Annons:
Etikettallmänt
Läst 1599 ggr
ellencharlotta
2012-10-03 22:58

Perfekta mediumhunden?

Hej!

Det kommer förmodligen dröja många år innan det kommer in en ny hund i mitt liv men jag har redan (hehe) börjat fundera på ras. Jag skulle helst vilja ha en hund som går under medium-storlek i agility.

Vilken ras tycker ni vore den perfekta agilityhunden i mediumstorlek?

Annons:
smurfan-13
2012-10-04 00:07
#1

en bc i medium vore väl drömmern, men det lär inte vara helt lätt att hitta (dock vet jag de som faktiskt är så små).

Själv hoppas jag att jag får en liten cirnecotik som kan tävla i medium.

TollarPojken
2012-10-04 00:15
#2

Jag tycker att mudi är en tuff ras, har sett några som har mudi tikar som har tävlat i agility medium.

CelsiusT
2012-10-04 11:26
#3

Australian miniature shepherd (eller vad dom ni heter) ?

Eller Berger?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vargafrost
2012-10-04 13:35
#4

Jag har ju en islänningstik, och idealet ligger på 42 cm, men jag vet om en tik som mäter 47 (hanars ideal är 46 om jag inte missminner mig).
Så, det är lite grisen i säcken. Vet dock inte än om jag hade föredragit stor medium eller liten large, och än är hon ju inte slutmätt.

Men.. Om man kikar via resultaten i årets SM så finns ju Shetland Sheepdog, Pudel (mellan), Borderterrier, Staffordshire Bullterrier, Parson Russel Terrier, Nova Scotia Duck Tolling Retriever och Dansk-Svensk Gårdshund i topp 15.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

CelsiusT
2012-10-04 16:39
#5

#3 Vill rätta mig själv, American miniature shepherd heter den ju ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

TollarPojken
2012-10-04 18:07
#6

#4 då bör du nog ha en tollar tik om du ska tävla i medium,

Annons:
ellencharlotta
2012-10-04 23:54
#7

Tack för bra tips alla! :)

#2 - Mudi var en ny ras för mig, verkar intressant! Sen har jag fallit lite för bergern också… Det är något speciellt med vallhundar alltså ;) (har bordercollies nu)

#4 - Det borde väl ändå bättre att ha en stor medium än en liten large? Tänker mest på hinderhöjden, det lär ju slita mer på en liten large.. Hur hög är din islänningstik nu?

CelsiusT
2012-10-05 09:53
#8

#7 Ja vallhundar är fantastiska!!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vargafrost
2012-10-05 11:14
#9

#7 Det kan jag absolut tänka mig, men samtidigt är jag fundersam kring farten i klasserna. Återstår helt enkelt att se när det är dags. Glad
Senast jag mätte henne (någon vecka sedan) så fick jag henne till 40 cm, och hon blev 7 månader igår.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Vovvie94
2012-10-07 15:57
#10

tibetansk terrier
Pumi
Mudi
berger
islänsk fårhund
(stor!) sheltie
japansk spets
American eskimo
shiba
pincher
parson
border terrier kanske går in i den klassenSkrattande

ellencharlotta
2012-10-11 22:53
#11

#10 - Tack för alla tips!

Det är så kul att läsa om alla olika raser så ska kolla upp alla bra tips jag har fått nu och se om man hittar något bra. Men som sagt, det dröjer nog några år innan nästa hund kommer in i mitt liv och då vet man ju inte hur min livvsituation ser ut så det är svårt att bestämma ras nu haha! Men drömma kan man ju :)

Upp till toppen
Annons: