Annons:
Etikettträning
Läst 1327 ggr
[Penny&Skoja]
2012-09-18 14:34

Agility grundkurs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ikväll startar min grundkurs i agility som min unghund ska få gå =) Ska bli så kul att starta än så länge har vi mest grundat med bommar på marken och tunnlar tränat Kontaktfält .Jag är så så så taggad särskilt då jag aldrig gått någon grundkurs , Min älsta tik lärde jag själv och sedan gick vi en fortsättningskurs =)

Men sen undrar jag om vad ni tycker ? Är det slöseri med pengar att gå en grundkurs om man endå har så pass mycket kunskap att kunna lära in allting själv endå ? Jag tycker att även om man kan så får man många "AHA" uppleverser plus att hunden får lära sig att träna trots det är många hundar som tränar och man få en mer strukturerad träning .

Många har sakt till mig och undrat vad jag ska göra på en grundkurs och förstår helt enkelt inte vad det är för mening Vad tycker ni?

Bilden är på min unghund Skoja som hon heter =)

Annons:
smurfan-13
2012-09-18 20:43
#1

Tycker aldrig att det är slöseri att gå kurs. :) Inte för en bra instruktör som kan individanpassa iaf. Sen så kan man ju få tips om olika sätt att lära in, problemlösning mm. Dessutom lär man sig massor av att se hur andra hundar lär sig och utvecklas med!

Längtar till att starta upp agilityträningen m nästa hund!

CatchFatch
2012-09-18 21:22
#2

Jag tycker det är jätte bra att man går kurs! Om inte annat för att lära hunden att umgås med andra hundar eller för att lära sig hur det är att vara på en plan där många hundar skäller och är upe i varv. :)
Väldigt bra miljöträning alltså!

Dessutom lär ju du känna personer och får tips och tricks som du kanske inte tänkt på innan!

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

SmileyMalin
2012-09-19 13:53
#3

Med rätt intstruktör kommer det säkert vara jättenyttigt!

Jag har gått en kurs med min valp/unghund trots att det är den femte agilityhunden jag tränar upp. Det har verkligen varit superbra och den här hunden kommer vara betydligt bättre grundtränad när vi kan börja köra "på riktigt" :-)

Sporten utvecklas ju i en rasande fart och alla hundar är så pass olika :-)

Kitten86
2012-09-19 16:04
#4

Jag tycker definitivt inte att det är slöseri med pengar. Man kan ju aldrig se sig själv, utifrån, medans man tränar (om man inte filmar) och därmed kan man missa alla de små sakerna som spelar roll. Samt att jag tycker att just nybörjarkurs är minst lika viktig för att lära hunden att träna/ köra med andra hundar närvarande… Sen är det kul som hundförare att träffa en massa annat hundfolk och se hur de tränar etc. Utbyta ideer och tankar med såväl andra deltagare som med instruktören!

Kan tillägga att jag gått på kurs tillsammans med min nuvarande instruktör, med dennes nya hund. Hennes första hund är hon redan på SM nivå med, men tom hon går kurs även fast hon vet hur man ska träna en hund till framgång!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Michaela-N
2012-09-19 21:33
#5

Det är aldrig onödigt att gå kurs, i synnerhet inte med första hunden, men jag lär nog gå kurs med nästa hund också, även fast jag mycket väl vet om hur man lär in hinder. Det är allt det andra som kurs kan ge.

Är så många som tror att gå kurs bara handlar om en ledare som visar hur man lär hunden att hoppa över ett hinder, men så är det absolut inte, om man inte går en väldigt väldigt dålig kurs. Flört

[Penny&Skoja]
2012-09-21 22:04
#6

Ni tycker som jag alltså =) Nu har vi varit på första kurstillfället , Skoja började löpa samma dag och det är hennes första löp jippie X) Så jag hade inte så höga förväntningar av henne ^^ Men hon skötte sig toppen full fokus och klarade allt galant hon kunde inte gjort det bättre kändes nästan som att köra min äldre tik som tävlar =) Nu körde vi bara ett hinder och en tunnel i kombination och sedan 2 hinder efter varandra. så istället för att lägga så mcket fokus på det hon klarade så la vi fokus på att sitta och stanna kvar i starten  mitt bland alla hundar medans jag hoppade omkring och utmanade henne inte en enda gång tjuvstartade hon =)

Ikväll så gjorde min sambo slalombågar så ikväll startade slalomträningen igång på allvar då jag bara visat henne innan och hon behöver mig på sidan , jag behöver inte visa men jag måste gå på höger sida brevid henne . Så ikväll startade vi upp . träningspasset resulterade i självstädniga slalom med 4 pinnar testade även lägga in bakombyten och konstiga ingångar och belöningen hos mig snacka om vilken duktig tjej =) Så nu ska vi fortsätta grunda och hoppas på ett självständig slalom innan vintern kommer. Men bråttom har vi inte då hon ska vara ordentlig grundad innan vi tävlar nästa sommar ska inte stressa som jag gjorde med penny även om penny är duktig och alla nollor vi satt har vi kommit 1 :a eller 2 :a så känner jag att hon inte är helt grundad

Annons:
Kitten86
2012-09-22 17:05
#7

#6
Kul att det går så bra!

Ja, alla behöver ju en ordentlig grund att stå på. Det tjänar man mer på i längden också! Flera som tjatade på mig förra sommaren att vi skulle ut och tävla (då de tyckte att vi var så duktiga, vilket var jättekul att höra) men jag valde att fortsätta träna och körde igång denna sommaren istället. Visst skulle det ha gett oss mer tävlingsvana om vi började förra året nu tränade jag istället fram ett mycket bättre driv, sjävständighet (skicka frammåt etc) och styrning/handling innan tävling. Gjorde några träningstävlingar och inoff. under vintern mest för att testa på hela situationen.

Trots att vi är nybörjare och bara tävlat officiellt, nu, 3 gånger (visserligen dubbla lopp i varje klass) så är vi oftast placerade topp 10 (tävlingar med runt 40-80 starter). Så man måste glädja sig för de små sakerna :)

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: