Annons:
Etikettinlärning
Läst 1248 ggr
Kötttbull
2016-05-31 07:54

Agility tips

Hej! Vi planerar att skaffa hund snart, och då vill jag bli mer insatt i agility och kanske tävla, om jag överkommer min "scenskräck" ;) Men nu till problemet. Jag kan nästan ingenting om agility. Är det något man ska tänka på vid inlärningen av olika hinder mm? Hur lär man hunden att springa runt hindren och hoppa åt rätt håll? (Förstår ju att det beror på hur hindren är "satta", men hur lär man in det) Andra tips och trix att tänka på? Tack på förhand! :)

Annons:
Fisherling
2016-05-31 08:08
#1

Alltid bra att hitta någon bra kurs. Det brukar finnas tävlingsinriktade kurser lite här och var, jag har gått på "Sikta mot stjärnorna - NoseWork grund" till exempel. Det är fortfarande en grundkurs, men kursledaren vet att de som är där vill komma långt och anpassar kursupplägget efter det.  En vanlig grundkurs i Agility kan det komma lite kreti och pleti på, ofta är majoriteten bara intresserade av att ha lite kul med sin hund, och det märks på kursupplägget. Dessutom kan det finnas hundar med lite.. Problem på dessa kurser. 

Hur man lär hunden att ta hinder etc lär du dig enklast på en kurs. Men du kan börja redan när hunden är valp med "grundbeteenden"! Lär den att gå runt en stolpe genom att locka runt den för att sedan stå längre och längre bort. Ställ en skål med godis eller lägg favoritleksaken någon meter bort, håll i kopplet, säg "klara… fääärdiga… KÖR!", släpp kopplet och kör ett race med hunden till skålen eller leksaken. Låt hunden krypa under saker så som stolar, filtar och presenningar, och gör det roligt! Gå ut i skogen och låt hunden balansera på stockar och sten, det är jättenyttigt för balansen.

Finns massvis med roliga övningar som man börjar med långt innan hunden ens ser ett hinder :)

Jetaime
2016-05-31 12:35
#2

Har du aldrig kört agility innan så hade jag absolut rekommenderat dig att gå en nybörjarkurs. Där går man ofta igenom sånt som handlar om belöning, uppvärmning, nedvarvning, och hinderinlärning och får väldigt bra tips att ta med sig! Framförallt så är det bra om det blir "rätt" från början :)

Wick
2016-06-14 07:12
#3

Lånar tråden lite…

Om man har en hund på 6år och vill börja träna agility, rekommenderas det även då att gå på en nybörjar kurs?

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Fisherling
2016-06-14 08:08
#4

#3 Om hunden inte kan de hinder som finns på en Agilitybana, så ja. Det handlar om att tidigt skapa hindersäkerhet. :)

Jetaime
2016-06-14 08:53
#5

Håller med #4 Tycker inte åldern på hunden spelar någon roll där faktiskt!

Dessutom är det väldigt roligt att lära känna andra som tränar agility.

Wick
2016-06-14 13:28
#6

#3 #4 okej, yeah, det är så sant.😃 Det som gör mig osäker är väl främst att jag inte riktigt vet hur hon skulle te sig om hon skulle vara lös med massa andra hundar runt omkring sig. Skulle hon total-ignorera mig och få pudelfnatt eller skulle hon faktiskt hålla sig till mig och mitt godis? Har tränat inkallning men det sitter inte i berget utan beror snarare på om hon vill eller inte. xD

Så aa, känner väl att jag är lite "rädd". ^_^

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Annons:
Jetaime
2016-06-14 14:09
#7

#6 Det brukar hända dom flesta under en nybörjarkurs att dom tar lite frivarv, sålänge inte hunden är aggressiv och det händer helatiden ska det inte vara några problem. Oftast får man lite hjälp med det också, och bestämmer i gruppen hur man ska göra om någon hund skulle springa från sin matte/husse osv.

Wick
2016-06-14 14:33
#8

#7 okej tack för informationen! Den enda kurs som jag har gått är med vår gamling och det var en valpkurs så vet inte riktigt hur det går till. Men det är skönt att höra, hon är inte alls aggressiv såvitt jag har sett men hon backar inte för att säga ifrån ifall någon hund är för mycket på. ;)

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Fisherling
2016-06-14 15:13
#9

#6 Kan ju säga dig att min Benji tog ett ärevarv för varenda-jäkla-hinder han tog på de första två kurserna jag gick med honom. Fick fnatt, skulle leka med de andra hundarna, tjöt så fort han inte fick vara med, fick smeknamnet Labradåren…

Men, det gick till slut.

Wick
2016-06-14 21:04
#10

#9 haha åh ❤️låter som en hund med lite extra livsglädje. x)

Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath. 

Qiuetly enjoy the present, the now. 

Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.

Fisherling
2016-06-14 22:27
#11

#10 Haha det har han definitivt! Han är världens snällaste, gladaste och goaste jycke - men han är förfärlig att försöka träna med.

Upp till toppen
Annons: