Annons:
Etikettallmänt
Läst 2008 ggr
Floppan
8/11/12, 8:29 PM

Glad Golden som är villig att jobba (-;

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej !

Jag är nybörjare inom agility men har tränat lite slalom hinder tunnel och så med våran Golden .

Jag undrar om ni har några tips som kan va till hjälp för mig som nybörjare tex. bra övningar osv.

MVH// Frida och socker söta molly

Annons:
Vargafrost
8/12/12, 3:07 PM
#1

Först och främst skulle jag tipsa om att du läser artikeln "Självförtroende - grunden i agility".

Hur ser hundens träning ut i övrigt?
Hur gammal är hon?
Vad har ni för ambitioner i agility - aktivering eller tävling? Glad

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Floppan
8/12/12, 4:32 PM
#2

#1

Hon lyder mycket bra och har otroligt lätt att lära sig nya saker .

hon är  1 1/2 år

Våra ambitioner är först och främst aktivering sen när hon bklir äldre och jg ansrer oss som mogna kanske vi ska satsa på tävling

Vargafrost
8/12/12, 5:26 PM
#3

#2 På agilityplanen skulle jag nog fokusera en del på handlingen, se så att hon förstår dina signaler.
Du kan även bygga upp lite svårare banor med hindren hon kan. Snäva svängar, springa mellan hinder om du har en hund som gärna hoppar exakt allt även om du inte bett om det, och så vidare.

Utanför skulle jag bege mig ut i skogen och träna balans på stock och sten.
Eftersom att golden kan vara lite "flamsig" vid den åldern skulle jag själv nog inte riktigt våga satsa på dom smala balanshindren ännu, men om du tror att hon är säker i sig själv, så kan du testa A-hindret som är mycket bredare varpå hunden inte löper samma risk att tappa balansen. Glad

Ta gärna A-hindret med koppel första gångerna, så att du har någon säkerhet. Och locka med godis och se till så att hon inte slänger sig av åt något håll.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

iwannabecool
8/12/12, 9:10 PM
#4