Annons:
Etikettinlärning
Läst 1393 ggr
connie98
2013-04-01 16:52

kontakt fält?

Hej!
Jag har tränat agility ett bra tag nu men aldrig riktigt tagit tag i kontakt fälts träningen. Han brukar ta dem men jag skulle tycka det vore kul om ni ville berätta vilka metoder ni använder :D Just for fun you know! ;)

Annons:
Asuna
2013-04-03 16:44
#1

Jag har en ganska spidad hund så jag var tvungen att lära honom stanna innan jag kunde få honom att inte flyga ned från höga A eller balanshindret. 😉

Emaljoh4
2013-04-03 16:53
#2

Jag har inte heller riktigt tagit tag i kontaktsfältträningen, hon är inte så "hoppig" eller "speedad" på banan heller. 🙂

Men skulle jag använt mig av en speciell metod skulle det nog bli två tassar på kontaktfältet och två på marken.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

CelsiusT
2013-05-30 05:41
#3

Jag tänkte 2av2på när jag tränat, men min hund fattade konceptet snabbt så jag la inte ner så mycket energi på det. Därför blir det inte riktigt 2av2på, men han springer ända ner och jag brukar säga sakta och då saktar han in och inväntar min signal. Borde kört ordet 'trampa' istället. Men jag kör par automatik sakta för det är ju det jag vill att han ska göra (han vet vad det betyder sen innan) och då blev det naturligt att det ligger rätt i munnen på mig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Blodfot
2013-05-30 12:42
#4

jag kör också två på två av, funkar super bra på min!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

sarae
2013-05-30 18:14
#5

Vi har tränat med tasstarget, men sen fokuserad ejag mer på hinderinlärningen och blev slappare med kontaktfälten, vilket gör att det nu slarvas enormt mycket. Ska börja träna med en ny metod nu på tips av min agilityinstruktör, så får vi se om det hjälper bättre på slarvmaja.

CelsiusT
2013-05-31 14:04
#6

#5 Vad är det för metod?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
sarae
2013-06-01 09:36
#7

#6 bakdelskontroll övning egentligen, som går ut på att hon ska backa upp på en bräda/bok, lägre plattform eller liknande, ha baktassarna på den och framtassarna på golvet (egentligen 2 av 2 på), och där belönas och endast släppa den positionen på en fri/körsignal. Tanken är att bygga så mycket värde för den positionen att senare när man börjar belöna genom att kasta godis bakom plattformen så ska hon ta vägen över plattformen och stanna i rätt position ändå, även om hon inte backar, och detta på olika underlag såklart. Har en kompis som har tränat sin hund på liknande sätt och den hunden har ett tokfint kontaktfältsbeteende. 

Annars om man vill använda sig av hjälper i träningen och jobba på running contacts så finns det ju numera te.x kontaktfältsbågar att köpa  (eller bygga själv) -

CelsiusT
2013-06-01 18:10
#8

#7 Lite så har jag också gjort faktiskt. Men inte så noggrant hela vägen och vi avslutade efter ett tag. Men han har fått bra teknik ändå, sänker huvudet (från att backa upp och få godisen på marken) vilket gör att han alltid går hela vägen ner, även om han springer helgalet. Det har blivit en bra värdering i platsen iaf.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: