Annons:
Etikettsmådjur-hinder-inlärning
Läst 2207 ggr
Pierina_love
9/8/12, 8:07 PM

tunlar

Hej! Min hund är en jack russel som är jätteduktig på agility, men hon är rädd för tunlar. Vad ska jag göra?

Annons:
joheck
9/8/12, 8:37 PM
#1

Min hund är också rätt skeptisk till tunnlar. Är det att gå in i dom som är läskigt eller är det läskigt bara att gå nära? Visa för henne att det inte är farligt. Locka med godis, det har funkat på min. Eller låt henne se när en hund som inte har problem med tunneln rusar igenom den, kanske vill hon då till och med följa efter.

Vargafrost
9/8/12, 8:50 PM
#2

Om det handlar om att hon inte vågar gå in i tunnlarna, så testa att dra ihop en helöppen så gott det går och är så kort som möjligt, så att hon hela tiden ser öppningen.
Sedan om du lockar med godis eller leksak. Om du har medhjälpare skulle det vara en fördel, att medhjälparen står med henne kopplad på ena sidan och du lockar från andra sidan. Medhjälparen släpper då först när man märker att hon är på väg igenom tunneln.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

smurfan-13
9/8/12, 10:59 PM
#3

Min förra hund (5 kg stor) var LIVRÄDD för allt nytt (framförallt "instängda" platser", men kom att älska tunneln. Han lärde sig att ta tunneln så här

jag kröp in i tunneln och han var lös och fick göra som han ville. När jag krälat mig igenom tunneln så mitt huvud var i öppningen och kroppen låg i hela tunneln typ så belönade jag honom m godis när han vågade sig fram till mig. Ju tryggare han blev desstu mer backade jag tillbaka in i tunneln. För varje lilla steg i rätt riktning fick han gotta (tänk klickerträning fast utan klicker - han var livrädd för klickerljudet). Sen helt plötsligt bara kutade han igenom, över mig. ;) Han kom att älska tunneln, men det krävdes att han kände sig helt fri från press från min sida och att det var helt frivilligt alla gånger. Att göra det kravlöst och kul är viktigast, sen kommer utförandet när det läskiga släpper!

Upp till toppen
Annons: