Annons:
Etiketttävling
Läst 1622 ggr
Jetaime
12/5/16, 3:47 PM

XS/S och L/XL.

Ni som har hundar som ligger på gränsen, där man får lov att välja när år, hur tänker ni kring valet av klass? För- och nack-delar? Vad kommer ni att välja?

Gäller hundar som tävlar i S som är under 28cm
Hundar som tävlar i (svensk)M över 43cm
Och nuvarande L över 43 cm men under 50cm.

XS - under 28cm
S - under 35 cm (men hundar under 28cm får också tävla här)
M - 35-43cm
L - 43-50cm
XL - över 43cm

Annons:
Jetaime
12/5/16, 3:55 PM
#1

Jag har en liten aussie på 46cm (väger 13,5kg), som nu tävlar i L. Och jag har i princip bestämt mig för att fortsätta i XL nästa år. Har velat väldigt mycket sen regelförslaget kom och jag har väldigt svårt för förändringar och hatar att ligga i ett mellanskikt där man behöver välja. Hade det inte varit för att reglerna ser annorlunda ut internationellt så hade jag nog valt L, men jag känner att jag inte vill begränsa oss, OM det skulle vara så att vi vill tävla internationellt i framtiden. För då ÄR hon en "vanliga" L hund.

Hon har aldrig haft några problem med höjden och river nog lika mycket/lite om det är 45 eller 65 cm (om inte mer när det är lägre?) . Det känns väldigt lågt med 40-50 när man är van vid att hon hoppar 60cm.. (tom. 65 på vissa tävlingar i år).

Jetaime
1/23/17, 9:56 AM
#2

Jag velar fortfarande, även om jag typ hade bestämt mig ett tag (Tvekar ju mest för att dom svenska rgelerna krockar med dom internationella.. ). Men antagligen kommer vi att ha lite uppehåll under våren, så eftersom jag inte bestämt mig kommer hon "gå kvar" i XL de få tävlingarna vi kommer köra i vår eftersom vi då inte satsar på att kvala till SM eller liknande utan mer kör dom tävlingarna vi hinner innan uppehållet…så får jag se till sommaren/hösten vad jag bestämmer mig för.

Lojs
1/23/17, 3:30 PM
#3

Jag tävlar inte just nu, men eftersom jag aldrig haft suget efter att tävla internationellt så hade jag alla gånger valt den lägre klassen för att spara hundens kropp.
Jag håller på att träna upp en hund som ligger på runt 25 cm i mankhöjd, med henne tvekar jag inte det minsta, vi hade troligtvis inte kunnat tävla alls med de gamla reglerna, hon tycker till och med 25 cm är lite högt att hoppa.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Jetaime
1/23/17, 3:50 PM
#4

#3 Beror lite på hund… Jag tänker liksom att 50cm (eller 40 tom) ger en högra hastighet i jämförelse med 60cm och belastningen på en landning blir därför högre i en högre hastighet också, så slitningen på hunden kropp kan nog vara detsamma (beroende på hund såklart! egentligen hade det ju varit dom tyngre  hundarna som tex. större labbar, boxer osv som hade tjänat på lägre hinder.. )

Min lilla aussie på 13,5kg gilder lika lätt över 60 som 50 cm, men hon får ju mer fart eftersom hon slipper vara i luften lika mycket på lägre hinder. Men nu tänker ja framförallt L-XL.

Lojs
1/23/17, 4:22 PM
#5

#4 I de studier jag har sett har alltid högre höjd gett högre belastning, jag har hört/läst teorin att hastigheten ska ge lika hög belastning, men aldrig sett studier som stödjer det. (Har pysslat med agility sedan 1995 och försökt hålla mig uppdaterad med den forskning som finns).
Men absolut skulle de tyngre hundarna tjäna massor på lägre höjder belastningsmässigt jämfört med de lättare hundarna, så jag hade föredragit om kroppsbyggnad var inräknat på något sätt i systemet, men det känns ganska svårt. Om man ser på individnivå dock så väljer jag alla dagar lägre höjder oavsett hundtyp.

Sedan spelar såklart många andra saker roll med, som att hunden är både fysiskt genomtränad ordentligt både agilitymässigt och rent fysträningsmässigt så att den kan hantera den höga farten på ett bra sätt. Plus såklart att tävlingsloppen inte är den stora belastningen utan den största mängden agility blir ju på träning och där har man ju en annan möjlighet att påverka hinderhöjderna.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Jetaime
1/23/17, 4:28 PM
#6

#5 Det är förstås bara spekulationer, men jag tänker framförallt på små smidiga hundar (mer som min) så tror jag det kan vara ganska sak samma med höjden för det blir ändå så pass stor skillnad på hastigheten med lägre hinder, men ja, jag har ingen forskning som stöttar det, utan spekulerar bara fritt. Min intressant att veta hur andra tänker också.

Annons:
Lojs
1/23/17, 4:50 PM
#7

Nej, jag tror inte heller det finns studier som kunnat ge samband mellan just skador och höjd/fart, det är ju svårt att studera, utan det är mer belastning, genomtramp mm som studerats. 
I vilket fall tror jag att bland det viktigaste för att minska skaderisken är att ha en bra handling så hunden inte behöver tvärvända mitt i en landning och liknande, samt som sagt på vilket sätt och hur mycket man tränar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fisherling
1/23/17, 6:22 PM
#8

Vi kommer inte ha något annat val än XL. Tvivlar starkt på att Tinja kommer bli inmätt som lägre än 50cm.

Frida B
1/31/17, 7:50 AM
#9

Jag kommer nog välja L.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Helena89
2/4/17, 1:40 PM
#10

Att man väljer L innebär väl inga konstigheter för att tävla vanlig L på internationell nivå?

Jetaime
2/4/17, 1:43 PM
#11

#10 Nää det blir det inte så sett, en svensk L-hund tävlar ändå som vanligt i L på internationella tävlingar. Däremot blir det ganska stor kontrast från 40-50 cm (svensk L) till max 65 cm (int. L) kan jag tycka.

Helena89
2/4/17, 1:48 PM
#12

Ja fast det tror jag inte är några problem för hunden. Jag menar, jag tränar ofta på lägre hinder till vardags men tävlar i XL (för vi har inget val). Jag skulle inte välja att tävla på en högre höjd för att kunna göra några starter internationellt. Det sparar ju en hel del på hunden att gå ner i höjd. Jag hade, om jag var du, tävlat L alla gånger.

smurfan-13
4/4/17, 10:41 AM
#13

Hade jag fått välja så hade jag valt den lägre, men nu får jag inte välja så det kommer bli XL när/om vi tävlar igen. Just nu bor vi i Wales och här är hopphöjderna 65 cm, vilket är en av orsakerna till att jag har valt att inte tävla här trots att jag har en lätt och smidigt byggd hund.

Tror de flesta hundar klarar fint att tävla i L i Sverige och sen på 65 cm internationellt om en nu vill det. Det mesta handlar ju ändå om att hunden har en bra hoppteknik. Sen kan det bli lite klurigare för föraren då en kanske är sämre tajmad pga att det tar lite längre tid för hunden m högre hinder. Men det handlar ju oxå om träning ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: