Annons:
Etikettträning
Läst 1505 ggr
Emaljoh4
9/8/12, 2:34 PM

Börja träna med valpen, eller inte?

Jag vet att folk har olika åsikter om detta, så vad tycker du?
Ska man börja träna med valpen, t.ex handling, tunnel osv redan när valpen är ca. 12 veckor, eller är det bättre att vänta tills hunden blivit äldre (ca. 1 år)?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
mejamylove
9/8/12, 2:47 PM
#1

man kan börja när hunden är ett halvår med handling, tunnlar och liknande, tycker jag. Jag tycker valpen ska få vara valp när den precis kommit till ett nytt hem med nya människor :)

Vargafrost
9/8/12, 4:49 PM
#2

Träna och träna….
Jag tränar ju inte med Gerpla så, jag låter henne vänja sig vid att vara bland hinder, vänjer henne vid gungans dunsar (utan att hon är på den, givetvis) och tränar in tunnlarna och har precis påbörjat handlingen lite smått.
Nu är det väl kanske 3 veckor sedan vi tränade agility, och det är ingenting jag gör någon stor sak av. Hon får vara unghund, vissa dagar har hon bomull i öronen och andra dagar är hon himmelsk.
Likväl som vi "tränar" lydnad och spår, så "tränar" vi även agility. Jag vill ha en hund som vet vad träning är, och dessutom en aktiverad valp. Glad

Första gången hon var med på agilityplanen var hon 10 veckor, och fick då knata runt och undersöka hindren själv, utan några som helst krav.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

joheck
9/8/12, 6:25 PM
#3

Gör man det till en lek och i måttlig dos så säger jag bara: Go for it!

smurfan-13
9/8/12, 8:33 PM
#4

#3 håller med! Träning är lek! Det skall vara kul och givande, så där kvittar ålder tycker jag.

Nu har jag ingen valp, men det planeras för en inom snar framtid. När den väl kommer, kommer vi lägga en hel del träning direkt från start. Grundträningen är ju bara att köra direkt från start känner jag, sen bygga på allt eftersom valpen blir äldre. Bara träningen anpassas efter ålder, mognad och koncentrationsförmåga så förstår jag inte varför man inte skulle träna sin valp i det man planerar att träna/tävla i när den är äldre.

SmileyMalin
9/9/12, 1:02 PM
#5

Min 10 månaders har "tränat" agility sedan start… I början enbart här hemma genom att tex runda ett bordsben medan jag satt bredvid, ligga på en skateboard som jag höjde upp någon cm och sedan släppte ner, gå över en bräda och stanna 2+2 osv. Sedan har vi sakta ökat på kriterierna. I våras (typ 5 mån gammal) fick han börja följa med in på planen och träna mycket korta pass på hindersug (bommen på marken självklart), tunnelsug och 2+2 (utan att göra själva balanshindret).

mest av allt har vi tränat GLÄDJE. Det är ju långt ifrån alla hundar som kliver in på planen och bara tycker att det är världens roligaste ställe. Eftersom jag inte vill riskera att få en omotiverad hund som lunkar omkring, nosar, kollar på annat osv så har jag sett till att dem korta stunden han får vara på banan så har vi superkul ihop hela tiden och inget annat kan vara roligare!

Så nu har har fullt fokus på mig även om bästa kopmisen tränar en liten bit bort, det går förbi massa hundar utanför banan, någon kastar leksaker osv.

Kitten86
9/9/12, 9:00 PM
#6

Håller helt med #3 + 4

Agility ska vara kul, och det ska ju inte på något vis slita på valpens kropp. Så i lagom "svårighet" och lagom dos och mer som lek så: why not? Då ser jag inga problem med det. Men regelrätt agility träning: absolut inte förens hunden är runt året.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Upp till toppen
Annons: