Annons:
Etikettträning
Läst 1199 ggr
[EllenAlicia]
10/31/12, 11:10 AM

När börja

vet inte om denna fråga redan ställs men hittar ingen :P när tycker ni man ska börja träna agility med hunden?

Annons:
Michaela-N
10/31/12, 2:12 PM
#1

Det finns delade meningar. Mina, SBK's och SKK's rekommendationer är tidigast vid 12 månaders ålder.

[EllenAlicia]
10/31/12, 2:44 PM
#2

okej :)

smurfan-13
10/31/12, 6:30 PM
#3

Och jag säger att grundträningen kan man börja så fort man får hem valp, men sen skall man ju inte börja m något hårt som sliter förrän hunden är färdigvuxen (& ev friröntgad), vilket ju kan infalla efter 12 mån ålder. Så allt beror ju på hunden och hur mogen den är i kroppen, dock finns det ju massor av grundträning som funkar redan på en pluttvalp.

Frida B
11/1/12, 12:11 AM
#4

jag säger som #3, bara att man inte ska börja hoppa förrän hunden växt färdigt

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[EllenAlicia]
11/1/12, 10:06 AM
#5

okej :P

Cassii
11/3/12, 12:50 AM
#6

Jag började med min lilla vid ca. 4 månader att springa genom tunnel. Allt var lek och kravlöst, ungefär en gång per vecka. Nu är hon 7 månader och vi kör lite handling och lite hopphinder (dock med bommar på marken och inga krav utan allt är lek!) Har dock en hund som blir fly förbannad och biter mig hårt om jag inte kör seriöst, handlar korrekt osv. Därför så måste jag ändå försöka köra hyffsat mycket med krav. (Jag har gått av planen med blåmärken över ben, händer och armar, rivsår och lite bitmärken) Så hon bits hårt, men hon är duktig när hon vill! Tycker man kan köra på så länge man inte kör Balanshinder, slalom eller hopp förrän hunden är 12 månader gammal.

Det är den första hunden i videon.


Annons:
Michaela-N
11/3/12, 5:45 PM
#7

#6 Varför accepterar du det beteendet? Obestämd Jag hade avbrutit träningen direkt och visat att det är jag som bestämmer och att det inte är tillåtet att hunden bits under träning. Foten i munnen

[EllenAlicia]
11/4/12, 5:37 PM
#8

Okej:) , men undrar oxå samma som #7 :O

Cassii
11/7/12, 12:11 AM
#9

#7 o #8 Har gått av, men efter blir det aningen värre. Nu har det visserligen blivit bättre så det är en mognadsfråga (går lite smått i linjerna) nu tränar jag visserligen bara ca. 1 gång per månad - 1 gång/varannan månad, då jag inte bor med valpen ;)


Upp till toppen
Annons: