Annons:
Etikettbilder-filmer
Läst 1679 ggr
Michaela-N
2012-11-10 18:16

Kenzos träning

Tänkte starta en gemensam tråd för min och Kenzos framtida träning.

Kenzo är en treårig trefärgad, något större australian shepherd. Vi började träna för två veckor sen.
Det är tänkt att han nu först och främst ska lära in alla hinder, sedan har jag som mål för 2013 att tävla en gång officiellt. Vi får helt enkelt se hur långt vi kan komma! Då han är rätt stor så kommer det bli tufft att tävla i large med alla smidiga och snabba border collies, men med lite vilja går väl det mesta.

Här är en video från hans och mitt första träningstillfälle. Vi lade fokus främst på att lära känna varandra (det är inte min hund) och smått börja med inlärning av hopphinder och tunnel. Men det visade sig att han inte ville sluta, och medan han väntade på att få springa viftade han på svansen, vilket jag tog som ett tecken på att han gillade agility!

Nu ska jag bara hålla kvar motivationen, och lära in fler hinder. Slalombågar skall inhandlas.

Det var riktigt svårt att träna en jättestor novis-hund, när man är van vid en tränad pyttehund. Ibland var jag lite för otydlig, men det är svårt, som sagt.

Hoppas någon vill följa våra framsteg! Skrattande

Annons:
Vargafrost
2012-11-10 21:23
#1

Det ska bli spännande att följa er! Glad

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Anibaz
2012-11-19 01:45
#2

"Något större australian shepherd" - hur stor är han? Tungan ute

Grymt snygg var han iallafall!

Michaela-N
2012-11-19 17:51
#3

#2 Runt 53 cm ligger han på, dvs. normalmankhöjd för hanar, men jag tycker han känns mycket större iom. att han är väldigt grov och stor, helt enkelt. Sen är jag ju bara van vid småhundar, han väger väl det tiodubbla min pyttehund.

Här är gårdagens träning

Novis10
2012-11-19 20:39
#4

Tycker ni är super duktiga!
Funderar själv på att börja träna vår storpudel kille när han blivit 3. Han är 2 år än så länge. :)
Fast först måste vi införskaffa lite hinder!

//Nova
Besök gärna min hemsida här.


Medarbetare på Hamster ifokus!

Michaela-N
2012-11-19 20:39
#5

#4 Prova! Man blir helt fast efter ett tag!

Frida B
2012-11-20 19:47
#6

åå vill oxå börja träna agility! tyvärr kan jag ju inte det då jag inte har ngn hund ^^ men duktiga var ni!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Novis10
2012-11-20 21:33
#7

#5
Jo vi testade en gång och han ÄLSKADE det!
Fast varm blev han och la sig för att vila i skugga som vi också behövde x) :)
Så det ska bli kul att starta upp att träna honom regelbundet, mamma tycker också det är en bra idé eftersom han har så mycket energi coh är väldigt lättlärd!

//Nova
Besök gärna min hemsida här.


Medarbetare på Hamster ifokus!

Michaela-N
2013-05-25 18:39
#8

Efter ett uppehåll på sex månader är vi tillbaka!

CelsiusT
2013-05-30 05:25
#9

#8 Vad duktig han är. Har ni tränat mycket sen sist (i november)?

Tips är att alltid belöna framåt/ifrån dig efter säcken eftersom hundarna gärna svänger mot en/inåt efter säcken av sig själva. Så därför är det bra att redan från början mata in att hunden ska dra framåt efter säcken.

Ett annat tips är att träna honom att dra på hindren, lite hindersug, redan nu så ni får in det att han självständigt kan suga ifrån dig på hindren.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Emaljoh4
2013-06-09 10:08
#10

Vilken rolig tråd! 😃 Blir kul att följa er!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Michaela-N
2013-06-09 11:21
#11

#9 Glömde att skriva att mina egna reflektioner kring träningen finns att läsa på bloggen (länk finns i signaturen). Har tänkt samma sak som du :) #10 :D

Upp till toppen
Annons: