Annons:
Etikettbanritningar
Läst 3173 ggr
CelsiusT
2012-12-17 23:35

Online-coaching av agility?

Nu har jag helt tappat spåret. Pga sjukdom och andra motgångar så har det här inte tränats på ett tag nu. Att det dessutom kommit vinter, slask och snö har ju inte gjort det hela bättre. Men jag vill ta tag i träningen igen, främst för vovvens skull så han får lite aktivering. Jag tänkte att vi skulle köra på lite övningar för att ge hjärnan lite arbete och förbättra handlingen, vill egentligen träna på alla delar. Men…jag är värdelös på det här med övningar och hur man ska gå till väga. När jag inte vet vilken övning jag ska köra och hur jag ska lägga upp träningen så kör jag fast redan innanför ytterdörren och det blir bara en vanlig promenad istället.

Så nu vill jag ha lite tips på övningar. Spelar inte så stor roll vilken nivå det är på, både nybörjarövningar och lite mer avancerat känns som inspirerande just nu. Bara jag har en tydlig övning (tex en bild av hur hindren ska stå, hur man ska köra på hindren och vad man bör tänka på under den övningen).

Har ni lust att hjälpa mig och min vovve att komma igång?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
2012-12-18 22:44
#1

Ingen som har några som helst tips på övningar??? Vill bara få tydliga övningar att träna på så jag har något att se fram emot när jag ska åka till klubben.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vargafrost
2012-12-19 08:13
#2

Jag är själv rätt dålig på att komma på övningar.
Är det något hinder som fortfarande är knepigt?

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

CelsiusT
2012-12-19 11:42
#3

#2 Nää.. inte direkt. Eller ja, vi har ju vippen som han varit rädd för som vi håller på att jobba med, men vi har paus från den just nu. Slalomen börjar fungera även om det inte är 100%-igt. Men även det vill jag få släppa lite nu. Vi har jobbat väldigt mkt med hinder i höst så nu vill vi heldre ha övningar på handling och hjärngympa. Vill heldre ha kombinationer, kanske enbart hopphinder, eller kombinationer med både hopp och Balanshinder.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vargafrost
2012-12-19 14:38
#4

Kombinationer med träning på diverse byten och snävare kurvor, kanske skulle vara en grej då? Glad

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

CelsiusT
2012-12-19 19:45
#5

#4 Japp, absolut lite sånt jag är ute efter. Har du några bra övningar på lager att dela med dig av?

Jag önskar att få lite mer strukturerat, tex en skiss på kombinationen med möjliga vägar. Kanske lite tips och idéer om vad man ska tänka på.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vargafrost
2012-12-19 20:09
#6

Jag tränar ju inte så aktivt med mina som det är nu (blir ändring när unghunden har mognat lite), och jag brukar bygga kombinationer på plats.
Jag antar att du har kört fyrkantsövning tidigare? Jag brukar använda den för att träna sändandet på min gamling. Fyra hopphinder som står i en fyrkant, helt enkelt. Där kan man även träna snäva svängar runt hinder.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Annons:
CelsiusT
2012-12-19 21:20
#7

#6 Jo och den börjar nästan bli uttråkad. Kan dock gärna ta emot tips på hur man kan utveckla den eller tips på saker att tänka på, kriterier man kan sätta osv.

Har du fler sådana övningar. För det är sådana övningar som typ fyrkanten som jag vill ha, men just den har jag gjort ganska mycket.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vargafrost
2012-12-20 10:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Det här är väl dom två jag kom på bara sådär.
En trekant och en 1-2-1-kombination. Lite i stil med fyrkanten, och därmed samma "träning", fast annorlunda uppbyggnad. Kan tänka mig att det är ett bra sätt för att träna in att man inte ska ta vilket hinder som helst, utan faktiskt gå efter föraren.

Ska klura lite till och se om jag kommer på något mer. Glad

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

CelsiusT
2012-12-20 13:26
#9

#8 Ah, ja. Klura gärna vidare, men nu har jag lite att börja med iaf ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: