Annons:
Etikettinlärning
Läst 2325 ggr
Vargafrost
2012-08-10 22:47

Vilken slalommetod?

Vilken slalom metod anser du är bäst vid inlärning av hindret?

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Annons:
Michaela-N
2012-08-10 22:50
#1

Bågar, nästa hund blir det bågar med :) Körde pekmetod med Hugo. Finns definitivt effektivare sätt men det var inte helt omöjligt med den metoden heller.

Vargafrost
2012-08-10 23:00
#2

Idelma har jag testat pekmetoden med tidigare, fungerar korta slalom. Kommer att träna om henne från scratch med 2x2, vilket jag även kommer köra på Gerpla. Vill ha en mer självgående hund när det gäller slalomet. Glad

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Ronja06
2012-08-10 23:03
#3

BÅGAR is the shit. Jag kommer aldrig mer använda någon annan slalommetod igen. Tror jag *ler* Använt pekmetod och allémetod. Och bågarna har varit överlägset bättre. Självständigt slalom redan från början. För Yim tog det 9 träningstillfällen för att få ett självständigt och säkert 12 pinnars slalom. Idag är han min säkraste hund som till 99% aldrig går ur slalom. Oavsett var jag är placerad och hur jag springer.

Mvh Emelie Förlägen

Frida B
2012-08-10 23:18
#4

tog allémetoden, men skulle ju vart bågar.. blandar ihop dom hela tiden.. tycker det verkar lättast :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Luckysoul
2012-08-10 23:23
#5

Var får man tag i såna bågar?!! Verkar ju vara en jättebra metod!

Letfors
2012-08-11 00:47
#6

Jag tog annt då jag gillar bårde bågar och 2x2, bårda har sina för och nackdelar, nästa hund som jag ska lära slalom ska jag ta mig och riktig funderare innan jag vet vilken jag tar :)

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Annons:
[Clifford & Dizzy]
2012-08-11 13:39
#7

Jag valde annat då olika förare och olika hundar föredrar olika och funkar bra med olika. Desutom kan det ju vara så att även om en förare föredrar en metod så funkar den inte med hunden - alltså måste jag som förare vara flexibel. Med min sheltie tror jag att det skulle kvitta vilken metod jag använder/använt men med min dalmatiner är det shaping som har varit dvs att träna ingångar och när det sitter utöka med flera pinnar - där har klicker varit till ovärderlig hjälp!

Lojs
2012-08-11 18:16
#8

Pekmetod kallar jag det inte, men jag kör en variant av locka/lura i slalominlärningen, det är nog den enda inlärning där jag fortfarande kör godislockning. Jag har lärt upp 9 hundar med den metoden och är uppenbarligen rätt nöjd med det. ;) Jag gillar att ha en metod som är lätt att gå tillbaka till och stötta med om hunden får problem på tävling, med många andra metoder har man inte den möjligheten.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sackum
2012-10-26 11:38
#9

Jag har gjort en liten egen variant och började att lära in 2x2-metoden, sedan när de två portarna började likna ett rakt slalom la jag till bågar för att förhindra fusk. Tycker det funkade super, speciellt det att Xavi redan visste ungefär hur han skulle ta slalomet innan bågarna lades till.

CelsiusT
2012-10-26 12:32
#10

Jag valde annat då jag inte har någon åsikt om vad som är bäst. På min dalmatiner så lärde jag in med locka/lura metoden. Det fungerade väldigt bra och hon blev väldigt säker på slalomen.

Med min bc så tänkte jag vara smart och använda en metod där hunden blev mer självständig, fick mer driv framåt osv. Provade allémetoden, fungerade si sådär, han fattade vad det gick ut på med ptja. Gick in på 2x2 för att mer kunna lära in ingångarna tydligt, det förstörde mer än det hjälpte för min hund, fick ändå hjälp med den men det passade oss inte. Provade bågar en snabb sväng, men han verkade bli stressad av det så vi jobbade aldrig in oss på det. Tillslut så gick jag tillbaka till "pekametoden" (jag går brevid framlänges/baklänges och pekar var han ska in), nu börjar han äntligen bli riktigt stabil och klara hindret på egen hand.

Känns nog som om det är peka-metoden jag kommer använda på nästa hund, det är den metoden som jag kan. Dom andra metoderna är säkert jättebra allihop, men det ska ju kännas bra för både förare och hund.

Medarbetare på westernridning.ifokus

ellencharlotta
2012-10-27 12:56
#11

Använder en blandning av allémetoden och peka fast istället för att just peka så använder jag hela kroppen istället, svårt att förklara… Det som har varit svårast är att veta när man kan gå vidare till nästa steg och göra det aningen svårare men utan att det blir för svårt!

Kitten86
2012-10-29 19:16
#12

Valde annat då jag anser att olika hundar lär sig bäst på olika sätt samt att olika förare lär ut bäst på olika sätt.

Sen kan jag tycka att i många fall fungerar 2*2 eller "båg-metoden" rent generellt ger bäst resultat. Allt handlar ju om att hunden ska få lyckas och känna att den kan för att bli självständig.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Cerrolyn
2014-02-23 15:20
#13

Röstade på "Annan - vilken?" och mitt svar på det är "Ingen aning".

Med Ceasar körde jag med att locka med hjälp av godis och 2*2 (tror jag den heter) och V-t eller vad jag ska kalla det.

Vilken metod jag kommer att köra på med Erox är min stora fundering just nu.

**MVH Cerrolyn

Annons:
smurfan-13
2014-02-23 16:38
#14

Vi kör kombo alle o bågar… Bågar för mig är ett hjälpredskap, inte en metod ;) Har kört alle m Knott sen i somras och det är hög tid att föra ihop den nu så fort underlaget tillåter träning igen. Undertiden så kör vi 2 portar m bågar under ridhusträningen vi har en gång i veckan.

[Neoverona]
2014-02-24 10:38
#15

Bågar absolut! Jag varvar bågar och pekmetoden. Snabbt och säkert slalom. Gjorde det på min yngsta, lärde sig snabbt. Använder bara bågarna de första gångerna. Min äldsta körde jag bara pekmetoden på, perfekt på tävling. Båda har ett självsäkert slalom och behöver inga hjälper alls.

Jetaime
2014-02-24 21:18
#16

Hm. Vet inte vad man kallar den "metoden" jag började med, men jag använde mig av "skål med godis" och så ställde jag den till att börja med…jösses detta blir svårt att förklara - typ efter fösta pinnen och utökade… ungefär, sen utvecklade det genom att hjälpa till att peka…

Flöffo
2014-03-01 22:23
#17

Jag har testat tre metoder med vår hund. Jag har ingen koll på vad de heter och om det kanske är någon av de du har skrivit upp. Den första tror jag liknar 2x2 metoden (?). Man lär i alla fall in den med hjälp av en skål med godis i och så ökar man på pinnar. Det fungerade helt okej.

Den andra vi testade var bågar. Det var det sämsta för vår hund. Ingången var för läskig och han hoppade över bågarna lite då och då.

Den tredje (och den som fungerar bäst) vet jag inte vad den heter. Man låtsas kasta godis genom pinnarna och sen draglockar man den tillbaka. Då har man fyra pinnar från början och sen ökar man till åtta.

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: