Annons:
Etikettallmänt
Läst 1474 ggr
Vargafrost
10/5/12, 5:51 PM

Vad använder du för belöning?

Ja, rubriken säger väl det mesta. Vad använder du för belöning till ditt djur under träning? Glad
Kommentera gärna vad och varför, alltid kul med tankar!

Edit: Missade helt någon form av "blandat"-alternativ. Sorry!

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Annons:
Vargafrost
10/5/12, 5:53 PM
#1

Självklart glömde jag ett svarsalternativ som innebar "blandat", så "annat" får väl agera detsamma för min del.
Gerpla svarar bäst på leksak medan Idelma svarar bäst på godis, sedan växlar jag lite mellan godis och leksak. Och kel givetvis. Glad

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

joheck
10/5/12, 6:06 PM
#2

Sansa - Godis, det ända som funkar.

Kingpin - Främst leksak men även godis.

Båda får även rikilgt med beröm.

[Ebfotograf]
10/5/12, 6:18 PM
#3

Har ingen hund att köra agility med längre, men när min pensionerade 4-åring körde agility så var det både godis och leksak. Oftast godis.

mejamylove
10/5/12, 9:17 PM
#4

Leksak, eller rättare sagt en tennisboll med pip på ett litet rep.

Sackum
10/5/12, 11:26 PM
#5

Hemma belönar jag nästan bara med leksak och på planen mest godis, eftersom det är vad som funkar bäst. Leksak taggar igång bäst men han är bara intresserad av godis när det är störningar omkring.

[EllenAlicia]
10/6/12, 3:05 PM
#6

äppelblad till mina kaniner :)

Annons:
tove.mcgrath
10/6/12, 5:43 PM
#7

Tränar min råtta det är svårt att få henne göra någonting utan ett majskorn framför näsan på henne ;)

CelsiusT
10/7/12, 6:41 PM
#8

Jag använder såklart en belöning som passar det jag vill ha ut av träningen. Vill jag ha en energidfylld hund så är det leksak (även där anpassar jag med jakt, upplet/hämt, dragkamp beroende på vad jag vill ha ut av belöningen/träningen), lugn hund så är det godis/kel beroende på vad vi gör, ibland är det att få fortsätta jobba.

Men jag valde "leksak" i röstningen då det är min hunds favoritbelöning. När matte drar ut leksaken ur fickan och säger 'ta den', det är det bästa min hund vet. Men i agilityn så är det nog nästan bättre att få fortsätta jobba, alltså ta nästa hinder och då är det A hindret som är bäst och efter det är det balansbommen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Zipzee]
10/7/12, 8:24 PM
#9

Jag valde annat eftersom jag använder mig av både godis, leksak och kel :)

Smultronbarn
10/8/12, 9:55 PM
#10

Valde godis då jag inte kopplade att "annat" kunde betyda att jag har fler hundar tex :P
Men godis går bäst, det triggar igång dom mer, och de kämpar mer för godis än för leksak. Leksak går också men den tappar vädet fottare så jag får verkligen tänka ut varför jag ska ha leksaken i dag och till vad. I slalomträningen (max 4ggr på raken) så har everlasting fun ball fungerat bäst.
Valpen kan inte riktigt leka tillsammans än så med henne leker jag mer -så det ska bli mer tillsammans. Men under träning kommer leksaken bara fram då hon har varit bäst :) som slutbelöning exv.

SmileyMalin
10/9/12, 7:26 AM
#11

Leksak nästan jämt :-)har galna terrier som tycker att kamplekar eller att jaga boll är det bästa i världen :-)

Vill jag ha extra fart så kör vi på leksak med pip ;-)

zoolatri
10/10/12, 5:14 PM
#12

Jag belönar med godis nu när vi precis börjat träna agility:) Men använder ju såklart berömmande ord, glatt kroppsspråk och lite kel om vartannat:)

Sedan när han förstått vad jag vill att han ska göra kommer jag byta ut en del belöningsgodis mot leksak, tex när jag fått honom runt en hel bana första gången, men vi får ta ett steg i taget och nu när han lär sig slalomet(eller rättare sagt vi båda) så får han godis mest hela tiden!

Qepta
10/12/12, 10:23 PM
#13

Min terv älskar bollar, när vi ska köra agility och jag visar bollen lite i fickan så blir han supermotiverad och han blir så glad när han får bollen.

Händer att vi kampar lite också men det är sällan eftersom jag blir helt slut efter att vi har kampat.

Ibland blir det godis också, oftast blir det korv.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Annons:
rebz
10/14/12, 2:52 AM
#14

Bino är typ bara motiverad om det är godis inblandat. Eller iaf någonting som han kan få äta och tugga på :P

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Ressu
10/16/12, 12:53 PM
#15

Valde annat då jag kör både godis, leksak och klicker i vissa fall.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

CelsiusT
10/16/12, 5:26 PM
#16

#15 Fast klikern är ju inte det som belönar hunden. Det är ju bara en sekundärförstärkare. Du måste ju följa efter klicket med godis, lek, kel eller något annat som hunden vill ha.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vovvie94
10/16/12, 6:10 PM
#17

tyvärr så är Annie så dum att hon inte vill ta leksakSkrikandes detta gör att hon inte söker framåt, inte trycker på i jakt och blir väldigt fokuserad på mig, när hon borde jobba framåt.

Med min nästa hund (egna från valp) ska allt godkännas och leksamk kommer användas flitigast!Skrattande

[Clifford & Dizzy]
10/17/12, 4:52 PM
#18

Rösten, godis, leksak - i den ordning de används mest. Skrattande

Ressu
10/18/12, 12:41 PM
#19

#16 Javvisst är det så. Jag missade lite i skrivandet. Alltså i träningen använder jag även klicker men inte istället för belöning som kanske kunde misstolkas i mitt tidigare inlägg. =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

Lojs
10/20/12, 7:43 AM
#20

Jag tycker det är väldigt viktigt att variera belöningen så att det blir rätt belöning för rätt situation. Så jag använder godis, leksak, att få köra vidare, social belöning (röst och kel), allt olika beroende på hund och vad vi tränar. Så jag använder olika belöning hela tiden, liggande leksak, godisskål, kastad leksak, kastad godis, leksak/godis ur min hand, kamplek, det kan vara godis/leksak ihop med en stor social belöning när jag ger jackpot för något extra bra, ofta använder jag att få köra vidare som belöning för slalom till exempel, i det fallet väljer jag gärna att sätta ett favorithinder efter, så blir det både en svårighet och en belöning.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: