Annons:
Etikettinlärning
Läst 2356 ggr
Michaela-N
8/5/12, 4:39 PM

Leksak som belöning i slalom

Jag har tänkt på det här tidigare när jag försökte använda bollkastning som belöning åt min hund. Han är svårbelönad och -motiverad men jag hade hoppats att lek skulle bygga mer intresse i agility.

Men tappade fokus direkt, då han inte har något att följa när vi skulle träna slalom. Jag använder mig av pekmetoden, men det funkade inte alls eftersom det inte fanns något som drog honom framåt när jag skulle visa hur man gjorde.

Så det blev godis ändå. Hur har ni gjort med belöning?

Annons:
Vargafrost
8/5/12, 5:02 PM
#1

Hur har du jobbat med motivation och belöning utanför agilityplanen?

Jag skulle nog välja att jobba upp motivation och belöning i vardagen, med lek om du vill använda dig av det, och sedan backa tillbaka till ruta ett i slalomträningen.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Michaela-N
8/5/12, 5:17 PM
#2

Alltså, som det ser ut nu kan han slalom, jag tränade till slut in det med godis och då var det inga problem, var bara för att höra om andra haft samma problem som vi Glad

Vargafrost
8/5/12, 5:48 PM
#3

Ah, jag förstod det som att du kört fast lite i slalomen. Men då är jag med! Glad

Idelma har varit lite sisådär med slalomet, och är det fortfarande på slalom med fler än 6-7 pinnar. Har använt mig utav vänsterknät för att markera att hon ska vidare runt nästa pinne, pekar jag så går hon bara på handen och hoppas på belöning nämligen. Hon har lite bråttom ibland, eftersom hon vet att belöningen (kamptrasa, boll eller godis) slängs framåt när hon kommit igenom slalomet.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

missemel
10/26/12, 12:05 AM
#4

Hade också problem med slalomen. Bara att Rexie sprang iväg när jag skickade honom in i slalomen. Så körde med att skicka in honom och precis när han har halvvägs igenom drog jag fram busen på andra sidan stolpen så att han var trungen att runga stolpen för att få leksaken :)

CelsiusT
10/26/12, 1:18 AM
#5

Om belöningen kommer från mig, tex godis ur min hand så blir han så fokuserad på mig att han plötsligt inte orkar hålla fokusen på slalomen och kan stanna mitt i för att titta på mig. Om jag istället har en leksak utplacerad eller kastar precis innan han är färdig (eller kastar ut innan vi börjat), då har han fullt fokus framåt och jobbar på stadigt i slalomen.

Men vi har ju bra lekbelöning utanför planen. Det är ju det bästa han vet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lojs
10/26/12, 7:54 AM
#6

Jag lockar med godis i början av slalominlärningen, men eftersom jag inte vill fastna i det stadiet så går jag fort fram till att visa mindre och då går det lika bra med leksak.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
CelsiusT
10/26/12, 11:07 AM
#7

#6 Lockar du med dogis i början på slalomträningen? Är inte du sån där klickernörd som shapar in det eller på annat "klickervis" lägger grunden?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lojs
10/26/12, 11:37 AM
#8

#7 Slalom är det enda jag använder godislockande till, jag har en variant som är väldigt effektiv och lockandet plockas bort fort, jag har inte hittat någon annan metod som jag skulle vilja byta med. Dessutom tycker jag om att ha en fysisk signal att ta till när man börjar tävla och hunden kanske blir osäker. Jag har lockat alla mina agilityhundar i slalom (är på agilityhund nummer 8 nu tror jag) och slutresultatet har blivit väldigt lyckat, så jag är nöjd. Men i övrigt så undviker jag lockande och fysiska signaler, eftersom det känns som att i 99 fall av 100 så ger det mer nackdelar än fördelar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

CelsiusT
10/26/12, 11:44 AM
#9

#8 Blir hundarna säkra på ingång/utgång, har du olika signaler beroend på vilken sida du går på?

Min hund har lite svårt ibland, han blandar ihop vilken sida han ska in på. Går jag på hans högra sida så vet han säkert, men går jag på hans vänster sida så blir han ibland förvirrad.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lojs
10/26/12, 5:29 PM
#10

#9 Jag kör från början alltid med mig på varannan gång höger och varannan gång vänster sida, så mina hundar gör ingen skillnad på det alls.

Jag tycker de blir säkra på ingångarna, jag tror mycket handlar om att gå fort framåt och inte fastna i något steg när man använder mycket hjälper i början.

Här http://s22.photobucket.com/albums/b328/Lojs/?action=view¤t=slalommars_0001.mp4 en film på ganska tidigt i min träning med Nemi, jag tror detta är kanske tredje slalompasset med henne. (STÄNG AV LJUDET när ni ser på den!) Jag har inte jättemycket film på datorn, men här är en slalomfilm med min förra tävlingshund Milla: http://s22.photobucket.com/albums/b328/Lojs/?action=view¤t=Millaslalomapril07.mp4 för att visa hur det kan se ut färdigt.

Sedan med slalom så kör jag väldigt mycket triangelslalom tidigt i träningen, med 3 stycken fyrapinnars-sektioner slalom som man ställer i en triangel med kanske 5-6 meter mellan. Med triangelslalom så kan man liksom bara fortsätta till nästa del när det blir fel, så man får bort mycket tvekan. Blir det rätt - belöning, blir det fel - vidare till nästa slalomsektion utan belöning. Blir det två fel i rad så tar jag paus och funderar på hur jag kan få lyckande igen och så kör jag varannat varv med mig på höger sida och varannat varv med mig på vänster sida. Jag har tyvärr ingen film med triangelslalom i datorn dock. Väldigt effektiv träning i vilket fall.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

CelsiusT
10/27/12, 10:48 AM
#11

Jag ska kika på filmerna sen när jag sitter vid datorn, skriver på telefonen nu. Jag tycker att jag har varit så noga med att alltid variera, här sällan haft mig på samma sida mer än 2 ggr på rad, om ens det, oftast inte upprepat alls. Det känns som att han lär sig, men så om vi haft paus på 2-3 dagar är det som att han glömmer och jag måste visa igen. Problemet också med min kille är att den största belöningen är att få köpa igen, eller ja, näst största kanske. Största är att få köpa vidare, leksak eller godis är bara ett onödigt avbrott som han helst vill slippa, men ställer upp på för att jag ber om det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lojs
10/27/12, 11:36 AM
#12

#11 Men just i slalom så är ju det jättebra med en hund som väldigt gärna vill köra vidare, träna till exempel med en cirkel med tunnlar och fyrapinnarsslalom, rätt i slalom = tunnel, fel i slalom = gör om eller kort retsam paus (gärna hetsa hunden lite mot tunneln om det inte gör det för svårt, för att retas "blir det inte rätt så får du inte…")

I övrigt så skulle jag träna mycket på att bygga värde för lek och godis, typ leka, sedan får man köra direkt, äta, sedan får man köra direkt, så att inte vår "belöning" alltid betyder slut på det roliga för din hund.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

CelsiusT
10/28/12, 5:38 PM
#13

#12 Nej leken betyder absolut inte slut, och han älskar både lek och godis. Men det finns inget som slår fortsatt träning! Tror ärligt talat inte jag kan lägga mer värde i godis/leksak utan att han blir för stressad av det.

Det som är svårt med att han vill köra är att om han gör fel i slalomen så kan jag inte köra om, det är ju det bästa som kan hända och han fattar inte att det är fel. Blir massa paus och det blir dåligt flyt i träningen, vi kommer liksom inte vidare. Brukar göra så att om det blir fel så går jag tillbaka och kör 3-4ggr med tydlig pekning, då brukar han av att ha upprepat samma sak flera gånger korrekt komma på hur det skulle vara, men glömer ibland igen =/ Känns inte som att han är så säker.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Lojs
10/28/12, 6:29 PM
#14

#13 Det är svårt att ge råd när man inte sett ekipaget i verkligheten.

Men generellt sätt så tar det ju lång tid för vissa hundar att få in slalomet ordentligt, bara det blir rätt för det mesta så brukar det ordna sig med tiden bara man inte ger upp, om det är någon tröst.

Jag har själv en hund som kan göra samma misstag 10 gånger efter varandra utan belöning och hon är lika nöjd ändå, hon får ju köra. Med henne tycker jag det fungerar fint med "busiga" pauser när hon gör fel. En annan variant om man har två hundar att tillgå, det är ju att gå och ge den andra hunden en godis om den första gör fel, funkar supeer på vissa hundar. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: