Annons:
Etiketttävling
Läst 3250 ggr
jollycox
8/23/12, 10:15 PM

Diplom klass 1

Någon som vet om man kan få diplom när man klarat agility klass 1? så som man kan om man är LP1.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
SmileyMalin
8/24/12, 12:20 AM
#1

Tror man kan få diplom genom att samla 5 pinnar i samma klass. Dock får man ju ingen titel.

jollycox
8/24/12, 10:09 AM
#2

Som jag förstått så blir man uppflyttad efter 3 pinnar, så har det ju typ alltid varit. Och efter 5 pinnar i samma klass får man titel. Vad jag menade var om det går att få ett diplom, ett papper, där det står att man är typ AG1(5 pinnar).

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
8/24/12, 4:38 PM
#3

Nu menade hon tydligen såhär(min syster som undrade): Får man en titel att hunden är typ AG1 efter 5 pinnar i klass 1? Altså som registreras på SKK att hon har klarat klass 1 som det gör med LP1 och utställningschampion.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

SmileyMalin
8/24/12, 8:03 PM
#4

Tror det är precis det som är grejen med just agility, att du kan få ut ett diplom men tyvärr ingen titel. Inte i nuläget iallafall!

jollycox
8/24/12, 9:58 PM
#5

Okej. Min syster har mailat prov och tävlingskomitten så vi får se vad dom svarar.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

JTphoto
8/24/12, 10:38 PM
#6

Efter tre pinnar i klass 1 blir du uppflyttad i klass 2. Hunden får då inte starta klass 1 längre. Gäller i både hopp och agility.

När du sedan samlat 3 pinnar i klass 2 flyttas du upp till klass 3. Där samlar man SM-pinnar, Certifikat/Diplom och kan bli Champion.

Hoppas ni förstod :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
SmileyMalin
8/25/12, 12:09 PM
#7

Det där är dem gamla reglerna! Nu kan man stanna precis hur länge man vill i respektive klass :-) Men så fort man valt att starta i den högre klassen (egfter att ha tagit sina pinnar) så får man aldrig gå tillbaka.

JTphoto
8/26/12, 9:58 PM
#8

jaha det visste inte jag :D Tävlar inte själv men ker med när syrran och mamma tävlar och har lärt mig det så.

För övrigt tycker jag inte det är bra att man kan stanna i klass 1 så länge man vill. Det blir ju inte direkt rättvis konkurens :S

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



SmileyMalin
8/27/12, 8:44 AM
#9

Fast en hund som har chans att konkurrera i 3:an vill man ju inte ha kvar i 1:an eller 2:an ;-) jag tycker det är jättebra att man verkligen kan välja! Dessutom nehövs det hårdare konkurrens i 1:an och 2:an. Det är alldeles för många som tar sig upp till 3:an och sen ändå inte har en chans.

JTphoto
8/27/12, 9:55 PM
#10

Jag håller inte med dig. Tyvärr finns det många människor som bara vill samla priser och därför stannar kvar i enklare klasser. (Detta händer väldigt ofta i hästhoppning och dressyr)

En häst som egentligen kan gå mycket högre klasser anmäler de till lägre vilket inebär att det blir mycket enklare för dem att vinna. Detta blir mycket tråkigt för de som kämpar på den nivån då det inte har en chans.

Jag är övertygad om att samma sak kommer ske i Agility, tyvärr. Alla stannar inte ärligt i klass 1 eller klass 2, utan bara för att samla rosetter.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



jollycox
8/27/12, 11:11 PM
#11

#10 Jag tror inte det kommer bli så, vad ska man göra med 6 eller fler pinnar i en klass? Man vill ju upp i klasserna.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

SmileyMalin
8/28/12, 10:15 AM
#12

Fast ALLA jag känner inom agility vill ju ha en tävlingshund som kan ta sig till SM, det är liksom det som är målet för dem flesta ;-) Och då måste man ju upp i 3:an! Dem få jag känner som valt att stanna i en klass har antingen en hund som skulle vara helt chanslös i den högre klassen eller en ung hund som man vill vänta lite med att flytta upp.

jag kommer debutera min nya nästa vår och tycker det är jättebra att jag som förare kan avgöra när han är redo att flytta vidare. Om jag inte tycker att han har sin maxfart, gör perfekta Kontaktfält, riktigt bra starter osv så kommer han inte få byta klass oavsett om han har sina pinnar. Om han sen ändå kan ta topp-placeringar så får väl folk sura då ;-) Man tröttnar på 1:an rätt snabbt som förare och väljer man att stanna kvar där är det ju garanterat för hundens skull!

Dem förare som är rutinerade nog att träna fram topphundar har inget intresse av att harva runt i lägre klasser.

Tror inte det är någon som tycker det är värt att hålla kvar en duktig hund i en lägre klass bara för att få några extra rosetter och tuggben ;-)

JTphoto
8/28/12, 12:22 PM
#13

Men jag är övertygad om att det finns folk som vill samla rosetter och tuggben. Det finns mängder med hästfolk som är på detta sätt, varför skulle inte hundfolk också kunna vara på de sättet? Jag säger inte att alla är det, men dom finns, det är jag säker på. Du är inte sådan, men det b etyder inte att alla är som du.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
lukasfelix
8/30/12, 12:58 AM
#14

#12 Har dom flesta som mål att ta sig till SM? Jag känner nog bara en som har det målet, andra tävlar och tränar för att det är kul och vill väl vinna och ta sig upp i klasser men inte något specifikt mål gällande SM

SmileyMalin
8/30/12, 7:55 AM
#15

Det är väl säkert ganska olika beroende på vilken krets man umgås i. Dem träningskompisar/tävlingskompisar jag har satsat rätt ordentligt på sina hundsporter och där är agility-SM det vanligaste målet.

Sen tror jag bara det skulle vara nyttigt för sporten om lite fler duktiga ekipage valde att stanna kvar en extra stund i varje klass. Det är så tråkigt när klass 3 blir så ohållbart stor och hälften av hundarna ändå är helt chanslösa på referenstiden. I nuläget är det ett väldigt stort glapp mellan 2:an och 3:an vilket innebär att många hundar är duktiga nog att ganska enkelt ta uppflyttningspinnar i 2:an men sen ändå inte har någon chans alls att konkurrera i 3:an. Så då är det ju gynnsamt för både sporten och dem tävlande om det blir tuffare i 2:an så att man inte klassar upp sig innan hunden faktiskt är redo!

Freestyle tex har ju valfri uppklassning och jag har inte hört några problem med att ekipage stannar kvar i en klass som dem egentligen är för bra för.

JTphoto
8/30/12, 4:47 PM
#16

#14 Samma här. Min syster och min mamma tävlar enbart för att det är roligt.

Men det roliga kommer försvinna om duktiga hundar stannar kvar i de lägre klasserna för då har inte vi en chans.

Jag tror inte det är nyttigt för sporten att fler stannar kvar. Det är jätte tråkigt om man har en hund som inte är så snabb och redan nu har svårt med referenstiderna. Om det då stannar ännu fler hundar som är ännu duktigare känns det ju helt meningslöst. Det skapar bara prat som: Ska denna hunden verkligen vara i klass1/2? Den är ju jätte snabb! o.s.v. Dålig stämmning och onödigt snack anser jag.

Här är ett annat förslag:

Om man har fått 3 pinnar i klassen man befinner sig i FÅR man lov att flytta upp men måste inte. Men när man till exempel samlat 7 pinnar måste man flytta upp. Då kan man inte vara kvar i de lägsta klasserna men man får ändå en chans att känna sig redo. Det är helt ok att flytta upp när man har 4, 5 eller 6 pinnar men har man tagit 7 är det dags att gå vidare.

Bara ett exempel men detta tycker jag är mer rättvist.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



jollycox
8/30/12, 5:00 PM
#17

#16 Ja det kan jag hålla med om att det borde finnas ett max antal pinnar och sen måste man flytta upp i nästa klass.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

SmileyMalin
8/30/12, 8:17 PM
#18

Fast jag tror regeln i första hand är till för att stötta just dem som har lite svårt att klara refernstiderna så att man inte råkar klassa upp sig och sedan sitter fast. Det är väldigt dyrt och i längden långtråkigt att åka runt på tävlingar och veta att hunden är chanslös även om det gör ett riktigt bra lopp efter sin egna förmåga.

Min äldsta hund som nyss pensionerats hade garanterat fått köra ett par år till om han inte tyvärr kommit upp i trean. Det är så deprimerande att köra ett nollat lopp utan en enda stor sväng och sedan komma någonstans på plats 25-30.

Sen hade det nog varit bra med något form av "tak" precis som du föreslår.

JTphoto
8/30/12, 10:19 PM
#19

#17 Jaoo, jag är ett geni! :D Hehe… xD

#18 Ja absolut. Och den tanken är jätte bra.

Vår hund Doris är 11 år och tävlar i large klass 2 bara hoppklassen på grund av sin ålder. Hon får alltid massa tidsfel. Men vad gör det? Vi gör detta för att det är roligt. Inte för att vinna rosetter och tuggben. Vår hund älskar det, men är sjukt långsam, men det gör inget. Hon får fortsätta tills hon inte vill längre, hon har varit så duktig så det är hon värd.

Men om man nu har varit framgångsrik i klass 3 och hunden sedan blir gammal kommer man ju inte kunna flytta ner. Då "fastnar" man ju i alla fall.

Men jag tror också på "takförslaget" xD

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Lojs
8/31/12, 12:08 PM
#20

Jag tycker de nya uppflyttningsreglerna är jättebra, särskilt om man har en långsammare hund som inte har en chans i tvåan eller trean. Jag tycker även att det är bra om det blir hårdare konkurrens i klass 1 och 2, så att trean slutar vara en "uppsamlingsklass" där de flesta hamnar förr eller senare. Jag tror verkligen de nya reglerna gynnar sporten som helhet!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: