Annons:
Etikettträning
Läst 1211 ggr
joheck
2012-09-11 17:09

När gå vidare? - hinder

Hejhej!

Jag hade en liten fundering på när man kan gå vidare till andra hinder i träningen. Jag menar hur bra måste hunden förstå/kunna ett hinder innan man går vidare till nästa? Hoppas ni fattarFoten i munnen.

Annons:
Emaljoh4
2012-09-13 16:53
#1

Du tränar/vill träna så att hunden kan ett hinder klockrent innan du börjar träna in nästa?

När jag tränade in hinder, så brukade jag variera lite (inte mellan alla hinder dock), så att jag inte "tjatade" ut hindret. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

joheck
2012-09-13 18:01
#2

Det va så jag trodde att det va meningen att man skulle träna, ett hinder i taget alltsåSkäms. Men jag har nu fattat att det inte är så och har börjat med tunnel nu också. Kanske risk att det blir fel när man kör hinder för hinder när det hela är tänkt som en bana i slutändan.

Emaljoh4
2012-09-13 18:02
#3

Det finns säkert de som tränar enbart ett hinder i taget också. Glad

Tränar du hopp och tunnel nu?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

joheck
2012-09-13 18:11
#4

Yepp. Det är dom hindrena som jag har, och slalom då men den är ju lite jobbigare att sätta upp. Har tyvärr svårt att ta mig till en ordentlig bana så jag kör med mina egna Rusta hinder.

CelsiusT
2012-09-14 10:52
#5

Ett tips är att du kan utveckla detta lite mer och tex lära hunden att hoppa hindret trots att du inte är före hunden, alltså att hunden ska springa ifrån dig och ha eget driv till att hoppa hindret. Många kör med en target, som tex kan vara ett plastlock. Håll en godis under locket och när hunden sätter tassarna på (tex för att gräva fram godisen) så får hunden godisen. Sedan lägger du den på marken och när hunden trampar så får den godis. Lägg locket sedan på andra sidan hindret så hunden ser det när den hoppat, snart inser hunden att det inte är att följa dig som är det vktiga utan att dra på hindret.

Du kan även träna på att göra byten mellan hoppet och tunneln, så du inte alltid springer hela vägen brevid.

Men för att svara på din fråga. Har du tillgång till flera hinder så träna på. Ta inte alla hinder på en gång, men jobba med några åt gången så det inte blir för uttjatat. Om du inte har tillgång till tex kontaktfältshindren så kan du ju ändå träna Kontaktfält med hjälp av tex en planka (jag kör med skärbräda inne ;P). Första delen är ju att lära in kontaktfältet och jag kör "2 av 2 på" vilket är perfekt att träna hemma. Jag ställer en skärbräda mot väggen och lär hunden att sätta bakbenen på den så att hunden står med bakbenen på skärbrädan och frambenen på golvet, klickar och belönar. Snart fattar hunden övningen och vet att det är den positionen han ska inta och hålla tills jag säger annat. När jag sedan kommer till kontaktfältshindret på klubben så lägger jag upp träningen exakt på samma sätt och då vet hunden vad den ska göra och inlärningen av hindret går snabbt och smidigt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

joheck
2012-09-14 11:11
#6

#5 Tack för tipsen! Ska testa det. Det där med skärbrädan va riktigt smart!Glad

Annons:
CelsiusT
2012-09-14 11:34
#7

#6 Kul! Uppdatera gärna med film när ni tränat lite ;P Vore kul att se hur det går för er.

Medarbetare på westernridning.ifokus

joheck
2012-09-14 12:35
Upp till toppen
Annons: