Annons:
Etikettinlärning
Läst 2354 ggr
JasmiineN
1/6/13, 5:34 PM

Vad började ni lära in hunden?

Jag har en långhårig Collie vid namn Dolly, hon är än sålänge 6 månader (snart 7 månader). Vad började ni lära in er hund inom Agilityn? Tänkte inte lydnad eller så nu, utan vad för gren (hiner, tunnel, slalom mm.) först? Dolly är inte så gammal än, men finns där något ni kan tycka jag kan börja lära in henne redan nu? Mvh

Sajtvärd på Collie

Annons:
Simlover
1/7/13, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tunnel, jag började med hopp för min hund var ganska gammal när jag börja så han kunde hoppa, Tränar nu slalomen fast det blir mellan mina ben på vinter. Jag tränar lite höjdhoppning med min goldenkille, 1m är vi uppe i så här långt, Bana 80 cm med lite stopp för han är ibland jättemodig men om det inte går bra någon gång vägrar han nästa gång, Det finns en liten osäker kille långt inne som vi försöker jobba bra.

Vargafrost
1/7/13, 9:59 PM
#2

Gerpla fick börja springa i tunnlar tillsammans med Idelma (10 år) redan när hon var 9-10 veckor, för att lära sig att det inte var farligt. Sedan har hon sett på en del när jag har tränat med Idelma, och själv fått testa att springa mellan hinderstöden för att träna handlingen, och sist vi körde i höstas, när hon var 6-7 månader, fick hon "hoppa" ungefär 5 cm.
Vi har även kört lite träning med främst vippbrädan för att smällen inte ska bli jätteläskig.

Sedan är det ju mycket att man får känna av sin egen hund. Och eftersom att jag började tidigt med enkla grejer så har jag bara lekt in, utan några krav alls i början.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Michaela-N
1/8/13, 6:29 PM
#3

Vi körde enkla hinder, hopphinder och tunnel första gången. Sen övade vi på dessa i kombination och att kunna "skicka" över honom över hindren. Inte riktigt lika bra som min äldre hund, men i alla fall att man inte behöver springa med på sidan.

Cassii
1/9/13, 9:32 PM
#4

Jag började med tunnel, här ser du en liten film. Redan när hon var 10 - 11 veckor. Detta är andra tillfället. Tycker absolut du kan börja med att låta henne springa genom tunnlar. Alt. ta hinderstöd fast med bommarna på marken så hon får runda hinderstöd :)


Cassii
1/9/13, 9:33 PM
#5

De två första hundarna är lika gamla som din är nu :)


Emaljoh4
1/10/13, 12:33 PM
#6

Jag och Moa gick en agilitykurs, och det första hindret var enkla hopphinder. Glad Först ett, och sedan fler på raksträcka.

---

Kul med videor! Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
JasmiineN
1/11/13, 8:17 PM
#7

Tack så jätte mycket allihopa, ska verkligen testa! :D

Sajtvärd på Collie

Lojs
1/14/13, 7:46 PM
#8

De riktiga grunderna för agility tycker inte jag har med agility att göra, några saker som jag börjar med ihop med en valp är:

Lek bra med leksak, dvs ta på kommando, kom tillbaka med den, kampa bra, släpp på kommando osv
Sitt kvar - starta explosivt
Följ vid min sida när jag springer utan att skutta eller bitas
Springa till matskål och target
Olika ljudlekar (inför gungan och stökig tävlingsmiljö), hunden får belöning för att till exempel välta saker som låter, som små grytor på en plåt.
Ligga still och lugn när andra tränar
Bara ta godis/leksak från marken när jag sagt ok
Kroppskontroll, mycket jobb med bakbenen

Osv, har säkert glömt massor. =)

Detta är saker som för mig är viktiga och grunden för framtida agility. Har man detta med sig så blir hindren lätta att lära in sedan.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Emaljoh4
1/15/13, 5:15 PM
#9

#8 Bra skrivet!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

JasmiineN
1/18/13, 10:58 PM
#10

Tackar! :D

Sajtvärd på Collie

Upp till toppen
Annons: