Annons:
Etikettträning
Läst 2483 ggr
CelsiusT
10/1/12, 2:55 PM

Slalomträning, tips?

Hur gör ni när er hund går fel i slalomet? Min hund är lite ivrig av sig så när vi närmar oss slalomen så händer det att han springer dit och bara varvar några pinnar, helt random. Känns inte så bra att han gör så och därför håller jag nu oftast i honom när vi går fram till slalomen så att träningen blir på mina villkor. Men jag känner att jag önskar att han blev lite mer säker så att han vet att man aldrig går in/ut fel.

Såg en film en gång, tror det var susan garret som tränade och hon hade tränat så att hunden aldrig valde fel väg, hur mkt hon än försökte lura hunden så var hunden stensäker. Såå vill jag ha det!

Hur gör ni när er hund går fel? Har ni några tips på bra sätt att träna?

Vilken metod har ni använt när ni lärt in alalomen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
10/3/12, 10:25 AM
#1

Ingen som vill berätta om sin slalomträning?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vargafrost
10/3/12, 2:23 PM
#2

Jag håller själv på att nöta slalomet fortfarande med den äldre hunden, och hon är sådan som hellre stannar och ber om hjälp än att gå fel. Jag hoppas att det dyker in någon som kan hjälpa dig. Glad

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

CelsiusT
10/3/12, 2:39 PM
#3

#2 Ja okej det låter ju lyx i mina öron ;P Min hund älskar att springa bland pinnarna, oavsett om det är rätt eller fel. Gör man dessutom fel så gör ju matte om övningen igen o igen!!! Så nu har jag försökt med att bryta träningen när han gör fel, men det känns inte bra det heller för då händer det ju att det avslutas med misslyckande (inte för att misslyckandet gör honom illa utan för att det blir den sista minnesbilden han får). Så det känns lite kluvet. Försöker ju såklart att träna så att han gör rätt, men det känns som att han måste bli.. hmm. "felsäker" elelr vad jag ska kalla det, han måste på något sätt bry sig om att göra rätt för idag spelar det honom ingen som helst roll.

Medarbetare på westernridning.ifokus

TollarPojken
10/3/12, 3:39 PM
#4

Jag tränade bara slalom i en hel månad sen satt det för min hund, han går aldrig in fel, och skulle han hoppa över en pinne så gör vi bara om det. Jag skulle rekomendera att du tränar bara slalom ett tag, och då i låg takt sen när han blir säkrare så är det bara att öka farten.

CelsiusT
10/3/12, 3:49 PM
#5

#4 Tro mig, jag har försökt!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ronja06
10/3/12, 3:54 PM
#6

Jag talar alltid gott om slalombågar så jag får tala gott om slalombågar även här. Oskyldig

Mvh Emelie Förlägen

Annons:
CelsiusT
10/3/12, 4:03 PM
#7

#6 Ja han är ju en väldans vanehund, så när han gjort något så brukar vanan hänga i. Men har du lite tips och trix att ge med det här med slalombågar? Jag har liksom aldrig använt det, har tänkt använda det men har bara provat en gång (då var det dock enkla bågar och inte dubbla som i början på din film).

Vad ska man tänka på? Hur länge ska man köra med bågarna? Hur många pinnar är bra att börja med? Hur snabbt kan man utöka hundret? Är det något annat att tänka på?

Medarbetare på westernridning.ifokus

smurfan-13
10/3/12, 5:17 PM
#8

Hur har du lärt in slalomet? Verkar ju som att han helt enkelt inte riktigt vet vad som krävs.

Jag skulle nog gå tillbaks till ruta ett och påbörja en nyinlärning av slalomet för att få bort felbeteendet. Det finns ju en hel del olika metoder och de passar ju olika hundar/förare så tänk igenom vad du tror passar er och kör ordentligt från början på ett sätt så han inte kan göra fel.

Med min egna hund så har jag haft problem m motivationen och pga det skitigt i finlir av slalomet. Viktigast har hela tiden varit viljan och då kan lite slarv kvitta. Korrekta slalom har alltid belönats m jackpot. Hon tar ändå slalomet skapligt säkert.

CelsiusT
10/4/12, 11:20 AM
#9

#8 Jag ska se om jag minns. Först använde jag mig av channel wave (eller hur det stavas) minns inte exakt tillvägagångsättet utantill just nu, men det var ju en allé av pinnarna som flyttades närmare och närmare, lutades lite för att sedan rätas upp. Han kunde det bra när han skärpte sig, men eftersom jag kört på 'belöna rätt, ignorera fel' så fanns det mkt utrymme till att göra fel. Alltså jag la ju såklart upp träningen så att han hade så stor chans som möjligt att göra rätt, men eftersom det ändå bygger på att hunden jobbar självständigt så finns det ju såklart en viss risk att hunden tar fel väg. När han tog fel väg så gjorde jag ingen affär av det mer än bröt, tog honom till början och gjorde om.

Men, eftersom han är en sådan hund som tycker allt är superkul - även att få göra om slalomen, så blev det ju nästan som en belöning för honom att göra fel. För direkt han gjorde fel så fick han göra det igen - superkul! Så han var lika duktig på att göra fel som att göra rätt. Fast när vi tränade aktivt så gjorde han ändå mest rätt (det är ju ändå liite roligare att få extra beröm, godis och lek med matte). Men han har aldrig varit "felsäker" om man säger så, slarvet har alltid kommit in i mellan.

Sedan hade vi en lång paus från agilityn och när vi skulle börja igen så var det ju till att börja om med slalomet. Vi fick då tips om 2x2 och hjälp med det, men det passade inte varken mig eller hunden, så det slutade faktiskt med att jag visade honom med handen (gick brediv och pekade) och belönade rätt. Negativt med det var ju att jag hela tiden var tvungen att gå med (även om jag ganska snart kunde gå på avstånd så var jag hela tiden tvungen att hänga med honom). Även då lärde han sig slalomen så att han gjorde rätt ganska ofta, men fortfarande inte "felsäker" (eller vad jag ska kalla det). Fast det var nog den inlärningsmetod som gav bäst resultat, flest rätt alltså.

Nu har vi haft en lång paus igen och vi ska försöka att komma tillbaka en gång till. När han är lugn och fokuserad (mentalt förberedd) och jag säger 'slalom' framför 4 pinnar så fungerar det ändå ganska bra även om vi inte har 100% rätt, så kanske vi ligger på 70-80% rätt på 4 pinnar. Men han tar ju sig även friheten att själv utföra hindret lite titt som tätt. Han minns att det var kul att springa mellan pinnarna och gör det gärna, fast utan tanke och struktur så blir det helt fel.

Phu, känns som att vi har mkt framför oss. Inte bara att lära in från början utan även lära om ett redan invant beteende, tyvärr.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
10/4/12, 6:04 PM
#10

Kom precis in efter att ha kört ett pass. Jag blev lite trött på det här med att han felar så som han gör, så jag gjorde faktiskt någt som egentligen går emot min typ av träning men jag gjorde det ändå genomtänkt. Jag vet att han har så stort driv så han kommer inte att banga för att han får lite motgång eller blir begränsad. Så jag gjorde faktiskt så att varje gång han gick fel/gjorde tokigt eller på egen hand sprang igenom slalomen så stannade jag upp och sa ett lugn 'nej'. Han vet vad nej betyder (backa/inte röra, fråga vad matte vill) och blir inte stressad eller osäker av det. Jag sa det helt lugnt och fint. Faktum var att på några försök så blev det klockrent. Satte upp alla 12 pinnarna som en test och bannemej så gjorde han bara ett enda fel på totalt 10 skick med paus mellan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vargafrost
10/4/12, 6:42 PM
#11

#10 Åh, härligt att läsa! Hoppas verkligen att det håller i sig så! Skrattande

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

CelsiusT
10/4/12, 6:48 PM
#12

#11 Ja verkligen. Det finns säkert jättesmarta sätt att lösa detta på med noggrann träning. Men jag kände mig så less på allt så jag tänkte att jag ger det ett träningspass som chans och provar. Håller tummarna för att det ska hålla i sig ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
10/5/12, 11:18 AM
#13

Körde hela slalomen 2 gånger (med mig i olika positioner) idag på morgonenrastningen. Gick precis lika bra som igår!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
10/8/12, 4:41 PM
#14

Vi har alla dom 12 pinnarna utsatta i trädgården hela tiden så då och då när vi ändå passerar så ber jag honom att gå i slalomen (1-3ggr/dag har det blivit nu). Jag behöver nu inte heller gå med fram/längsmed, han lämnar mig och tar självständigt hela hindret lugnt och metodiskt och helt korrekt!! Har dock fortfarande hänt någon gång när vi varit ute att han går dit på egen hand och då bara tar 2-3 portar någonstans i slalomet, han verkar ha svårt att låta bli men det känns som om det mer är ett sätt att "tigga" om träning. Men han slarvar inte längre när jag skickar honom och han tar det hinder jag ber om, utan att "av misstag"/iver springa några portar i slalomen som han gjorde innan.

Jag undrar om det bara var lite överexalterat iver efter att inte ha fått köra agility på ett tag, nu när han blivit påmind om hur det var och dessutom fått tränat lite så har han väl lugnat nersig lite och dom gamla kunskaperna har blivit avdammade igen ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: