Annons:
Etikettallmänt
Läst 2008 ggr
Floppan
8/11/12, 8:29 PM

Glad Golden som är villig att jobba (-;

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej !

Jag är nybörjare inom agility men har tränat lite slalom hinder tunnel och så med våran Golden .

Jag undrar om ni har några tips som kan va till hjälp för mig som nybörjare tex. bra övningar osv.

MVH// Frida och socker söta molly

Annons:
Vargafrost
8/12/12, 3:07 PM
#1

Först och främst skulle jag tipsa om att du läser artikeln "Självförtroende - grunden i agility".

Hur ser hundens träning ut i övrigt?
Hur gammal är hon?
Vad har ni för ambitioner i agility - aktivering eller tävling? Glad

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Floppan
8/12/12, 4:32 PM
#2

#1

Hon lyder mycket bra och har otroligt lätt att lära sig nya saker .

hon är  1 1/2 år

Våra ambitioner är först och främst aktivering sen när hon bklir äldre och jg ansrer oss som mogna kanske vi ska satsa på tävling

Vargafrost
8/12/12, 5:26 PM
#3

#2 På agilityplanen skulle jag nog fokusera en del på handlingen, se så att hon förstår dina signaler.
Du kan även bygga upp lite svårare banor med hindren hon kan. Snäva svängar, springa mellan hinder om du har en hund som gärna hoppar exakt allt även om du inte bett om det, och så vidare.

Utanför skulle jag bege mig ut i skogen och träna balans på stock och sten.
Eftersom att golden kan vara lite "flamsig" vid den åldern skulle jag själv nog inte riktigt våga satsa på dom smala balanshindren ännu, men om du tror att hon är säker i sig själv, så kan du testa A-hindret som är mycket bredare varpå hunden inte löper samma risk att tappa balansen. Glad

Ta gärna A-hindret med koppel första gångerna, så att du har någon säkerhet. Och locka med godis och se till så att hon inte slänger sig av åt något håll.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

iwannabecool
8/12/12, 9:10 PM
#4

jag skulle råda dig att träna lydnad till minst 2 år. Sedan börja lite smått med agillity, det kan vara skadligt om hunden är för ung med agillity.

Jag har också en Golden föresten, men en gammal tant(11år) ;) Får man fråga vart du köpt henne? :)

Floppan
8/12/12, 10:09 PM
#5

#4 jag kör inte allt för mkt hoppa och försöker inte göra det svårare än det är möjligt

hon är köpt hos kiaralines kennel i övik

vallhund
8/13/12, 2:17 PM
#6

# 4, varför det? De får ju tävla när de är 18 månader.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
iwannabecool
8/13/12, 2:21 PM
#7

Det kan få problem med, höfter, rygg och leder osv och de börjar hoppa i tidig ålder

vallhund
8/13/12, 2:32 PM
#8

# 7

Så du anser att åldersreglerna för tävling är fel? Vilka höftproblem kan de få av att börja hoppa för tidigt? Utveckla oxå rygg, leder osv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

iwannabecool
8/13/12, 2:56 PM
#9

Nej, JAG tycker inte att man  ska göra de då min hund blev skadad på de sättet, pga att hon hoppade när hon inte var färdigväxt. Har inte kunnat träna agillity med henne någon gång efter de.

Vargafrost
8/13/12, 2:57 PM
#10

#9 Vad är det för ras du har? Vid vilken ålder tränade ni? Hur högt hoppade hunden och i vilken fart?
Alla dessa faktorer spelar in. Bara för att man tränar agility måste inte hunden hoppa den höjd den ska för sin storleksklass på tävling, speciellt inte när man tränar handling. Då är det bättre att ha lägre hinder så att hunden kan fokusera på att lyssna på dig istället för att kanske ta för snäva svängar för att inte dundra rakt in i hindret.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

iwannabecool
8/13/12, 3:02 PM
#11

Jag har en Golden. Hon tränades av uppfödaren, så jag vet inte hur högt osv, men eftersom hon blev skadad så var de väl för högt för henne.

vallhund
8/13/12, 3:28 PM
#12

# 11

Hundar kan skadas av hopp, det betyder inte alltid att hindret var för högt. Hunden kan ha varit omusklad eller felmusklad, ej ordentligt uppvärmd, haft fel ansatts/vinkel, haft en oupptäckt sträckning/muskel/led/seninflammation, halkat/trampat fel i ansattsen/nedslaget etc..

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

iwannabecool
8/14/12, 12:26 AM
#13

Ja, men de ända jag ville säga till #0 var aTt hon ska vara försiktig, och inte gå för fort fram

Annons:
Floppan
8/14/12, 3:32 PM
#14

#13 jag går inte för fort fra, jag tar det mycket försiktigt och är inte en av dem som hellre tar risken än spela säkert

iwannabecool
8/14/12, 4:45 PM
#15

nej, va bra :)

Floppan
8/14/12, 8:43 PM
#16

säkerhet fram för allt

Upp till toppen
Annons: