Annons:
Etikettträning
Läst 3492 ggr
Michaela-N
2012-09-30 20:39

Komma ihåg banan

Jag har ett litet problem när jag kör agility… jag har svårt att memorera banan i huvudet. Och om jag lyckas memorera den och gå en banvandring innan "loppet" så glömmer jag bort den medan jag kör, eftersom jag är så fokuserad på hunden. Det innebär att jag springer väldigt stelt och hunden tar fel hinder, jag blir stressad.

Hur ska jag göra för att lättare memorera banan? Hur har ni gjort?

Annons:
Emaljoh4
2012-10-01 07:26
#1

Jag kan inte memorera i huvudet alls, har för dåligt korttidsminne för det.
Ska jag minnas en bana måste jag gå banan flera gånger. Och det är väl det enda som funkar för mig, att fysiskt gå/springa den. Då känns det naturligt sen när jag ska springa den.

Kanske inte var något bra tips, men följer gärna tråden och ser vad andra har för tips. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Sahara&Dennis
2012-10-01 07:26
#2

Hade samma problem eller trodde snarare att jag hade samma problem… Jag väntade mig att jag inte skulle komma ihåg banan - det var hemskt mot min hund som alltid gör sitt allra bästa, men som tur är hjälpte min älskling sin matte och sprang banan som en ängel, han brydde sig inte om att jag var osäker utan körde bara på så snart jag visade vilket hinder ändå. :D Så till slut slappnade jag av och då gick det ännu bättre. ;)

Så mitt tips är helt enkelt att tro på dig själv, våga tänka att du är bäst och du kommer inte att glömma bort banan! :) Tror inte det finns något sätt som gör att du direkt minns banan, bara tro på att du kommer att komma ihåg den, så tror jag att du gör det. ;D Och så länge man inte tävlar i allt för viktiga tävlingar, är det ingen som halshugger dig för att du glömmer banan. :D

SmileyMalin
2012-10-01 08:35
#3

Det är en träningssak :-) När jag började med agility var det en stor utmaning att bara komma ihåg en klass 1 bana. Nu skulle jag nog kunna springa en klass 1 banan utan banvandring. ;-) Treans banor däremot tycker jag fortfarande är jobbigt. Känner mig aldrig riktigt klar när banvandringen är slut!

Men är det någon annan storlek som kör samma bana innan så kollar jag på hela den klassen. Sedan har jag fullt fokus under banvandringen, ser till att även springa banan några varv och inte bara gå och så fort banvandringen är slut så ställer jag mig utanför banan, blundar och försöker reptera exakt hur den gick. Om jag lyckas tänka hela banan utan att titta så vet jag att jag hunnit lärt mig. Har jag svårt att komma ihåg så står jag kvar bredvid banan 10 minunter och tänker igenom precis hur jag ska springa.

Sen är det såklart jättebra att ofta bygga hela banor på träningen så att man får träna även på banvandringar :-)

Tänk också på att banvandra för DIG och inte bara för hunden. Så att man inte ägnar banvandringen åt att komma ihåg vilken väg hunden kommer springa utan fokuserar på hur man som förare ska röra sig på banan :-)

Det blir lättare för varje gång!

Lojs
2012-10-02 10:38
#4

Jag är inte färdig med min memorering av banan förren jag kan tänka igenom banan (tänker mig det kommande loppet felfritt) medan jag blundar utan att det hackar någonstans. Kan man detta så är det väldigt sällan man glömmer vart man ska.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Ebfotograf]
2012-10-02 15:58
#5

Har faktiskt inga tips på det tyvärr. Jag behöver inte ens gå banan för att veta den. Men gå den flera gånger, kolla på numrerna och ställ dig så du har översikt över hela banan och gå igenom den helt enkelt. Man behöver inte gå, tar bara på krafterna ;)

SmileyMalin
2012-10-03 07:40
#6

Fast det funkar ju på en enkel klass 1 där man i princip alltid ska rakt fram… en knivig klass 3 banan tror jag ingen kan göra på ett bra sett efter att bara stått bredvid….

Man vill väl ändå ge sin hund så bra förutsättningar som möjligt? Och då tycker jag att det är jätteviktigt att man precis vart man ska placera sig på olika delar av banan.

fast för mig får andra gärna hoppa över banvandringen, då blir det mer plats för mig :-D

Annons:
CelsiusT
2012-10-03 14:51
#7

Klass 1 banor är ju ofta ganska enkla med några få vändningar eller "avsteg". Så jag brukar satsa på att memorera efter vilket hinder det är vi ska vika av. Jag lägger inte upp hela banan i hjärnan utan lägger upp just dom moment som är lite klurigare och placerar in dom efter ett visst hinder. Sedan ser man ju oftast på en klass 1 vart man ska så det är bara att ropa till hunden vart han ska och försöka att infinna sig vid avbrottet innan han gör det ;P

Och såklart, springa banan flera gånger under banvandring så att man får in känslan för vilken väg man ska springa.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ronja06
2012-10-03 16:00
#8

#6 Joho det har jag sett visst går. Min vän tog klassvinst med CERT efter att ha stått vid sidan av banan. Likaså Jenny har det funkat för. Så… haha visst går det - men jag vågar påstå att det är lite övermänskligt eller så känner man sin hund heeelt. Flört

Mvh Emelie Förlägen

smurfan-13
2012-10-03 17:21
#9

ÖVNING!

Tips kan ju vara att leta reda på banor på tex internet som du skriver ut och sen bygger upp för att öva just själva banvandringen och att komma ihåg banan. Ju mer man övar desstu lättare blir det. Och kul är det! :)

Lojs
2012-10-03 17:32
#10

Visst, klart man kan klara en bana utan banvandring någon gång ibland, men säg den instruktör som rekommenderar det. ;)

I en sport där det ofta handlar om hundradelar av en sekund så handlar det ju om att ge sig själv bästa möjliga förutsättningar. Men ok, det beror väl på vad man har för målsättningar med och om man behöver hundradelarna. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

SmileyMalin
2012-10-03 20:41
#11

Fast även om man nu gör ett bra lopp utan banvandring så hade ju loppet säkert blivit ännu släppet vassare med en banvandring ;-)

Michaela-N
2012-10-03 20:45
#12

#6 #7 åh nej! Första tävlingen jag skulle vara med i var en av de svåraste banor jag någonsin hade sett! Ska se om jag hittar banritningen. Var flera som klagade på att det var svåra klass 2-banor!

CelsiusT
2012-10-04 10:51
#13

#12 Du startade i en etta som folk ansåg vara svår även om det varit en klass 2? För du kan väl inte startat i en klass 2 första gången du tävlat? Om du inte tävlade en redan uppflyttad hund förstås men då får man nog "skylla sig själv" om banan är för svår för en. Eller hur menar du?

Är banan för svår för sin klass så tror jag man kan lämna in en protest. Men då ska det komma direkt efter/under banvandringen (innan klassen startar) tror jag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
SmileyMalin
2012-10-04 13:19
#14

Förra säsongen (sommaren 2011) var banorna helgalna…

Klass 1 banorna var riktigt kniviga medan många klass 3 banor var pinsamt lätta. Mer eller mindre enbart raksträckor och plötsligt handlade sporten bara om längst ben…

Men den här sommaren tycker jag har varit väldigt bra! Hoppas på att nästa sommar blir likadan när man själv har en liten klass 1 hund igen :-)

CelsiusT
2012-10-04 16:52
#15

#14 menar du att alla domare följt samma "linje" och gjort banor som varit för lätta/svåra för sin klass? Eller är det specifika domare som gjort detta?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Michaela-N
2012-10-04 17:30
#16

#13 Det var hoppklass I som var som en klass II. Kanske kan få fram banritningen och visa.

SmileyMalin
2012-10-04 21:34
#17

#15 Jag tävlar bara 1-2 ggr per månad och i ett ganska begränsat område så det är ju lååååångt ifrån alla tävlingar ;-) Men dom flesta klass 3 starter jag gjorde den säsongen var på pinsamt enkla banor medan olika kompisar som körde klass 1 på samma tävlingar som mig istället var besvikna över att deras banor varit alldels för svåra.

Sen var det väl en hel del prat om det där efter den säsongen vill jag minnas, för den här säsongen har det istället varit välsigt bra banor i förhållande till svårighetsgrad :-) Iallfall där jag har varit ;-)

Upp till toppen
Annons: