Annons:
Etikettallmänt
Läst 1431 ggr
Letfors
8/13/12, 11:30 PM

Bra agility engenskaper!

Vilka engensakper tycker du att en hund ska ha för att bli en bra agilityhund? Jag tycker att det är mycket intresant och få se vad andra tycker om denna frågan. Även lite om någon nämner en egenskap som du inte tycker skullepassa til agility kan det vara bra att nämna det.

Här är det som jag kommer på i dagsläget, helt utan inbördes årding så jag inte vet skälv vilken egensap jag tycker är vikigars.

Snabbhet, smidihet som även är översättiingen på agility, lyhördhet, Kamplust(fortsätter att kämpa tros motgånngar) nyficken, föremålsintresse, av/på knap, samarbets vilja mm

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Annons:
joheck
8/13/12, 11:42 PM
#1

Jag är inte jätteinsatt i agilityn. Men så som jag förstår sporten så tycker jag att kontakt sökande är det allra viktigaste. Sen är ju fart och entusiasm otroligt viktigt också.

Ronja06
8/13/12, 11:50 PM
#2

Hm… Den bästa egenskapen en agilityhund kan ha - är att vara stresstålig. Enligt mig. När jag menar stresstålig menar jag en hund som kan gå upp i positiv stress enkelt, utan att stressa över och bli totalt okontrollerbar när man väl exempelvis tävlar eller tränar. En hund som kan arbeta koncentrerat utan att stressa upp till negativ okontrollerbar stress. (Sedan finns det givetvis flera olika andra egenskaper jag vill ha: en funktionelig kropp *ej för tung, men ej heller för tunn*, föremålsintresse/kamplust, självförtroende, matintresse etc)

Mvh Emelie Förlägen

[MatildaL]
8/14/12, 5:10 PM
#3

För mig är en bra agilityhund en modig, lyhörd, snabb och smidig hund. Håller med Ronja06 att vara stresstålig är en väldigt viktig egenskap även det. Agility är en väldigt rolig sport, men samtidigt en sport där stressnivån är relativt hög.

Lojs
8/15/12, 6:00 AM
#4

Jag nöjer mig rätt bra med rätt storlek, orädd, fartig och matgalen, föremålsintresse är en bonus. :) Har man liksom en hund som går genom eld för mat så kan man ju lära in det mesta annat som behövs. :) (Utom då fart och storlek ;) Kan även vara väldigt svårt att jobba bort rädslor)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ressu
8/15/12, 1:14 PM
#5

Lyhördhet och samarbetsvillighet kommer man långt med =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

[Sofia1]
8/15/12, 5:59 PM
#6

Min hund är allt annat än det ni säger haha..

Hon är rädd för hindren i början hon är inte så värst smidig men hon har full fart endå genom slalompinnarna :D  Men hon är inte stressig hon kan bara märka ifall inte jag tycker det är kul att jag tlx är irriterad när jag tränar med Twix (min bordercollie) så om jag bara säger hopp och inte alls är glad eller nått sånt. Så kollar han bara på mig och typ bara ''Jaha det här är alltså inte kul okej hejdååå'' och så går han iväg. Men om jag är glad då är det fart på serni ;D

Annons:
[Sofia1]
8/15/12, 6:01 PM
#7

Med hon menar jag Ida min tredje hund och twix är min andra och Rina dåh första alltså menar som inte vilken jag tycker mest om med numrorna dååh! menar som bara hur många :)

Upp till toppen
Annons: