Annons:
Etikettinlärning
Läst 1209 ggr
0___0
10/9/12, 7:25 AM

Lära hunden agility!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är då en 12 årig tjej, för 2 ½ år sedan köpte vi Walle!

(En lhasa apsalo + tibbetansk spaniel)

Jag blev jätte glad och lärde honom lite trick och sådär, Började även träna lite agility, Det verkar som han tycker det är kul och hoppar gladeligen genom hindrena och springer i tunneln, (Har inget bra ställe att åka och träna på så har inte prövat balanshindrena, osv)

Men när jag kommer till Slalomen då blir det svårare, jag håller handen framför honom och lockar, det funkar och han går slalom då, men ibland struntar han i visa hinder och bara går rakt fram till min hand där godiset är, Ja och då till frågan.. Har ni några tips på hur jag kan lära honom slalom hindret så han gör det själv utan att jag måste hjälpa honom så himmla mycket! Hur ska jag få honomatt fatta?

Bild på min lilla ögonsten!

Annons:
Emaljoh4
10/9/12, 9:06 AM
#1

Om jag var dig så skulle jag gå en kurs med honom. Glad

Då får ni testa på alla hinder, men även lära er hur hindren kan läras in på ett säkert sätt.

Han lär sig även träna med störningar omkring, vilket också är en fördel. Glad En kurs är väldigt givande och rolig helt enkelt.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

0___0
10/9/12, 6:36 PM
#2

#1 Jag har tänkt på det faktiskt! Problemet är att jag tränar fotboll + innebandy så får se om jag har tid! Men vill jätte gärna gå på en!

missemel
10/25/12, 11:48 PM
#3

locka honom inte med godis i handen. Utan led han bara med en tom hand och ge han godis när han gör rätt :)
Ifall han gör såhär när ni tränar hopphinder så kan du lägga en skål bakom hindret och visa att du lägger en godis där i. Sen går du till andra sidan hindret och ber honom hoppa över. Det kan vara bra om någon annan står och vaktar skålen så att han inte fuskar och springer runt hindret och tar godisen ändå :)

0___0
10/26/12, 6:48 AM
#4

#3 Hopphindrerna går faktiskt väldigt bra! Jag bara lockar han till ena sidan sen så säger jag 1,2,3 och sprnger och då springer han med och så säger jag Hoppa och vips så är han på andra sidan .. :)

Sackum
10/26/12, 11:36 AM
#5

Det finns metoder att lära in slalom som går ut på att hunden ska lära sig slalomet utan att föraren visar, t.ex. allémetoden, med slalombågar och 2x2-metoden. Om du är sugen på att testa en sådan metod skulle jag tipsa dig om att köpa en agilitybok som beskriver metoderna utförligt. :) Min egna erfarenhet av att gå kurs (har gått tre stycken nybörjarkurser) är att kursledare bara bryr sig om just visa-peka-metoden.

ellencharlotta
10/27/12, 12:53 PM
#6

#5 - Vad olika det kan vara på instruktörer! När jag gick nybörjarkurs så visades det flera olika inlärningsmetoder på slalom och det nämndes att visa-peka-metoden helst skulle undvikas!

Annons:
Upp till toppen
Annons: