Annons:
Etikettträning
Läst 656 ggr
Helena89
4/21/17, 4:59 PM

Slalomhjälp

Min hund kunde för några år sedan slalomet hyfsat bra men inte perfekt och inte helt säkert och inte från alla vinklar, men vi tävlade och oftast lyckades vi ändå ta hindret rätt. Efter en flera år lång paus från agility har vi nu tagit upp det igen. Jag har i år börjat om med slalomet liksom från början och ökat på antalet pinnar efter hand. Nu har vi kört med 12 pinnar en tid och det går generellt sett bra från klockans alla vinklar och på båda sidor och alla positioner, åtminstone här hemma. Men rätt var det är så glömmer han sig liksom och tar fel ingång, trots att han flera gånger gjort helt perfekta slalom gång på gång. Varför gör han så och hur ska jag få honom mer säker på ingångarna? Det händer även att han hoppar över första porten eller att han skippar sista porten (men det sistnämnda känns som han börjar få ordning på).

En sak till är att det är sjukt mkt svårare när vi är iväg på någon annan klubb och tränar, finns det något smart tips för att få det att fungera bättre på andra ställen med den högre stressnivå som blir när vi är iväg på tävling/träning på andra klubbar? Eller gäller det bara att åka runt mycket? 

Över lag, vad finns det för smarta tips för att få ett riktigt säkert slalom när man som vi har ett fungerande slalom på hunden men behöver få slalomet säkrare?

Annons:
amandatherese
4/22/17, 9:12 AM
#1

När jag är på nya ställen och tränar visar jag tydligare än vad jag gör om jag tränar hemma. Det finns så många yttre faktorer som kan spöka till det så då finns jag där med mer stöd än annars. Att han hoppar över första/sista porten ibland har jag inget bra tips på tyvärr… Jag kör alltid med båge i början och slut med min hund men vi har inte kommit så långt med vårt slalom ännu :)

Upp till toppen
Annons: