Annons:
Etikettallmänt
Läst 1231 ggr
CelsiusT
2012-08-17 13:28

Hundskor, erfarenheter?

Någon som har erfarenheter av hundskor i dagligt användande? Min hunds trampdynor är sönderslitna och vi har nu hundskor på, men köpte nu en billig (139:-/2st) variant att ha bara tills han frisknat till.

Men försäljaren försökte "lura på mig" en hyper-dyper-häfigt modell som kostade ca 700:-/4st skor (fanns även en sommarvariant med mindre mönster i sulan som var något billigare). Modellen användes tydligen vid långvandring, av polishundar (som skydd mot tex krossat glas) och av tex bombhundar osv. Dvs tjänstehundar var majoriteten av användarna enligt försäljaren, men han tyckte att den skulle passa mig toppen som rider så mycket med min hund.

Vi provade dessa skorna i affären och dom satt riktgit bra på den lilla stunden vi hade dom i affären (i jämförelse mot den modellen som jag sedan köpte som började glida med en gång). Men frågan är hur dom sitter på om hunden härjar i skogen, vi rör ju oss på alla möjliga underlag och han springer ju som en galning runt oss i skogen. Dom är ju änna liite väl dyra för att tappas lite titt som tätt, dom måste ju sitta på ordentligt, speciellt som man tydligen bara kunde köpa dom i 4-pack.

Jag undrar om någon har erfarenhet av dessa skor (tror dom hette något i stil med grip tex) för även om jag inte ska ut och rida med hunden innan trampdynorna är hela igen så känns det ändå som att ett skydd inte vore fel, iaf på våra längre ridturer (är ju ute runt 2-4h ibland och hunden springer ju dubbelt upp eftersom han inte lunkar framåt utan ränner runt runt). Så någon som provat eller hörtnågon som provat?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
mejamylove
2012-08-17 14:38
#1

Man kan inte binda fast de skorna du har i en sele på nå vis? så att han inte tappar dom eller glider av?   ingen aning om det går  :P

CelsiusT
2012-08-17 14:49
#2

#1 Dom skorna jag har lämpar sig nog inte för någon längre tur, det är mer tillfälligt. Min fundering ligger i att köpa dom dyrare skorna.

Tja, binda fast. Det kanske går, men då blir det ju snören hängandes mellan selen och tassarna. Tänker att det blir väldigt stor risk atthan fastnar i skogen då.

Medarbetare på westernridning.ifokus

mejamylove
2012-08-17 15:15
#3

#2 Om du är i behov av BRA skor så go for it!  :)  Du har inget värdefullt att förlora, förutom 700 spänn  Flört Men om jag behövde bra skor till min hund skulle jag nog ta risken :)

CelsiusT
2012-08-17 15:20
#4

#3 Jo, men det är därför jag frågar efter erfarenheter. 700 spänn är liksom väääldigt mycket att slänga bort om dom ramlar av med en gång och man kanske inte hittar dom. För mig är det iaf otroligt mycket då det inte är något jag har över var och varannan mån utan isf får ta av mina sparpengar till.

Känns ju som att det är btätre att kolla runt först och höra OM dom är bra och OM det kan fungera så som jag vill använda dom. Sedan vet jag ju inte hur stort behov vi har av skor, så jag känne rinte att vi måste chansa, det är liksom inte allt eller inget utan det skulle isf vara ett bra komplement OM det nu fungerar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

mejamylove
2012-08-17 15:29
#5

#4 Förstår

Upp till toppen
Annons: