Annons:
Etikettträning
Läst 3759 ggr
[MatildaL]
2012-08-16 12:47

Kontaktfält

De senaste träningarna har jag och min hund haft problem med kontaktfälten. Tidigare har hon tagit dem, men har nu börjat hoppa över dem, särskilt på balansen i slutet.

Hon är snabb och har lätt för att dra på alldeles för fort. Jag har då försökt lugna henne och få henne att bromsa men det är inte lätt alla gånger..

Tips och idéer för inlärning av korrekta Kontaktfält?

Annons:
Michaela-N
2012-08-16 15:18
#1

Running contacts? Har du testat det?

[MatildaL]
2012-08-16 15:33
#2

Jag har funderat på det här med running contacs, förklaring? Använder du dig av detta?

När jag lärde in de hinder med Kontaktfält använde jag mig av target och det fungerade. Varför jag valde den här metoden är för att den har funkat bra på mina andra hundar. Som sagt tog hon kontaktfälten innan, men hon har inte "tid med target" nu, även om jag lägger till den.

Lojs
2012-08-16 17:10
#3

Jag tycker det är bra att gå tillbaka till den grund man byggt. Om du kört med taget innan men hunden börjat strunta i den så kan du ju till exempel gå tillbaka till taget på marken och både bygga värde för den plus lägga till en massa svårigheter. Det är ju en av just targetens stora fördelar, att den går att plocka ut och träna utanför agilitybanan. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[MatildaL]
2012-08-16 17:21
#4

Jo, det var min första tanke. Så fort jag tränar på barmark, även på agilityplanen, så är hon lyhörd och trampar. Men när hon kommer på ett hinder, struntar hon i den.

Jag har gått tillbaka på "övningsbalansen" där man bara använder sig av en ner- eller uppgång till balansen, lutad på ett agilitybord. Då blir lutningen inte lika uppenbar och detta fungerar bra. Jag får traggla och och repetera, förhoppningsvis kommer hon in i tänket med Kontaktfält igen. :)

MartinaLarsson
2012-08-17 09:47
#5

Hur har du lärt det från början? Ja, du skriver att du använt target, men har hunden fått gå hela balansen redan från början?

Jag tränar så att hunden ska frivilligt hoppa upp med bakbenen på balansens slut, medan frambenen står kvar i gräset (är det svårt utan target så använd target). Innan jag går vidare ska hunden stå kvar oavsett vad jag gör, jag ska kunna springa ifrån i full fart och åt olika håll, jag ska kunna kasta godisar, leksaker osv. och hunden ska ändå stå kvar, tills jag ger ett frikommando. Ett "ok", då får hunden röra sig.

När detta funkar lyfter jag upp hunden en bit på nerfarten. Hunden går oftast ner automatiskt utan att jag säger något eftersom den alltid har fått belöning genom att ha 2 av 2 på. Försvårar genom att lägga in mina olika placering och omvänt lockande med godis och leksak.

Funkar det flyttar jag hunden längre upp på balansen och fortsätter träna på samma sätt.

CelsiusT
2012-08-17 10:00
#6

Jag har faktiskt lagt in ett kommando för kontaktfältet och säger det när hunden är på den delen som börjar luta. Visst han saktar ju ner redan då och sedan stannar 2av/2på när han kommer ner. Vi tappar säkert lite tid, men han är så snabb så stor risk att han skippar kontaktfältet annars. Tycker itne det gör så mkt att vi förlorar tid, heldre att han tar kontaktfältet. Vi förlorar ju mer tid på 2av/2på än att han sakar ner lite inför KF.

Att han saktar ner gör ju också att jag ser att han uppfattat och tänker sattsa på att stanna. Saktar han inte ner så vet jag att han inte hört/uppfattat/inte tänker stanna och då kan jag hinna fånga upp honom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[MatildaL]
2012-08-17 12:33
#7

#5 Jag lärde först in trampet vid target, för att sedan gå vidare till "övningsbalansen". När det fungerade fick hon gå över hela balansen. Det har fungerat bra fram tills nu, då hon gärna blir lite väl het på gröten och började då med ovanan att hoppa över kontaktfältet på balansen i slutet. Det första kontaktfältet tar hon.

Som jag skrev i inlägg 4 har jag gått tillbaka till "övningsbalansen" för att få in samma beteende en gång till.

Tack för ditt svar. Mycket användbart :)

[MatildaL]
2012-08-17 12:36
#8

#6 Ja, jag håller med dig. Även om de flesta siktar på ett Kontaktfält som är rinnande, så är det ändå bättre att hunden tar kontaktfälten och förlorar lite tid, än att den inte tar det och det blir slarvigt.

Vargafrost
2012-08-17 15:06
#9

Idelma har från början fått gå hela hindret när jag kände att hon klarade det, och då gick vi lugnt hela tiden. Sedan har jag infört "sakta" rent allmänt i vardagen, vilket kort och gott betyder att hon ska ta det lugnt. Det har jag infört mot kontaktfälten, framförallt på balansen där hon gärna drar på lite ibland.
Ibland går vi tillbaka i träningen och bara segar hela hindret, för att se så att det sitter. Tungan ute

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

[MatildaL]
2012-08-17 17:09
#10

#9 Kommando för Kontaktfält har jag aldrig tidigare stött på, innan den här tråden vill säga :) Väldigt smart!

CelsiusT
2012-08-17 17:22
#11

#10 För mig blev det automatiskt. Kändes mest naturligt. Varför inte kommunicera med hunden liksom. Allt annat påminner/ber jag honom om, så varför inte be honom att stanna på kontaktfältet?! Svårt för hunden att komma ihåg varje gång, känns som om det är större chans att han minns om jag säger det. Det är ju inte det minsta svårt att ropa, oavsett var på planen jag är. Har även fri-kommando för att få lov att få gå ifrån kontaktfältet. Det gör att han aldrig missar iom att han vet att står han där så belönas han med att få köra vidare, sticker han i det läget utan fri-kommando så går vi av planen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[MatildaL]
2012-08-17 19:00
#12

#11 Jag tycker det låter klokt. Känns bra med nya idéer. Tack!

Upp till toppen
Annons: