Annons:
Etiketttävling
Läst 1102 ggr
amandatherese
2/23/17, 3:11 PM

Ålder, första tävlingsstarten

Vid vilken ålder provade ni att tävla med hunden första gången och hur gick det för er? Sitter och klurar på om jag ska anmäla till en blåbärstävling nästa vecka (en enkel bana med enbart hopphinder och tunnlar) ^^,

Annons:
Maja Misthill
2/23/17, 4:51 PM
#1

Med min första hund så anmälde jag honom till en agillity skola vid 1 år och tränade honom själv. Sedan vid ca: 2 år kände jag att han var redo och då gick det ganska bra

Jetaime
2/23/17, 4:57 PM
#2

Minns inte riktigt på inoff/blåbär. Men första officiella var min hund nästa två år. Vi diskade oss i alla fyra lopp (och alla loppen resten av den säsongen 😂)..

Tycker att blåbärstävlingar är perfekt att börja med! Både för en själv och för hunden att känna av miljön, plus att det inte är lika "allvarligt" och man har möjlighet att ta det lite mer i sin egen takt utan att bli stressad och oftast är folk väldigt hjälpsamma och förstående på ett annat vis. (på off. tävling har man ju oftast bara maxtiden att utnyttja ifall man diskar sig och har kanske inte möjlighet att samla ihop hunden eller att sätta den där slalomen om det strular osv).

Frida B
2/23/17, 7:06 PM
#3

Gud haha kommer inte alls ihåg med Nimbus men var la runt 3 år kanske…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

amandatherese
2/24/17, 2:54 PM
#4

#1 Ja vi gick också första kursen vid ett och gick en fortsättning i november/december. Helix blir två nu i mars så tanken är väl blåbär hela våren och sen första officiella i sommar ^^, #2 Ja ohja, jag älskar blåbärstävlingar i alla grenar. Kan tänka mig att vi också kommer att diska oss i början ;) Tänkte vi skulle köra blåbär hela våren och sen första officiella till sommaren sen :D #3 Okej, härligt! :D Lite OT från frågan jag ställde innan, men hur gör ni för att tagga ner hunden mellan varven när ni tränar? Helix har jättesvårt att gå ner i varv och blir ibland så uppåt väggarna att han knappt hör vad jag säger när vi tränar exempelvis bana. Tänkte jag ska prova att gå över från leksak till godisbelöning till att börja med iallafall :)

Fisherling
2/24/17, 10:08 PM
#5

Tinja och jag tävlade i en blåbärstävling förra hösten, då var hon väl.. Tja… 17-18 månader?

Lojs
2/27/17, 7:20 PM
#6

Jag har inte lagt någon fokus på åldern, utan startat när jag känner att hunden kan klara av att ha kul på en tävlingsbana. Jag är inte så noga med att hunden ska ha alla hinder 100% perfekta utan huvudsaken är att jag ska känna mig trygg med att den kan ha kul och få en positiv upplevelse som inte förstör någon träning. Så för min del är det till exempel viktigare att hunden har ett riktigt bra stanna kvar än att den kan slalomingångar från alla vinklar. Ett slalom som strular kan vi strunta i och diska oss, men jag vill inte risker att lära in tjuvstarter. 
Men vad jag minns så har jag startat de flesta hundarna typ inom ett halvår från de haft åldern inne, vissa tidigare, vissa lite senare. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
amandatherese
2/28/17, 9:21 AM
#7

#5 Ja blåbär verkar väldigt bra till att prova på hur en tävlingsplats set ut och vänja sig vid. Just nu verkar det ont om blåbär här i närheten :( #6 Ja, där tänker jag lika. Skulle jag få en tjuvstart på tävling skulle jag antagligen självmant diska mig och sätta tillbaka hunden. Vi har faktiskt varit modiga och anmält oss till vår första tävling nu. Den ligger i början på maj så vi har ett mål att sikta mot ^^,

Helena89
3/14/17, 10:38 AM
#8

#7 Var blir det nånstans?

amandatherese
3/14/17, 12:41 PM
#9

#8 Det blir i Sunne ^^,

Upp till toppen
Annons: