Annons:
Etiketthälsa
Läst 3472 ggr
Frida B
12/23/12, 5:57 PM

Agility med C och D höfter

Kan man träna/tävla i agility med en hund som har C respektive D höfter?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Ronja06
12/24/12, 2:12 AM
#1

Ja det kan man förståss göra. En bokstav säger ingenting om hur hunden mår eller hur framtiden för den individen ser ut.

Jag känner de som tävlar/tävlat med hundar som har upp emot E höfter. (hunden är idag pensionerad, men tävlade till den var 7-8 år?) Dessa hundar har inte mått dåligt av agilityn - jag vågar tro att agilityn gjort dom gott! Den ena hunden tävlar även i largeklassen, tävlar och tränat mycket aktivt agility i klass 3. Snart champion och har aldrig känt av sina höfter. Åren går men än inga konstigheter.

Dock är det då av ytterst vikt att man har ögonen öppna för diffusa symptom som kan vara tecken på obehag. (detta gäller förståss alltid, oavsett om man tävlar - tränar agility eller ej). Håller sin hund i BRA form, har bra muskler osv. Hade jag haft en hund med dåliga höfter hade jag tagit till vana att besöka sjukgymnast /kunnig människa som skulle få känna igenom hunden och kolla hundens rörelser ett antal gånger per år. Som jag idag gör med min hund som var med om en olycka förra året. 

Jag tycker det är viktigast att man ser till individen i sig, inte till vad diverse papper säger… Och framför allt - har sunt förnuft, tittar på helheten - och går efter magkänslan vad som är rätt.

Min veterinär säger att agilityn, och framför allt slalom, är ett fantastiskt hinder som många gånger är bra för hunden.

Mvh Emelie Förlägen

Vargafrost
12/24/12, 2:14 PM
#2

Jag stämmer helt in i #1 där.

Sedan är det ju väldigt omtalat gällande hur graderna mäts, där A-höfter ibland blir C och tvärtom.
Så länge man värmer upp och varvar ner, känner igenom hunden, håller koll på eventuella tecken på obehag och kollar hunden hos sjukgymnast eller liknande några gånger per år, så tror jag definitivt inte att det är några problem. Glad

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

CelsiusT
12/24/12, 2:38 PM
#3

Har hunden sämre höfter så är det desto viktigare att hunden hålls aktiv och musklad. Så agility är inte farligt så länge hunden mår bra av det. Men jag tror det är viktigare att hålla lite kontinuitet i träningen och inte bara köra någon gång ibland. Börja långsamt och öka vart efter som hunden bygger styrka och muskler. Har man haft paus är det nog bra att tänka på att börja lite försiktigt och inte direkt på. Viktigt också att se till hunden som individ och bedöma hur den mår och hur den klarar träningen. Men jag är ingen expert på området.

Medarbetare på westernridning.ifokus

vallhund
12/27/12, 6:20 AM
#4

# 1 En liten bergertik som heter Bambi måntro?

# 2 Extremt ovanligt att det diffar från A till C o tvärtom.

Minn förra hund, en stor BC hade B o C, han vallade får o nöt lång upp i åldern o ägnade ssin fritid åt agility o drag.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Vargafrost
12/27/12, 8:59 AM
#5

#4 Det kan hända att det är extremt ovanligt, men det har ändå hänt och är rätt omtalat. Olika SKK-avläsare läser tydligen olika, och så vidare.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

smurfan-13
12/27/12, 12:53 PM
#6

Många kloka svar redan. Har man en hund m dåliga leder är det av ytterst vikt att hålla den musklad och vältränad! Jag skulle dock inte satsa allt för hårt om hunden har d-höfter, men nog är jag säker på attd et går att både träna o tävla agility m "kassa" höfter med. Skulle nog, utöver regelbundna kontroller av sjukgymnast, även simma hunden regelbundet för att hålla den fint musklad och göra något som inte sliter.

#1 slalom är jättebra övning för många problem (leder/rygg/mm), MEN då skall hunden gå igenom slalomet långsamt, böja igenom hela kroppen och arbeta sig igenom slalomet på ett sätt som tävlingshundar (duktiga på slalom) inte gör. De snabba "studsande" slalomen sliter ganska så rejält på hunden.

Annons:
Upp till toppen
Annons: