Annons:
Etikettinlärning
Läst 2660 ggr
Vovvie94
2012-08-15 21:30

lära slalom?

min hund VILL inte lära sig slalom! hon är en Tibetansk terrier och är inte så stor.

om vi sätter waves så sätter vi 4-5 stycket men hon trycker sig igenom istället för att gå runt dem! 2x2 metoden funkar inte heller…

hon vill inte ens gå slalom mellan mina ben..

snälla, ge mig tips och råd! jag vill prova att tävla med henne för hon är jätteduktig på allt annat, men slalomet funkar inte… Gråter

väldigt tacksam!

Annons:
Maja2
2012-08-15 21:35
#1

Att lära en hund något, handlar om att hitta hundens motivation, eller att SKAPA hundens motivation :) VAD ser din hund som belöning?

En hund lär sig genom belöning, det behöver INTE betyda godis, det kan vara nåt helt annat, men det är få hundar som ratar oxfilé, om man säger så.

Kan det vara så att din hund inte Förstår vad den ska göra, och därigenom inte känner motivation?

Frida B
2012-08-15 22:37
#2

håller med #1, hitta hundens motivation :) passar faktiskt en hund som ratar rå oxfilé, men stekt oxfilé går ner.. han blir motiverad av korv, och ingenting annat ;) så du får testa dig fram. sen så kan jag varmt rekomendera bågar till slalom

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ronja06
2012-08-16 11:46
#3

Instämmer med #1 och #2: Så länge hunden inte har några rädslor för hindret tror jag verkligen inte att en hund inte vill lära sig något hinder. Det handlar nog snarare om missförstånd och att du på något sätt inte är tydlig nog med vad hunden skall göra.

Du har möjligtvis inte en träningsfilm eller liknande så att man får sig en större bild av vad du menar med inte vill lära sig?

Är hunden ointresserad av arbete är det upp till en själv som förare att hitta "moroten" som motiverar hunden till att utföra arbetet.

Mvh Emelie Förlägen

SmileyMalin
2012-08-16 15:48
#4

Jag kör allé på min lilla plutt :-) Så får han ösa gärnet och kan ju knappt misslyckas :-)

Vovvie94
2012-08-16 23:06
#5

tyvärr så har jag ingen film på det Foten i munnen

jag har köttbullar och då går det undan med ALLT! …förutom slalom…

hon är motiverad till tusen på allt annat, men så fort vi ska prova slalomet så lunkar hon genom en port och vägrar gå en till! det spelar ingen roll om jag försöker leda henne med koppel, locka med godis, leda henne med händerna eller gå med, hon vill helt enkelt inte Gråter

men jag tänker inte ge upp! ska fortsätta jobba med det, men snälla fortsätt med era tips! Skrattande

RedMonsters
2012-08-19 16:52
#6

Hon kanske har ont då hon inte vill gå slalom mellan dina ben heller?

Medarbetare på brukshundraser.

Annons:
Vovvie94
2012-08-20 14:22
#7

har kollat upp henne, och håller stenkoll på na! hon böjer bäcken mycket fint, bra motstånd vid tryck och stretchar mycket själv och jag gör det alltid innan och efter!

trots att en 40 kilos hund kan ge henne en propp ibland så klarar hon allt!<3

CelsiusT
2012-08-25 12:35
#8

#5 Bara för att köttbullar är en bra belöning för allt annat så betyder det inte att det är en bra belöning för slalomen. Där kanske en boll eller dragkamp är bättre. Om hon inte vill så är det inte tillräckligt bra belöning/motivation.

*Belöningskvalitet
*Belöningsfrekvens
*Tajming
*Kriterier

När träningen inte går som det är tänkt så är det något av ovanstående 4 punkter som det brister på. Antingen inte tillräckligt belönande och motiverande belöning. Eller så kommer belöningen för sällan eller vid fel tillfälle. Eller så är övningen för svår så att hunden har svårt att lckas göra rätt alternativt för svårt för hunden att förstå vad som krävs av den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vovvie94
2012-08-25 17:13
#9

#8 Annie godtar inget annat än mat vid träning, det går inte kasta något, kampa med hene eller erbjuda något annat än mat, och vi varierar mellan köttbullar, korv, skinka, ryggbiff och oxfilé.

jag gör alltid en stor grej av hennes lyckanden, och ignorerar det misslyckade för att "göra om, göra rätt".

Vi har visat med koppel, gå före, med handen, waves, 2x2, lägga spår, men inget funkar. Hon beter sig som att hon faktiskt inte vill lära sig. om jag visar med handen en gång i en port och hon gör rätt så blir det gos, bus, gottis och hela fadderullan, men andra gången står hon bara och glor. hon rör inte en fena…

inget verkar funka för min lilla fis, och ingen verkar hitta lösningen eller felet som hon inte tycker om… Obestämd

[Penny&Skoja]
2012-08-25 19:51
#10

#9 Du har inte testat lära in kampandet ? =)

Vovvie94
2012-08-25 20:54
#11

#9 nej, det har jag inte gjort! vi tog henne som två åring så det har vi inte ens tänkt på!^^Tungan ute

hur gör man det??Oskyldig

[Penny&Skoja]
2012-08-25 21:54
#12

#10 Lekte med henne så hon tog kamptrasan som låg på marken först . Sedan tog jag den i handen och så fort hon gjorde minsta antydan på att ta den så släppte jag den och tjoade och klappade händerna och fortsatte sedan så tills vi kunde kampa nu vägrar hon släppa trasan och innan vägrade hon ta den ^^

Åh vad dålig jag är på att förklara ^^ Men lek med den belöna och låt hunden vinna 9 av 10 ggr tjoa och tjimma och du kan även belöna med köttbullar då hon tar trasan =)

Detta har även funkat på mitt ex draghundar som först undrade om jag var riktigt klok :P

CelsiusT
2012-08-25 23:30
#13

Att lära in olika typer av belöningar är jätteviktigt så man har en stor reportoar med belöningar att plocka fram vid olika tillfällen. Jag har lekt fram både jakt och kamp på tidigare hundar. Släng leksaken och spring efter själv och plocka upp och tjoa kul med leksaken. Hunden kommer komma fram och bli nyfiken tillslut, då släpper man in hunden utan att börja leka med den. Snart tigger hunden om att få leka. Avslutar alltid leken med att belöna med godis. Jag låter hunden vinna både kamp och jakt 10 gånger av 10. Finns ingen aledning att vinna över en hund som är osäker på leken, låt hunden vinna och bygga självförtroende.

Att också tänka på är att det inte bara är lek alternativt mat som är belöningar. Min hund belönas genom att få köra vidare i agilityn, det är det bästa jag har att belöna med när jag tränar slalom. Viss hundar kanske gillar att få gå och nosa, sno mattes vante, bli jagad, hoppa ner i vattnet i ett dike, göra något roligt trix, hoppa upp p åen sten osv osv osv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Penny&Skoja]
2012-08-26 00:54
#14

#10 fast på min hund "sheltie" triggade det henne när jag vunnit den 10 gången :-) därimot ser jag att jag missat att skriva att när jag vinner fick hon belöning av både godis och boll .

CelsiusT
2012-08-26 12:32
#15

#14 Jo ibland så kan jag "nästan-vinna" för att trigg ahunden. Är det inte svårt så är det inte heller roligt. Men har man en hund som ännu inte lärt sig kamp så är det lika bra att låta hunden vinna 10/10. När hunden lärt sig leken s åkan man börja vinna någon enstaka gång. Fast jagbrukar oftast låta hunden vinna, men ger hunden svårare matcher ibland.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Penny&Skoja]
2012-08-26 13:16
#16

#15 fast då tänker vi ju samma då hunden måste kampa för att man ska kunna vinna =)

CelsiusT
2012-08-26 14:24
#17

#16 Jag menade inte att skriva till dig som om jag inte håller med dig. Jag vill dock framhäva att det är både viktigt och nyttigt att låta hunden vinna och man måste inte vinna själv. Det finns en illusion om att det är farligt att låta hunden vinna för att den skulle "ta över" och jag vill visa på att så är inte fallet, det är tvärt om bra att låta hunden vinna. Jag låter oftast min vuxna lekglada hund vinna, men jag ger ju såklart mer motstånd, annars tar ju leken slut hela tiden. Men han vinner i princip alltid.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: