Annons:
Etikettträning
Läst 1966 ggr
zechariah
10/17/12, 3:29 PM

Importerad och kuperad

Hejsansvejsan! Glad

Jag undrar om man kan gå på aligity med en importerad (hunden har blivit hämtad från ett annat land) och kuperad (hunden har ingen svans) boxer?

Annons:
Vargafrost
10/17/12, 4:59 PM
#1

Så vitt jag vet är det väl bara utställning som påverkas av kupering, men jag är inte helt hundra.

Däremot måste jag fråga, är bilden din egen?

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

smurfan-13
10/17/12, 5:58 PM
#2

Kurs lär väl knappast vara något problem att gå, sen är ju frågan om tävla m kuperad hund. Har inte koll om det bara gäller utställning eller även andra grenar.

Michaela-N
10/17/12, 6:50 PM
#3

Ja du får tävla.

Kitten86
10/17/12, 7:21 PM
#4

Ska väl inte vara några problem vad jag förstått iaf. Du har ju papper på att hunden är född utomlands och importerad. Det är ju inte tillåtet att kupera en hund i sverige men finns ju inga hinder att importera en…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

zechariah
10/17/12, 8:53 PM
#5

Tack alla så mycket för era svar! Glad

#1 Nej, bilden är hämtad från google, jag valde den eftersom hunden som vi ska hämta också har vanliga öron men kuperad svans. Vi har köpt en nu och vi ska åka och hämta henne i helgen. Jag har alltid velat gå på agility så när jag fick reda på att hon hade kuperad svans så blev jag orolig om det skulle hindra agilityn. Den lilla flickan som vi ska hämta är mycketmycket sötare! hehe Flört

zechariah
10/17/12, 8:59 PM
#6

oh ursäkta, har en till fråga haha!

Hur gammal måste hunden vara för att få gå på agility? och vilken ålder föredrar ni och varför? Glad

Annons:
Michaela-N
10/17/12, 9:01 PM
#7

För att få tävla: 18 månader fyllt.

zechariah
10/17/12, 9:04 PM
#8

#7 tack för svar! men för att få träna då? Glad

Vargafrost
10/17/12, 9:12 PM
#9

#5 Jag plockade bort bilden i #0 eftersom att den strider mot både sajtens och iFokus Skrivregler.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

zechariah
10/17/12, 10:39 PM
#10

#9 Oj okej, ursäkta mig, jag visste inte det. Skäms Vilka regler är det som iFokus har som det bryter emot? Skulle vara bra att veta så man inte gör misstaget igen Glad

smurfan-13
10/18/12, 12:16 AM
#11

Från vilket land importerar du? Det är olagligt i många andra länder med, men görs ändå. Inget som jag personligen skulle vilja stötta (men sen tycker jag hudnar skall ha svans).

Älskar boxrar så jag hoppas vi blir överösta m bilder!!

Vargafrost
10/18/12, 9:57 AM
#12

#10 iFokus följer svensk lag, kort och gott upphovsrättslagen. I iFokus Skrivregler står det med som "Bryta mot svenska lagar och förordningar" samt "Kopiera upphovsrättsskyddat material" (enligt mig därmed även använda, och därför hänger dom ihop). Glad

Det ska för övrigt bli kul att se fler lite "udda" agilityraser här!
Som svar på din fråga i #8, så får man träna när som helst, det finns inga restriktioner där. Vissa börjar vänja hunden vid att vara på banan redan som valp, andra håller sig därifrån tills hunden har passerat 12 månader. Många kurser kräver att hunden har passerat 12 månader, just med tanke på skaderisk och så.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

CelsiusT
10/19/12, 2:13 PM
#13

#8 Man får börja träna redan med den lilla valpen. Men man bör inte börja träna hopp och fart och annat som sliter på hunden förän dom är ca 1 år. Tävla måste hunden vara minst 18 månader för.

#10 Tips är att tänka på att inte lägga upp en bild som du inte själv tagit, hittar du en bild som du inte själv tagit men som du vill ha med i inlägget kan du länka till den bilden, det är helt okej.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
smurfan-13
10/19/12, 2:50 PM
#14

Med en ras som boxer skulle jag personligen inte börja träna sådant som sliter på den innan den är friröntgad. Att säga 1 år kan ju vara lite missvisande, då olika raser mognar olika snabbt i kroppen. Man måste se till sin hund och ev får man vänta tills den är närmare 2 år. Bara för att man får tävla vid 18 mån betyder det inte att hunden (& dess kropp) är mogen för träning av det slaget ännu.

Personligen skulle jag gärna se att tävlingsåldern höjs till 2 år, men tyvärr går det väl snarare åt andra hållet…

CelsiusT
10/19/12, 10:39 PM
#15

#14 Ja tävlingsåldern för small/medium känns lagom med 18 mån. Men när du kommer upp iarge (och kanske vissa medium hundar) så känns 18 mån lite väl ungt tycker jag, hade gärna också sett att åldern höjdes till 24 mån (iaf för largehundar, men inte fel om övriga storlekar också höjdes samtidigt).

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Ebfotograf]
10/20/12, 10:32 AM
#16

Med large hundar tycker jag att man ska vänta med balanshindrerna (balans, gungan, A-hindret) och hopphinder efter att man har HD-röntgat hunden.

Upp till toppen
Annons: