Annons:
Etikettträning
Läst 1432 ggr
CelsiusT
2012-09-14 17:08

Hålla motivationen uppe, hur?

Jag har så svårt med det här med at thålla motivationen uppe. Jag blir ofta taggad såhär på hösten men sedan på vintern så tappar jag motivationen och till våren har jag svårt att hitta tillbaka till den. Hur kan jag göra för att hålla motivatoinen uppe eller åtminstone hitta tillbaka till den sedan till våren igen. All träning blir ju förgäves eftersom vi tappar så mycke tunder vintern/våren. Sedan kommer jag ofta igång under sommaren men då hinner jag liksom inte bli "klar" inför sommarens tävlingar och då dippar motivationen igen. Jag har svårt med det här att hålla jämn motivation så att vi kommer vidare.

Hur gör ni för att hålla up motivationen? Hur gör ni under vintern, pausar ni eller kör ni vidare och isf hur? Ni som pausar under vintern, hur hittar ni tillbaka till motivationen när våren kommer?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Mooniq
2012-09-14 17:11
#1

Hur mår du själv, personligen under vintern? Trött o hängig eller deppig? Jag har lidit av djupa vinterdepressioner men under de sista 3 vintrarna har jag ätit D-vitamin som tillskott och vintrarna har bara svischat förbi i hög fart till min stora glädje..

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

CelsiusT
2012-09-14 18:18
#2

31 Jo jag har väl lättare att bli lite trött och hängig. Men förra vintern var det bra fart på mig och jag hade ingen tendens till depp eller så, men hade ändå svårt att motivera mig till att hålla igång med agilityträningen. Dock så stämmer det att jag hade väldigt mycket stress från jobbet under våren i år så det kan ju vara orsak till att jag inte hade så mkt ork till att tävlingsträna med hunden.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ronja06
2012-09-14 19:50
#3

Jag brukar gå någon inspirerande kurs! - Det brukar jag kunna leva på länge.

Man kan även sätta upp mål som man vill uppnå till ett visst slutdatum: ex. "om 1 månad ska min hund klara 12 pinnars slalom självständigt även om jag springer åt annat håll"

Mvh Emelie Förlägen

smurfan-13
2012-09-14 21:51
#4

#3 håller med, gå en kurs i början av träningssäsongen!

Läääängtar alltid till vårens första kurs, för av nån anledning kommer jag aldrig igång m hundträningen innan dess…

CelsiusT
2012-09-15 13:05
#5

Ja kurs är ju alltid bra för att få inspiration. Dock så har jag lite svårt med att veta var jag passar in. Jag vill egentligen heldre gå en kurs som man är på varje vecka för att fortsätta att peppas och hålla igång, men sådana kurser brukar vara på väldig nybörjarnivå så det ger mig inget. har svårt att hitta bra kurser som jag vill gå.

Det där med att sätta upp mål är jag värdelös på. Det går ju bra när jag ändå håller på att träna. Men det är just det där med att ta paus och sedan starta till våren igen (vi har lite dåliga träningsmöjligheter under vintern).

Medarbetare på westernridning.ifokus

smurfan-13
2012-09-15 14:07
#6

#5 har ingen koll på vad för typ av kurser du har att välja på, men här har jag gått agility steg 2 & 3 upprepade gånger. Tycker ALLTID man kan lära sig nåt nytt på kurs oavsett nivån på den. Sen kanske instruktören på den klubb jag gått flest kurser på är bra på att individanpassa kurserna… Men som sagt, att gå om en kurs brukar funka bra tycker jag och ger iaf tillräckligt m motivation för att komma igång efter vinteruppehållet.

Annons:
CelsiusT
2012-09-15 18:18
#7

#6 Ja jag har ju inte gått några av kurserna som finns här. Men gick på agilitykurs (både nybörjare och fortsättning som då fanns) med min förra hund och det var extremt låg nivå och jag är inte ens intresserad av att träna på det viset (man körde i princip banor hela tiden oavsett om det fungerade eller inte). Den hunden jag har nu har jag kommit väldigt mycket längre med, så känns lite segt att gå på så grundläggande kurser som dom ordnar på hundklubben.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vargafrost
2012-09-16 18:53
#8

#7 Skicka ett förslag om högre nivåer? Dom kan säkert lägga upp en intressekoll och se om det finns fler som är intresserade av det.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Upp till toppen
Annons: