Annons:
Etikettträning
Läst 1466 ggr
TollarPojken
9/24/12, 7:54 PM

Fart i agility

Hej alla glad hund vänner!

Jag har en tollare hane på 2 år och vi tränar agility men min fråga är: hur kan man träna upp farten i agility. Har ni några bra tips så att man kan få upp farten i agilityn.

Annons:
Emaljoh4
9/25/12, 9:51 AM
#1

Vad använder du för belöning? Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

CelsiusT
9/25/12, 10:12 AM
#2

Hur långt har du kommit? Hur säker är han på hindrena och handlingen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

TollarPojken
9/25/12, 1:29 PM
#3

#1 Jag använder mig oftast av vanligt hundgodis eller någon leksak. Men han gillar inte leksaker så mycket, men det går snabbare med leksak ibland.

#2 Vi har kommit ganska långt, han kan alla hinder och han är väldigt duktig på handligen, vi har tävlar 3 ggr. Bara det att jag skulle önska att han springer snabbare.

CelsiusT
9/25/12, 1:38 PM
#4

#3 Okej, ja då är det ju absolut bara att satsa på att få upp farten. Annars är det så vanligt att folk oroar sig för farten men så är hunden egntligen mest bara osäker ;P

Om han inte gillar leksaker så skullle jag satsa på att lära honom att gilla att leka med leksaker. Om han gillar godis så använd godis som belning för lek med leksaken. Tänk på hur du leker så det verkligen blir kul för hunden och inte bara kul för dig (fanns iaf förr en bra artikel om lek med hunden på klickerklok.se). När han sedan är van vid leken och lärt sig att uppskatta den så är det lättare att få in den som belöning för agilityn och då är det större chans att få upp farten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

smurfan-13
9/25/12, 11:14 PM
#5

ett annat sätt om man har en hund som vägrar leksak (som min tik) så kan man lägga godaste godiset i en burk (m bra lock) som man kan kasta som belöning och på så vis få upp fart med. Sen får man springa ikapp till burken och hjälpas åt att öppna för det supermumsiga godiset (kattburkmat brukar vara poppis tex)

TollarPojken
9/26/12, 11:55 AM
#6

#5 Okej tack för tippset! :) jag har ju katt så katt mat finns det ju hemma :)

Annons:
tove.mcgrath
9/26/12, 8:53 PM
#7

Martin nu klankar du ner på lilla Leo har har rätt bra fart vad jag har sett sista tiden! och på tollar specialen hade det nog gått riktigt bra om det inte hade varit öppen bana :/ Ni har faktist en placering! Han är snabb när han är på rätt humör och om DU är på rätt humör ;)

Kolla in presentationer- smådjur så finns lilla Alice där :D

Upp till toppen
Annons: