Annons:
Etiketthälsa
Läst 8700 ggr
Vargafrost
1/8/13, 8:11 PM

"Valpagility" - var går gränsen?

Jag sprang på det här youtubeklippet via en facebookgrupp, och tänkte att jag kunde ta upp det till diskussion här.
Valpen är 5 månader vid filmtillfället, Border Collie och med andra ord en relativt stor ras som inte är färdigväxt för fem öre.

Var går gränsen för er när ni låter en valp/unghund köra agility?
Var ligger fokusen i träningen?

Och vad anser ni om träningen i filmen?

Här finner ni klippet.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Annons:
Frida B
1/8/13, 10:50 PM
#1

jag tycker inte det ser så värst farligt ut, valpen hoppar knappt så lär inte slita så mycket på kroppen. och hunden verkar ju ha skitkul så :)

har dock ingen hund så kan inte svara på frågan :P

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cassii
1/9/13, 9:25 PM
#2

Sett det klippet förut. Tycker det är riktigt hemskt! Slalom och kontakthindren sliter otroligt mycket på hunden! Det jag gör med min valp och gjorde med Lexie är/var att köra lätta kombinationer. Hopphinder och tunnlar, kortare. Mest för att träna svängar osv. Balanshindren och slalom kommer jag börja med efter röntgen alt. när hon fyllt 1 år iaf med Kontaktfält (har iof börjat med target så hon förstår vad det är, men inte mer än så). Jag vill att min valp ska få vara valp :) De lever ju så länge trots allt, varför stressa? Slutresultatet tror jag inte blir bättre för man börjar så tidigt. Sliter så mycket på hunden!

Den första hunden i filmen är min valp/unghund på 9 månader och detta är vad jag anser är okej för en såpass ung hund.


smurfan-13
1/9/13, 11:25 PM
#3

Tror inte man har något att vinna alls på att träna in så pass mkt hos en så pass ung hund. Risken är snarare väldigt stor att hunden kommer drabbas av förslitningsskador väldigt tidigt.

Personligen planerar jag att vänta m slalom, Balanshinder, hopp (hoppandet) tills hunden är röntgad. Finns så mkt grundfärdigheter man kan traggla in innan dess som gör att det andra kan gå skapligt fort att lära in sen när det är mer passande.

Emaljoh4
1/10/13, 12:30 PM
#4

Intressant diskussion Jenny, såg också det klippet via facebook.

Enligt personen själv så hoppar inte hunden, men hunden hoppar åtminstone upp på bordet ett antal gånger.
Och är det att h*n vill träna hundens svängar osv, så skulle man inte behövt själva pinnarna till hoppet som t.ex Cassi visar i sin video.

Tycker helt klart det är För mycket för en så ung hund. Inte bråttom direkt.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

LynnHa
2/5/13, 10:04 PM
#5

Har själv en 11 månaders unghund. I somras började vi lägga lite grunder för agility. Det vi tränade var tunnlar och slalomingångar (allé) Samt lite handling. Vågade absolut inte lägga in några hinder ännu då. Nu har jag lagt in låga hinder och gått över balansen några gånger men vågar inte köra på för fullt. Jag skulle nog inte träna så hårt med min valp..

SmileyMalin
2/6/13, 11:20 AM
#6

Har sett klippet förut och blir alltid lika ledsen Gråter varför utsätta sin växande valp för detta?

Mina valpar/unghundar har fått köra tunnlar, hopphinder utan bom och lite senare (vid 8-9 mån) även börjat med allé-slalom (där hunden bara springer rakt fram).

Balanshinder, riktig slalom och hopp har jag inte börjat smyga in förens året. trots att jag har en liten ras som säkert växt färdigt tidigare.

Slalom och att hoppa är oerhört slitsamt för hundens kropp och Balanshinder är ju galenskap att köra med en ung hund som inte utvecklat färdigt sitt balanssinne och löper betyldigt större risk att ramla ner och skadas.

Dessutom verkar dom som börjar väldigt tidigt också ställa krav på hundarna tidigt. Valpagility ska enligt mig vara glädjefyllt och helt kravlöst!

Annons:
CelsiusT
3/10/13, 7:06 PM
#7

Alltså den slalomen är helt galet att köra med en liten valp!!! Jesus, det sliter ju som sjutton. Om man kört bara en eller två portar, visst. Men ett fullt färdigt slalom i det tempot, det sliter som sjutton på hunden. Speciellt när hunden gör som i filmen och använder så bra teknik att den liksom "hoppar" fram. En valp som travar lite lätt med böjd kropp (alltså bara svänger lite serpentiner runt pinnarna) hade inte varit lika farligt men även det onödigt.

Sedan det tempo och så långa kombinationer som dom kör. Dom kör ju dessutom flera kombinationer efter varandra, valpen ligger ju bara några sekunder på bordet innan dom kör vidare. Känns som agilityträning för en fullvuxen, färdigtränad tävlingshund. Att hunden dessutom ser väldigt undergiven ut många gånger känns också lite suspekt. Känns även som väldigt lite fokus på belöning.

Själv kan jag tycka att det är okej att tillsammans ta sig över Balanshinder för att bygga lite självförtroende. Men då är det mer klättra lugnt och fint för att utforska, någon gång. Kontaktfältsträning är helt okej, men det kan man pyssla med henne i köket med skärbrädan. Tunnlarna kan hunden gärna få leka mycket med så det är kul så valpen vågar sig igenom säcken och lär sig älska tunnlarna. Följsamhet och handling kan man börja med (utan pinnar i hindren). Man kan börja lite lätt med hopp, tex en BC på 8-12 mån kan prova att hoppa 20cm hinder, för att ha provat på men inte träna 20 hinder om dagen, snarare 1 eller 2 hinder och absolut inte varje dag. Öva starter kan man också göra, då med fokus på att kunna stanna kvar (kan ju tränas utan agilitybanan). Men främst tycker jag man ska leka och ha kul, inte ha massa krav på vad hunden ska prestera. Snarare bara prova sig fram och testa lite olika.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: