Annons:
Etikettträning
Läst 2332 ggr
Ronja06
2012-08-23 22:48

Slalomuppdatering!

Nu vågar jag mer eller mindre säga att Yims slalom är klart - 17 månader gammal. Det känns bra inför debuten! Lite finlir behövs dock på bakombyten då jag går från höger till vänster sida av slalom (från svårare vinkel) Annars - klockren varje gång! SÅ stolt!!

Mvh Emelie Förlägen

Annons:
Vargafrost
2012-08-24 07:39
#1

Det ser riktigt lovande ut! Skrattande

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Emaljoh4
2012-08-24 08:40
#2

Jag håller med Jenny, ser bra ut! Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

smurfan-13
2012-09-03 21:59
#3

Åh snyggt! Ett sånt slalom vill jag oxå ha på kommande vovve! Så var är alla klippen på när ni tränar ;) Träningsschema??

Ronja06
2012-09-03 22:11
#4

Tackar så hemskt mycket!

#3: Att få till detta slalom tog inte så lång tid faktiskt, bara 9 träningstillfällen. Sedan lite finlir egentligen med i stort sett 0 misslyckanden träningsmässigt där han ex. hoppat ur slalom eller liknande. Detta har gjort att Yim har ett stort självförtroende (och därmed även fått ett extremt gott driv) i slalom. Farten har ökat allt eftersom. Träningsschema nedan i nästa inlägg :)

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
2012-09-03 22:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Med mina två tidigare agilityhundar gjorde jag felet i att jag glömde av hur viktig grundträningen var. Jag tyckte slalom var ett komplicerat hinder (och idag vågar jag säga att lära in däcket är svårare *ler*)
det jag gjorde var att shejpa in slalomet helt med klicker och bågar. Det resulterade i en snabb förståelse. Jag och Yim har inte tränat så fasligt mycket på slalom, vi hade en intensiv period när han fyllde 1 år. (9 slalomträningspass på 1 månad - ca 15 min långa inkl. pauser *2 repetitioner sedan paus*)
Jag hade 4 pinnar med dubbel bågrad i början - tålamod och inga krav. Allt skedde i den takt som Yim valde)
Andra tillfället dubbel bågrad med 6 pinnar. Redan nu lade jag till distans och alla "svåra" ingångar. (detta gäller samtliga träningar - jag skulle kunna springa åt motsatt håll och han skulle fullfölja. All belöning hos mig) Träningspass 3 en bågrad och 6 pinnar. Där stannade jag till träningspass 5 (tror jag). Sedan kopplade jag bort mittsektionen med bågar.
Tillfället därefter kopplade jag bort pinnarna och han klarade det själv. Dock inte de svåraste ingångarna. Så satte på slalomskenorna igen och för varje reptition det passet förde jag bågarna högre och högre upp på slalompinnarna. (tills de var högst upp) Yim klarade då även de svåraste ingångarna.
De följande två passen körde vi med "vanliga" hederliga bågar på mindre handlingskombination.
Sista tillfället testade vi 12 pinnars slalom med bågar. I slutet av träningen tog jag bort alla bågar - och ja, efter det har jag inte använt mig av bågarna igen :)

Sedan är det bara - nöta nöta nöta. Yim har lyckligtvis bara gjort fel i slalom någon enkel gång. Man får känna sin hund hur fort man kan gå fram - och framför allt -hunden ska LYCKAS. Jag "tillät" inte misslyckanden i och med att bågarna redan från början hjälpte honom rätt. Dvs Yim vet inte hur man gör fel då det aldrig riktigt har hänt. (anledningen till varför hundarna gör fel är många gånger för att vi har lärt dom att göra fel)

*fler filmer från träningen hittar du på min youtube kanal på vår träning. Nästan samtliga slalompass är filmade (tränar inte så mkt slalom)*

Mvh Emelie Förlägen

smurfan-13
2012-09-03 23:08
#6

Ja ibland önskade man sig kanske en vallhund trots allt ;)

Bågar har jag aldrig testat, men hört mkt gott om den sista tiden. Kanske blir det det vi testar m nästa hund. Slalom är verkligen det hindret jag funderar mest på hur vi skall få till och när man skall börja träna det. Vill ju inte börja för ung, men m tiken jag har nu har det krävts MASSOR m tid för att få till skapligt. (Det går dock inte att "nöta" mer än 2-3 ggr/pass enligt min hund)

Annons:
Kitten86
2012-09-04 11:47
#7

Vad menar du med "dubbel bågrad" menar du på båda sidor om slalomet?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Ronja06
2012-09-04 14:45
#8

#7: Nejnej. Dubbel bågrad menar jag att istället för 1 rad bågar (som det brukar vara - enkelrad) så har man även en bågrad över bågrad 1. (svårt att förklara) Syns på filmklippet jag bifogade i inlägg #4

Mvh Emelie Förlägen

Vargafrost
2012-09-04 15:36
#9

Du får mig mer och mer sugen på bågar. Jag gissar att det är någonting man ber klubben plocka in om dom inte redan har det?
Hur dags la du in slalomkommandot för honom?

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Kitten86
2012-09-04 16:04
#10

#8
Okej, ska kika men tror att jag vet hur du menar. Ska man använda sig av bågar så ska det nog ske i ett så tidigt stadium som möjligt. Hade redan börjat lite slalom träning när jag testade bågar och det var inget som min hund gillade/ blev bättre av utan blev mer en störning för honom. Men nästa hund funderar jag starkt att använda bågar med vid inlärning redan från början.

Snyggt han jobbar i slalom, din Yim!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Mixxie
2012-09-04 18:38
#11

Ser riktigt fint ut! Blev sugen på att köra bågar med nästa hund nu hehe ;)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Ronja06
2012-09-04 19:24
#12

#9: jag introducerade slalomkommandot redan tillfälle 2. Då han var så kvick med att förstå vad som förväntades av honom.

Mvh Emelie Förlägen

Upp till toppen
Annons: