Annons:
Etikettträning
Läst 388 ggr
Jetaime
1/23/17, 9:59 AM

Agilityinstruktörer?

Undrar ifall det finns någon utbildad agilityinstruktör här inne som håller i kurser? Kanske för en brukshundklubb, eller privat? Skulle vara kul att se hur era upplägg ser ut när det gäller nybörjarkurser… Hur många tillfällen, hur långa, hur innehållet ser ut och hur mycket teori ni har osv. 

Jag är utbildad instruktör, men har inte hållt i någon kurs själv än, bara varit med som hjälpinstruktör och hoppat in när någon varit sjuk osv.

Annons:
Frida B
1/23/17, 10:48 AM
#1

Jag är men håller mest för barn. Men dom är lika duktiga för det! Jätteroligt, barnen är lika ambitiösa som vuxna men mycket trevligare att jobba med haha :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jetaime
1/23/17, 10:51 AM
#2

#1 Om du vill får du gärna berätta lite om ditt upplägg, att det är barn spelar ingen roll. (På vår brukshundklubb har vi oftast blandade grupper och det är aldrig några problem :))

Frida B
1/23/17, 10:58 AM
#3

Alltså i och med att det är barn så kanske inte koncentrationsförmågan ör lika stark.. så brukar ha tre olika övningar, en av dom är nästan alltid att traggla slalom på olika sätt, har ofta med mig kompostgaller till det. Sen brukar jag anpassa, man lär känna barnen ganska snabbt då dom inte riktigt håller inne på vad dom tycker. Vissa vill faktiskt höra konstruktiv kritik, vissa vill ha roligt med sin hund. Sen trycker jag alltid, alltid på säkerheten. Dom brukar vara jättetrötta på mitt tjat om säkerhet… Kontaktfältshinder har jag knappt med, är det med är det näst sista kurstillfället lite översiktligt. Kursen brukar jag avsluta med skojtävling där vi bygger upp bana på ca 10-15 hinder som vi tränat på under kursen. Jag börjar alltid en kurs med teori om säkerhet, regler på plan och hur en tävling är uppbyggd och vad agility egentligen är. Varför finns ex Kontaktfält osv. Typ haha!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lojs
1/23/17, 3:27 PM
#4

Jag har hållt kurser både på brukshundklubben och privat. På klubben är det större grupp,  oftast två instruktörer och 10 tillfällen, privat har jag haft max 6 deltagare och 6 tillfällen. Tiden brukar vara 1.5-2 timmar.

Mycket av teorin går jag igenom efter hand ute på planen, både som det kommer upp naturligt och planerat, jag tycker det blir bra pauser om jag står och pratar en stund lite då och då. Lite teori tar jag i början av passet, mest om saker vi ska göra under det kurstillfället.
På klubben brukar vi ha ett lite längre teoripass i slutet där vi går in en sväng i klubbstugan och fikar samtidigt, privat har jag ett mer flytande upplägg, men privat delar jag ut den viktigaste teorin även på papper.

Vilken teori det är beror ju helt på vilken typ av kurs det är, på klubben har vi haft ett system med 3 kurser (nybörjare, fortsättning och tävling) och det har funnits en plan för vad som ska ingå i varje kurs. 
Privat har jag kört nybörjarkurs med inriktning på att deltagarna ska kunna fortsätta träna på egen hand så där har jag haft teori mer inriktad på hela inlärningsprocessen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: