Annons:
Etikettinlärning
Läst 1669 ggr
manzii
1/11/13, 1:47 AM

Min hund drar!

Nu den senaste tiden så har min hund börjar att dra när man är ute med honom i koppel. Han är snart 2år. I början när vi lärde han att gå i koppel så gick det inte alls med halsband så vi fick börja med sele vilket går mycket bättre.Han är en blandras (50% border collie, 25% labrador och 25% golden) så han är en rätt stor hund som är stark.
Men nu förstår jag inte varför han drar och vad jag ska göra för att han inte ska dra. Det känns nästan som att han är ute och går med mig än att jag är ute på promenad med honom.

Annons:
CelsiusT
1/11/13, 1:55 AM
#1

Har ni lärt honom gå fint i koppel och sedan plötsligt så kan han inte längre gå i koppel? Eller har jag förstått det fel?

Om det plötsligt har börjat så får du nog fundera igenom vad det är som förändrats för honom. Ny utrustning? Nya promenadvägar? Mindre/mer aktivitet i livet? Förändrad familjesituaiton? Smärta/sjukdom?

Om hunden plötsligt förändrar sitt beteende så är det ju något som har hänt, men det kan ju såklart vara så enkelt att ni ändrat ert beteende på promenaden. Kanske har hunden inte förstått exakt vad som förväntas av den och/eller att kraven har förändrats?

Medarbetare på westernridning.ifokus

manzii
1/11/13, 2:00 AM
#2

#1
Alltså problemet är att vi lärde han gå i långkoppel i början vilket inte var så smart. Nu använder vi ett sånt vanligt kort koppel som man egentligen skulle ha lärt de gå i från början. Så jag tror att vi får börja om från början men vill veta lite hur man ska göra exakt så vi inte gör fel igen.

CelsiusT
1/11/13, 2:16 AM
#3

#2 Aha.. ni har alltså bytt utrustning (från långlina till kort koppel)?

Mest nyfiken, men varför har ni klarat er 2 år med en långlina för att plötsligt inse att ni vill använda er av kort koppel?

I mina ögon är det teoretiskt väldigt lätt: Se till att hunden inte får det den vill när kopplet är sträckt, och se till att den får något den vill när kopplet är slakt.

Min hund (bc) vill komma framåt på promenaderna (oavsett åt vilket håll som är framåt), så då kör jag helt enkelt att sträckt koppel=jag står still, slakt koppel=jag rör mig framåt. När han gått fint en stund så får han extra belöning/jackpott=lukta fritt på kissefläckar.

Min förra hund (dalmatiner) hon tyckte nog mest att det var obekvämt att gå i mitt tempo så därför blev det ibland att hon drog. Med henne körde jag; sträckt koppel=jag vänder riktning (gör att hon måste tänka till och får uppmärksamheten på mig och vi kommer inte vidare/det blir inte mer intressant än att se det vi redan sett), slakt koppel=klick och godis (vilket var det som var värt att jobba för i hennes ögon).

Skillnaden på mina hundar är att BCn ansåg att det är lika mkt värt att dra även om matte har bytt riktning. Det var liksom inte promenadriktningen som var intressant utan snarare att han vill springa på fort och inte gå sakta. Han såg det som str belöning att få ett 'bra' och att ibland få nosa lite på dom goda tikarnas kissefläckar, godis var inte alls intressant. Medan dalmatinern inte hade intresset i att nosa men gärna vill ha godis.

Så kontentan; Hitta belöning som din hund uppskattar och vill göra rätt för (oavsett vad det är). Hitta en metod som gör att din hund får tillgång till belönignen när han går fint, men inte när han drar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Inkanyezi
1/16/13, 7:30 PM
#4

Kan bara instämma i #3 och vill gärna påpeka att det faktiskt behövs två för att dra i ett koppel, en i var ände. Så jag brukar fråga dem som har problem med att hunden drar i kopplet, varför de drar i kopplet om de inte vill att hunden ska dra.

Michaela-N
1/16/13, 9:10 PM
#5

#4 Hunden ska följa mig, det är jag som håller i kopplet. Jag drar inte i kopplet, jag håller i det.

manzii
1/16/13, 9:14 PM
#6

#4 Jag drar inte i kopplet.

#3 Jag är tacksam för ditt svar och har provat det du skrev. Tack! Och då kom jag fram till ett annat problem vi har och de tär att han har så svårt att koncentrera sig om vi inte är hemma. Han ska titta och han ska lukta och bryr sig inte om jag har godis. Jag har provat olika godissorter och korv och sånt men han har svårt att koncentrera sig. Hemma går det jättebra såklart när inget stör honom.

Annons:
CelsiusT
1/17/13, 11:19 AM
#7

#5 o 6 Fast ni håller emot när hunden drar! Hade ni inte hållit i kopplet så hade inte hunden dragit heller. Det är inte genom att hålla i kopplet som ni ska få hunden att gå vid er sida. Det är genom följsamhet och det kan man träna likväl utan koppel. Jag håller helt med #4 om att det krävs 2 för att dra i koppel och det har jag även sagt till många av mina kursdeltagare. Det är faktiskt så enkelt som att sluta hålla emot när hunden drar, då inser man att man måste jobba "på ett annat plan" för att få hunden att gå fint. Kopplet är inget verktyg, det är bara ett säkerhetsbälte för omgivningen. Hunden ska följa dig, men inte för att den sitter fast. Själv kan jag hitta på sånt som att hunden ska gå fint trots att man enbart håller i med lillfingret eller bara lagt kopplet över armen. Många kursdeltagare blir väldigt paffa av denna övning och till en början så är dom där och tar tag i kopplet, men snart inser dom att det faktiskt inte är kopplet som är det som ska få hunden att gå funt, utan följsamheten. #6 Använd "att nosa" som belöning för att han går fint. Gå han fint i 1m så får han nosa 1m, gå fint 2m, nosa 2m, osv osv osv… Du kan inte hitta på vad han tycker är mest värt, det bestämmer han själv och då är det bara att fint rätta sig efter det om man vill ha en lydig hund ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: