Annons:
Etikettpresentationer
Läst 3431 ggr
CatchFatch
9/18/12, 2:10 PM

Vilken ras?

Hejsan!
Vet inte om det redan finns en sån här tråd men jag skulle gära vilja veta vilka raser ni har och om ni tävlar eller bara tränar för att det är kul. :)

Skulle även vara kul att veta vilket hinder som ni har svårast/lättast för. :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Annons:
CatchFatch
9/18/12, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag tänkte börja! :)

Jag har en Boxer tik vid namn Pixie!

Vårat svåraste hinder är Slalomet! Herregud! Önskar att man bara kunde hoppa över den.. :P

Vårat enklaste är vanliga hop hinder och tunnlarna. :)

Vi tränar bara för att det är kul men nu börjar jag fundera på att tävla någon gång då och då!

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

mejamylove
9/18/12, 4:10 PM
#2

Jag har en boxertik jag med, Hon heter Meja.

Våra svåraste hinder är nog balanshindrena.

Enklaste är nog hoppen och slalom.

Vi tränar för att det är kul, men jag skulle nog vilja tävla när vi blir lite bättre

Har tyvärr ingen bild :/ Men du hade en riktigt fin boxer!

[Ebfotograf]
9/18/12, 6:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Har en 4 årig blandras hane som är en blandning mellan Australian Shepherd och Samojed. Vi både tävlar och tränar för skojsskull, inga direkta mål.

Har inga som helst svårigheter för något hinder, men KF (kontaktfält) stör jag mig väldigt mycket på på A-hindret med honom då vi inte har tränat något alls på det. Har dock börjat med det.

Har en Australian Shepherd hanvalp på 4 månader, som jag såklart inte har börjat något med ännu. Han har bara fått leka med tunneln.

Ronja06
9/18/12, 7:04 PM
#4

Har två shelties jag tävlar med, lättlärda som tusan. Ronja har inga direkta problem med något hinder, dock har hon inte förstått det där med KF. (men det är ju mitt fel och inte hennes) ;-)

Viggos akilleshäl är slalomet. Han är på tok för ivrig ibland och springer ur det. Han går i 110 och blir lätt frustrerad inne i slalomet. Detta beteende har jag dock indirekt lärt honom är ok. Var inte meningen, men en smart hund.

Sedan har jag då min Border collie… Som är 18 månader och säkrare än båda mina tidigare tävlingshundar. Yim har inga problem alls med något hinder. Osäkerhet på balansbommen pga. mitt bristande träningsupplägg och veleri. (kan inte bestämma mig vad jag ska ha för KF beteende) Annars är han 100% i nästan alla lägen tack vare att man lär sig av sina misstag? Oskyldig

Mvh Emelie Förlägen

CatchFatch
9/18/12, 9:01 PM
#5

#2 haha nej vad roligt! :D

#2 #3 #4  Vad konstigt att så många har problem med kontaktfälten! :O Vet att många har det på klubben med men jag och pixie har jätte lätt för de med!

Jag lärde henne nämlige "Sakta" när hon drog så mycket ute och då gäller det helt enkelt att ho ska sakta ner.

Nu när vi närmar oss kontaktfälten ropar jag alltid Sakta och då saktar hon ner så att hon tar alla tassar på fältet. :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

mejamylove
9/18/12, 9:15 PM
#6

#5 aha, vad smart ;)

Annons:
CatchFatch
9/18/12, 9:18 PM
#7

#6 Haha tack :)  Kom på det helt själv :P haha :D

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Ronja06
9/18/12, 9:20 PM
#8

#5: Fast det beror ju på vad man menar med problem. Jag säger att jag har problem med kontaktfällten trotts att dom träffar dem majoriteten av gångerna. Vill jag vara säker kan jag skrika "stanna", men det vill jag ju inte. Men jag nöjer mig inte med det och därför säger jag att det är ett problem  ;)

Mvh Emelie Förlägen

CatchFatch
9/18/12, 9:24 PM
#9

#8 Jo men exakt!
Men Varför ser du det som ett problem då? Är det för att de inte nuddar varje gång?

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Ronja06
9/18/12, 9:49 PM
#10

#9: Mja… när jag tävlar räknar jag hundradelar jag kan spara. Då har jag inte tid att bromsa in dom på det sättet. ;)

Mvh Emelie Förlägen

CatchFatch
9/18/12, 9:52 PM
#11

#10 Aha du menar så :)
Men Sakata behöver ju inte betyda att hon stannar, För stanna är Stanna. :P

Sakta, då saktar hon bara ner så pass mycket att hon hinner ta minst två tassar på kontakt fältet :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

SmileyMalin
9/19/12, 7:39 AM
#12

Har två jack russells :-) För tillfället är det dock ingen som får tävla :-( äldre har haft en ledinflammation och år på rehab och den yngre är bara 11 månader.

För den stora är det också kontaktfälten. Dom är långt ifrån 100% säkra och framför allt är dom på tog för långsamma för klass 3.

Den lilla tränar ju bara på valpnivå än, men jag gissar att slalomen blir det vi får slita mest med ;-)

Crazzysazza
9/19/12, 9:04 AM
#13

Jag har 3 Dvärgpinschrar och 1 Border collie, Border collien och äldsta dvärgpinschern tävlar jag med båda kan slarva med slalomet och väldigt sällan kan de testa hoppa över kontakt fällt om de är över taggade.

Dvärgpinscher flickorna tränar bara än så länge tänkte försöka starta ungtiken till nästa vår/sommar. Hon har det svårt med slalom hon tycker det är alldeles för tråkigt för att överhuvudtaget ens bry sig om det typ :)

Annons:
[Malin3033]
9/19/12, 1:15 PM
#14

#11 Men agility går på tid och det handlar om att springa så fort som möjligt - så varför ska man då sakta ner? Så jag är inne på Ronja06 spår där… Jag skulle därför aldrig tvinga/lära in min hund att ta det lugnt. Den ska veta vad som gäller så att den kan utföra KF med 100% fart, självständighet och säkerhet.

Jag har två shetland sheepdogs. Ronja på 5 år som tävlar SM och är tryggare än säkerheten själv. Sedan är det Cora som precis har börjat tävla, 2,5år gammal. Hon är säker på det mesta men tycker det är svårt att svänga - det ska ju gå i 300km/h Cool

CatchFatch
9/20/12, 10:55 PM
#15

#14
Alltså.. Ni har ju en poäng där som inte jag riktigt tänkt på innan..

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[Penny&Skoja]
9/21/12, 10:11 PM
#16

Jag har 2 shelties ena är 2 år och vi debuterar i klass 2 agility i morgon =) Vårat största problem är Kontaktfält kan ju bero på att vi aldrig tränat detta och inte förens nu har vi börjat träna 2på 2 av =)

Den andra är precis 1 år och har precis börjat träna på allvar

[Zipzee]
9/27/12, 8:38 PM
#17

Jag har en chinese crested som jag har börjat träna agility med. Vi tränar bara för att det är kul, har i dagsläget inga planer på tävling. Än så länge har vi bara kört hopphinder och tunnel. Han förstod lätt vad jag ville att han skulle göra, sen är det ju lite svårare att hålla koncentrationen och motivationen uppe :P

Vovvie94
9/28/12, 5:27 PM
#18

Jag tränar med en Tibetansk terrier tik som heter Annie Skrattande skulle hemskt gärna vilja tävla med hon vill inte lära sig slalomet^^

men hon ÄGER på A-hindret och balansen! dock är problemet att hon vänder och gör om de igenFlört men jag älskar det! det bästa som finns, och så länge vi inte tävlar kan vi leva i tron om att vi är världsbäst!Cool

Sahara&Dennis
9/30/12, 11:29 AM
#19

Jag tränar med min underbara Shetland sheepdog hane vid namn Dennis. :D Han fyller 2 i december, vi började träna i år och jag vill inte komma till start förrän han är helt mogen för det. :) Nästa år kanske, alltså, eftersom säsongen nästan är slut nu. xD

Dennis var rädd för ALLTING i början, vågade inte ta ett enda hinder utom hopphindrena (vilka han hoppade så högt över som möjligt i början för att INTE slå i tassarna…) och tyckte att allting var hemskt läskigt…

Nu älskar han och jag agility lika mycket, vi är fartdårar på banan (men tänker självklart alltid på säkerheten!) och alla hindren han var så rädd för i börjen flyger han över och igenom som ingenting! :D Vi fick pris för största utveckling på avslutningstävlingen, och det vart ju jätteskojigt! ;)

Nu har vi inte problem med något hinder, men i början avskydde han slalomet. Vi tränade i början på en "grus"plan, och när gruset sprätte upp på metallen som håller ihop pinnarna tyckte han att det var väldigt läskigt. Dessutom går ju inte slalomet fort, fort, fort, och då vart det inte så kul tyckte Dennis. xD

Men nu så gillar han nog alla hinder lika mycket… Särskilt farthindrena som tunnel, flyg, A-hinder osv… Woho! xD

NinniH
9/30/12, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Har två staffordshire bullterriers, men bara ena som jag tänkt börja agility med. Hon är 15 månader gammal. Vi väntar på att få gå nybörjarkurs, så kan inte säga vilket hinder som är problem med i nuläget. Tungan ute


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
Nellieegustavsson
9/6/13, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag har en Mini Aussie som heter Elliot, vi tränar och tävlar agility i klass 1, för smålandsstenar brukhundsklubb. Vi gör det självklart för att vi båda Älskar det! :-D men tycker också det är lite kul att tävla oså så det gör vi också en del. Han tycker kontaktfältshindrena och tunnlarna är roligast, men det är inget som vi har problem med eller så haha. Han tycker det är väldigt kul och är grymt snabb, så ibland har jag lite svårt för att hinna med, och då blir det att han stannar upp och stressar upp sig, kanske tar fel hinder eller något sånt. Men vi jobbar på! ;-) ska tävla imon faktiskt :-D

Frida B
9/7/13, 7:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag tränar med Nimbus, en blandrashund :) Han är Svensk Lapphund/Tibetansk Spaniel, och han är drygt 1 år och 3 månader! Inte min hund, men han är hos mig väldigt ofta och vi ska börja på kurs nu!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

fridaaocrazy
9/7/13, 9:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag har en Welsh springer spaniel som jag precis har börjat med "på riktigt" och det han inte har förstått ännu är slalomen, fast vi ska börja på en fortsättningskurs i Agility nu så då hoppas jag att han får lära sig till 100% hur man gör :D Annars är det mycket fart i honom och vi ska så småning om börja tävla, men han lyssnar och tittar så mycket på vad jag vill att han ska göra, så glömmer jag vad någonting heter så stannar han och tittar på mig som om jag var dum i huvudet xD Ja, väldigt kontaktsökande hund som stannar så fort jag velar, och springer jag för sakta så springer han runt och framför mina ben så jag blir tokig!! Jaja, vi har bara gått en halv kurs, alltså 4ggr, och där sket dom i vad man kunde… Man fick dra handen framför hunden i slalomen och jag tycker väll att man borde göra något annat så att hunden lär sig hur man gör och inte bara följer handen med godiset i :P Min fina Crazy på bilden :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Sugar Mist
9/7/13, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Jag tränar med en Australian Shepherd på lite över 1&½ år, han är bäst på balansbomen och A-hindret och har svårast för Vippen, den är lite läskig.

Jag hade tänkt tävla i september men pga. ett och annat skäl skjuter vi upp det till antingen november eller i vår.

-

IngaTrnqvist
9/8/13, 12:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag tränar agility med min Brownie, som är blandning mellan papillon och schipperke. Vi har mest tränat på skoj, men vi kommer att gå en nybörjarkurs som börjar nästa vecka. Sen hoppas jag på att vi kan prova att tävla nästa år. 🙂
Brownie har lite svårt för vippen, den tycker han är läskig.

lol girl
9/8/13, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Tränar med min whippettik. Just nu bara för att det är kul men hoppas kunna blrja tävla lite smått nästa år! :) Svårast… Vi har inte provat alla hinder än så jag vet inte! ;)

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

CatchFatch
9/8/13, 12:42 PM
#27

Vad roligt att så många håller igång :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Annons:
Jetaime
9/8/13, 3:33 PM
#28

Jag har en aussie, vi ska börja på nybörjarkurs nu i september :) Så det kommer väl även bli tävling i framtiden!

Karolina-H
9/9/13, 9:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Tränar med min Kerry Blue Terrier tik och med svärföräldrarnas hane, har väl inga direkta mål att tävla med dem utan är mer som en kul grej att göra bara :)

Vi har absolut svårast för slalomet för det går långsamt enligt båda två och då kan man hoppa över en port eller två :P

Codeavalone.blogg.se

Michaela-N
9/9/13, 6:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Jag har en australian shepherd och en "papillon".

[annajohannas]
9/9/13, 9:31 PM
#31

Har en stövarblandning, som jag tänkte börja träna lite agility med. Än så länge är hon bara fyra månader, men om ett tag, så skall hon kunna börja lekträna😉.

Viccan92
9/10/13, 5:28 PM
#32

Har en tax och vi ska tävla för första gången i början på oktober. Om vi hinner med att bli såpass klara. Är bara blåbärstävling så försöker ta det lugnt och tänka att det är på skoj. Är mest för att se hur det går. Jag har nämligen såna tävlingsnerver.

Han är ännu för ung för att tävla så vi kör bara på skoj men tanken är att tävla i framtiden.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Beckibus
9/11/13, 9:05 PM
#33

Har aldrig tävlat mina egna hundar än utan det sker i vintern och nästa sommar. 

I nuläget tränas mina 2 mopsar, min sheltie som är helt över förväntan duktig och kan redan hopp och tunnel och även lite byten på 2 träningar, så jag är nöjd. Sen har jag min lilla stjärna på 15 veckor som ska bli en stor stjärna som stor, min corgi :)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: