Annons:
Etikettträning
Läst 3317 ggr
Frida B
3/27/13, 3:28 PM

Agility med koppel?

Jag vill verkligen träna agility med min Schäfer/Finsk Lapphund, men hon kan inte vara lös då hon sticker fort som ögat. Men skulle man kunna lösa det på ett annat sätt? Eller är det helt kört för våran del tills hon kan vara lös? Tips mottages gärna!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
molam
3/27/13, 4:11 PM
#1

Har ju tränat Agility med mina hundar och andras och hundar som inte kan gå lösa har fått ha en sele på sig och et längre koppel. lika så gör jag med hundar som håller på att lära sig ^^

Så utväar finns det Alltif oroa dig inte vist du får inte TÄVLA med en kopplad hund men du kan ju träna med en kopplad hund

Man kan ju även börja med att hitta ett inängat område som man sätter upp några hinder på så kan hunden gå lös i vilket fall som helst även fast den kan sticka.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Kitten86
4/7/13, 1:34 PM
#2

Jag skulle vara mycket försiktig med att träna med koppel eller dyl på hunden då olyckan snabbt kan vara framme och hunden kan sno sig i kopplet eller fastna i hindren!!

Själv skulle jag hellre se till att träna på inhägnat område där hunden inte kommer så långt om den försöker springa iväg men samtidigt kan träna genom att vara "fri".

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

nathalieswahn
4/8/13, 9:41 AM
#3

jobba på att allt annat ska va tråkigt och du ska vara mkt roligare än allt annat du ska var värld guld i hunden ögon :D hunden ska inte vilja göra något annant än att vara med dig :D va rolig hoppa och lek kasta boll ha köttbullar eller kamptrasa :D om hunden skiter i dig så lek med dig själv eller lek med gräset :D få hunden att vilja bry sig om vad du gör för spännande så kanske de kommer gå lättare och större chans att kunna ha hunden lös :D

Frida B
4/8/13, 12:54 PM
#4

#3 funkar inte, det roligaste i hela världen är att rymma för henne… När hon väl sticker så vänder hon sig inte om förrän vi hittar henne, och då springer hon glatt till mig (och det är bara mig hon springer tillbaka till, jag är den som jobbar mest med henne…) :/

Vi har börjat öva spontankontakt på promenader, hemma, ja överallt nu. Sedan har jag alltid godis med mig, och jag leker ofta med henne ute när hon gör rätt. Hon har inte rymt från mig (än) utan det är från pappa hon rymmer hela tiden.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

nathalieswahn
4/8/13, 7:28 PM
#5

Ja men de är bra då fortsätt på den vägen så ska du nog se att du kommer kunna han den lös tillslut men du kan ju börja att ha sele o löp lina o köra raksträckor då är det minst risk men att den fastnar i något :) men ja tror de kommer funka till slut :) de låter ju redan super bra :) kör på :)

SmileyMalin
4/9/13, 12:22 PM
#6

Börja träna på inhägnat område och sen löser det sig nog med tiden.

Min äldsta är en riktig rymmare! Kommer han lös bara en sekund så rusar han bort från oss, letar fram ett spår och låser sen totalt. Vi har alltid låsta dörrar, högt stängsel och total koppeltvång.

MEN han tränar och tävlar agility i högsta klassen. På agilitybanan har han inte en tanke på att sticka, det är helt enkelt för roligt 😃

Annons:
Frida B
4/9/13, 2:48 PM
#7

#6 vad härligt med någon med samma problem! Hur gjorde ni vid eran första tävling då? Släppte ni honom bara och körde igång?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

SmileyMalin
4/9/13, 4:27 PM
#8

Ja faktiskt ;) han började träna på inhängnad bana men kunde nästan direkt börja träna utan staket och på tävling har han aldrig stuckit. Däremot får jag se tilk att koppla honom mellan övningarna för så fort vi stannar.upp finns det risk att han smiter!

Frida B
4/9/13, 8:34 PM
#9

Men när ni avslutat banan, måste du koppla honom direkt eller kommer han självmant till dig? Ursäkta för så många frågor, men att tävla i agility har alltid varit en stor dröm och trodde inte det var möjligt med Nadja då hon rymmer :) Men vi kanske har en chans ändå!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

SmileyMalin
4/9/13, 10:06 PM
#10

Min hund är väldigt besatt av leksaker så efter sista hindret kommer han till mig för att få sin leksak och sen kopplar jag honom samtidigt som han får belöning. Fast han är väldigt fokuserad på mig vid agility, även efter loppet. Han vill ju så gärna in och köra mera 😉

Frida B
4/10/13, 11:29 AM
#11

#10 jaha, ja min hund är varken sådär glad i leksaker eller godis, förrutom torkad lunga… Men tror och hoppas att det är belöning nog att få springa som vinden!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CelsiusT
4/12/13, 12:21 PM
#12

Använd alltid torkad lunga då i slutet av banan. Så vet hunden att det är bara i slutet av banan man får det, men man får det varje gång om man kommer till matte.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Frida B
4/12/13, 12:31 PM
#13

#12 smart!

Nu har hon äntligen fått upp intresset för kamptrasan, och gillar den riktigt! Den ligger hemma i ett skåp, och tas bara fram när hon är på bus och lekhumör! Så den ska vi också försöka använda :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Upp till toppen
Annons: