Annons:
Etikettträning
Läst 2273 ggr
wixie
9/25/12, 7:10 PM

Får spel på banan

Man hund tycker det är superkul att träna agility. Men vi har problem. Hon springer iväg och låter sig inte infångas och får tokryck. Det är som om hon retas med mig, för hon hoppar runt och ser ut att ha roligt men springer iväg när jag försöker fånga henne. Hon har ögonkontakt med mig hela tiden och vi har superbra kontakt i övrigt.

När hon väl koncentrerar sig på hindrerna så är hon duktig och det syns att hon gillar det. Hon tar inte lekbelöningar, bara godis.

Är det någon som har något tips på hur jag kan få henne att sluta fjanta sig?

Annons:
wixie
9/25/12, 7:11 PM
#1

Hoppas filmen fungerar!

http://www.videofy.me/v/632113

sagaindia
9/25/12, 7:26 PM
#2

Det ser ut som att din hund inte tycker att agilityn är särskilt rolig, hon verkar vilja slippa. Sluta att tjata på henne och jobba med belöning istället. Kör inte flera hinder efter varandra förräns du har fått upp hennes motivation för uppgiften. Hunden skall vilja springa och ta hindren, ha sk hindersug annars blir det inte roligt för varken henne eller dig. Prova med extern belöning som ligger på andra sidan hindret så att du får en hund som vill springa ifrån dig och jobba mot/över hindren.

Lycka till/Ylva

wixie
9/25/12, 7:30 PM
#3

Tack för ditt svar!

Men jag tror att hon tycker att det är roligt. På filmen är hon ganska trött… Så den är lite missvisande. Men det kan nog ligga något i det du säger.

sagaindia
9/25/12, 7:32 PM
#4

Kom ihåg att sluta i tid, hon skall fortfarande vara sugen när ni lägger av! Hon ska tjaja om att få göra agility, inte du Flört

wixie
9/25/12, 7:36 PM
#5

Haha så sant! Skrattande

smurfan-13
9/25/12, 11:12 PM
#6

Kan inte annat än hålla med #2. Hon ser ut att vilja slippa, sen om det är för att hon är för trött, har ont någonstans eller inte riktigt förstår vad som krävs utav henne (kraven är för höga) är ju svårt för en utomstående att säga enbart av en film.

Korta pass m superbra belöningar och enkla övningar så att du får upp hennes sug. Och hjälper inte det så kan det vara bra att kolla upp henne ordentligt så att det inte finns någon underliggande smärta som gör att hon vill slippa undan.

Annons:
CelsiusT
9/26/12, 5:53 PM
#7

Kan bara hålla med #2 Det ser inte ut som om hon har kul alls. Sedan om det är för att hon är trött i filmen så är det ju jättesynd att det är vad vi får se. Men oavsett så vill jag aldrig se det. Är hunden såhär otaggad då ska man heller inte köra agility med den. Det är som att bädda för bekymmer och det gör dessutom att hunden får en negativ bild av träningen/aktiviteten. (inte alltid lätt att veta innan man börjar, men påbörjar man och hundne är såhär seg och ointresserad så avslutar man direkt träningen) Korta träningspass, få hinder/små kombinationer och massa bra och rolig belöning, där du bjuder på dig själv!! så tror jag hon snart kommer få upp energin och samarbeta bättre.

Sedan ser du ju inte heller särskilt kul ut att vara med (även det tolkat av dom få sekunder vi får se på videon), jag hade nog också sprungit åt andra hållet och försökt busa igång dig om jag vore hunden. Du säger i filmen 'det här går inte'. Om hunden ska tycka att det är kul och vara aktiv så måste även du lägga in en stöt. Se det positivt och skjut undan alla negativa tankar när du tränar hund, jobba för att få med dig hunden!

Sedan skriver du att du inte kan "fånga" henne. Jag har några få gånger i mitt tidiga hundägarliv försökt att fång en hund, men aldrig lyckats. Tänk inte att du ska fånga hunden, försök istället få hunden att komma till dig. Var rolig, spring åt andra hållet, sätt dig på huk och pilla i marken. Vad som helst, men försök aldrig att fånga hunden, få hunden att vilja vara hos dig så att den kommer fram och stannar där när du ropar på den. Träna på inkallning så hunden lär sig att det bästa som finns är att komma till dig och vara med dig. Det fungerar alldeles utmärkt att börja med inkallning i kopplet (när hunden är längst bort ropa 1 gång!, kommer inte hunden direkt så hala in, när hunden är hos dig - oavsett om den kom självständigt eller av att du försiktigt halade in den - Belöna!!!, snart har hunden kopplat ihop det).

Sedan som #2 skriver så är hindersug också viktigt och jättebra träning i agilityn. I agility ska hunden både kunna komma till dig (så du kan ha den lös även om det är andra hundar eller annan störning runt omkring), men främst ska den kunna springa ifrån dig.

Hoppas inte du tar illa upp, jag är rak och ärlig, men menar absolut inget illa!! Vill bara ge dig tips och råd så du kan ha kul ihop med din hund på agilityplanen! Lycka till!

Medarbetare på westernridning.ifokus

wixie
9/26/12, 7:09 PM
#8

#6 Tack för ditt svar. Jag ska försöka öva med belöningarna!

#7 Nej jag tar absolut inte illa upp! Det är bra att du är rak och ärlig. Men det där var ungefär sista gången vi körde. Ska tänka på att avsluta i tid! När hon väl springer verkar hon ha jättekul, och det är därför jag är lite fundersam över varför hon gör som hon gör. Jag ska tänka på det där med belönig, och bjuda på mig själv! Tack för tipsen! Nu ska jag ta mig till agilityplanen och testa tipsen!:)

CelsiusT
9/26/12, 8:15 PM
#9

#8 Det är väldigt lätt hänt att man håller på för länge. Jag har som grund att köra efter 3x3. Dvs jag gör en övning 3 repetitioner, sedan paus lika läng (alternativt gör något annat, bara hunden får släppa tanken på träningen), 3 repetitioner igen, sedan paus lika länge och sedan till sist 3 repetitioner igen, sedan slutar jag. Då blir det inte att man nöter tills hunden är trött men man har ändå hunit öva hela 9 gånger, men det är förstås även viktigt att man ser till att varje repetition är lagom anpassad för hunden och det är bra att i förväg planera sin träning; vad ska jag göra på dessa 3x3 repetitionerna? Ska jag göra samma sak alla 3 set'en eller ska jag öva på 3 olika saker. Vad vill jag öva på och hur ska jag lättast lägga upp det så att övningen blir så "ren" som möjligt (dvs att jag bara tränar en sak åt gången) och inte tränar allt på en gång med en för grön hund, då blir kraven för svåra och hunden lyckas inte göra rätt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

wixie
9/27/12, 8:58 PM
#10

#9 Jo, jag känner det, jag vill bara köra mer och mer men lillvovven blir tröttare och tröttare. Men ditt tips var jättesmart! Det måste jag testa.:)

wixie
10/4/12, 10:10 PM
#11

NU har jag varit ich tränat lite, och den här gången gick det riktigt bra tycker jag!:)

[Sniff]
10/5/12, 8:36 AM
#12

Jag var med och tränade igår. Vi tog ett hinder i taget, och hon fick ta godis från ett lock på marken istället för ifrån våra händer. Hon fick lekbelöning också, det tyckte hon var skoj!

Det syntes att hon tyckte att det var roligare, hon blev säkrare hela tiden. Vi tränade i små korta pass med massa bus mellan varven. Vi kommer fortsätta på det här sättet och satsa på att få upp hennes självförtroende och säkerhet på banan.

CelsiusT
10/5/12, 9:51 AM
#13

#11-13 Det ser mycket trevligare ut! Fortsätt jobba på det sättet så kommer det bli jättebra ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Sniff]
10/5/12, 1:24 PM
#14

Tack, det är precis det vi ska göra! Skrattande

wixie
10/5/12, 2:18 PM
#15

Sigge, tack för att du förklarade började, men det blev så dåligt så jag struntade i det^^

#13 Tack, det ska vi absolut göra, och vi ska ta det väldigt lugn och se till att hon vill och inte bara vi:)

CelsiusT
10/5/12, 2:31 PM
#16

Kollade filmen nu igen och försökte att hitta saker du kan förbättra. Tycker det ser bra ut, men reagerar på att du nästan hela filmen har hunden på din vänstra sida. För att kunna köra agility på tävling (redan klass 1) så behöver du kunna ha hunden på båda sidor av dig. Alltså hunden ska kunna jobba oavsett om du är på höger eller vänster sida om den, väldigt bra att träna detta med en gång för det är lättare nu i början!

Hunden lämnar dig en sväng innan tunneln och i denna filmen såg det mkt trevligare ut, du står kvar och jagar inte efter hunden utan låter hunden komma till dig. Visserligen har hunden svansen ner, men direkt du skickar in henne i tunneln så åker svansen upp igen och det är trevligt att se.

Ett tips till är att bevara hunden på kontaktfältet när du belönar. Det är bra att du har locket med belöningen så pass nära så inte hunden vill ifrån hindret för att hämta belöningen. Har man locet för långt bort så är det lätt att hunden slarvar och hoppar av för tidigt. Men sedan när drivet ändå kommer (till nästa hinder) så är det bra om man har lärt in kontaktfälten så att hunden lägger värde i att trampa på dom. Kanske om det går att lägga locket ytterligare lite närmare så hunden blir kvar med bakbenen på medan hon äter? Tips är att läsa lite om Kontaktfält och att träna kontaktfälten separat så det blir ett eget moment med eget värde.

Medarbetare på westernridning.ifokus

wixie
10/5/12, 2:37 PM
#17

#16 Tack för tipsen! Har faktiskt inte tänkt på att jag har henne på vänster sida nästan alltid, men då ska jag tänka på att ha henne på båda sidor. 

Jag ska testa och lägga locket lite närmare och se om det funkar:)

CelsiusT
10/5/12, 2:55 PM
#18

#17 Inte lätt att tänka på allt, speciellt inte om man inte har riktigt koll på allt som man ska tänka på ;P

Här är en artikel som handlar om inlärning av Kontaktfält med metoden 2av, 2 på. http://doggson.se/2012/02/08/agility-sa-tranar-du-in-kontaktfalt/

Lycka till!

Medarbetare på westernridning.ifokus

wixie
10/5/12, 3:03 PM
#19

#18 Haha precis! Det var ju jätte bra att lägga upp en liten film så att andra kunde se och säga vad jag kan förbättra:)

Jag har läst något liknande har jag för mig, för jag känner igen lite. Men jag ska testa det tack för länken!:)

sagaindia
10/5/12, 3:20 PM
#20

Tycker att du är fantastisk som tar till dig råden på ett så positivt sätt Skrattande Finns så många hundförare som håller på med en massa uräkter, skyller på hunden osv. Dessa förare kommer ingenstans, det gäller att kunna ta kritik!

Hatten av för dig, TS! Tack vare din inställning kommer det att gå jättebra för er! Lycka till!

Annons:
wixie
10/5/12, 3:24 PM
#21

#20 Aw! Tack så mycket vad glad jag blir! Skrattande

CelsiusT
10/5/12, 3:31 PM
#22

#19 Ja det är ju jättebra att man kan göra så ;P Bra att du tar tipsen på ett positivt sätt! Det är ju såklart så det är menat =)

#20 Ja jag håller verkligen med!

Medarbetare på westernridning.ifokus

wixie
10/5/12, 3:40 PM
#23

Jag blir bara glad att få tips och kritik, eftersom jag ovh min hund vill utvecklas i agilityn. Då är det lite svårt att skylla på annat eftersom det är på denna nivå jag ligger på, men vill komma till en högre nivå:) Så tack till alla som ger mig tips och kritik!

#22 Som jag skrev blir jag bara glad! Om folk är trevliga med mig och inte skriver något dumt så blir jag glad och är trevlig och tolkar det på ett positivt sätt:)

Upp till toppen
Annons: