngaTrnqvist
5/25/16, 10:55 AM
#5

Provade med bågar, men dels hoppade han över dem, och dels blev det mycket peka/följa över det, och han lärde sig inte riktigt principen. Så vi började om på 2x2, och nu är hans slalom otroligt säkra, självständiga och snabba :) Och även om vi inte tävlar så roar vi oss ofta med att klura ihop svåra kombinationer med slalom hemma eller på klubben. 

Jag kommer förmodligen köra 2x2 med nästa hund med, men om inte det fungerar provar jag nog allé.

Bello_O
6/7/16, 9:28 PM
#6

Med första hunden har slalomet aldrig funkat, men andra började jag med kompostgaller till bågar när hon fyllt ett år i april. Nu kör hon 12-pinnarsslalom utan större bekymmer:) Får springa ganska nära vid ingången men annars kan jag vara en liten bit ifrån, och farten är verkligen inget att klaga på heller!

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Annons:
Wick
6/14/16, 7:05 AM
#7

#1 #5 hur går 2x2 metoden till och kan man läsa om den någonstans? Jag är lite ny med agility, har slalomhinder och hopphinder hemma på tomten där jag har tränat hundarna lite för kul men känner nu att jag skulle vilja träna mer på detta. 😃Metoden jag har använt vid slalom är väl det ni kallar för bågar skulle jag gissa, att man visar och styr med handen hur hunden ska gå?`

Eller har jag förstått allting fel? xD

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Jetaime
6/14/16, 7:59 AM
#8

#7 bågarna sätter man på slalompinnarana, så blir det en tydlig väg var hunden ska gå. Här behöver man inte peka/visa, förutom möjligtvis i början.

Jetaime
6/14/16, 8:02 AM
#9

Här har du en bild på hur det kan se ut http://www.agilityshop.se/ovriga%20prod/Slalmskenor08.jpg

Fisherling
6/14/16, 8:09 AM
#10

#7 Det finns flertalet videos på youtube med "2x2 weave method" :) Det är enklare att se än att läsa sig till hur man ska göra.

IngaTrnqvist
6/14/16, 12:07 PM
#11

#7 Denna videon utgick jag ifrån när jag körde 2x2 :)

Wick
6/14/16, 1:18 PM
#12

#8 #9 Jahaa, okej. Tack! Hade ingen aning att det existerade. 😮

#10 okej tack så mycket, perfect :D 😃

#11 tack, kikar på den! ❤️

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Fisherling
6/14/16, 3:08 PM
#13

#11 Det var precis den jag tänkte på! Den förklarar allt så enkelt och bra, och visar att man inte ens behöver någon fancy utrustning :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: