Annons:
Etikettallmänt
Läst 1668 ggr
Mapel
4/2/13, 8:05 PM

Terv eller sheltie

Ja, vad ska vi ha! Det är inte aktuellt att skaffa valp än på ca ett och ett halv till två år men vi kan inte riktigt enas om vilken ras vi vill ha. Vad vi vill med vår hund: Träna och tävla lydnad, agillity och en del bruks. Vi är aktiva och väldigt intresserade i hundträning och kommer aktivera vår hund psykiskt och fysiskt varje dag. Vi har en hel del hunderfarenhet sen tidigare även om vi aldrig har haft någon egen hund tidigare. Jag har växt upp med hundar och min mamma har briard och snart även en terv och min syster har en pomeranian och en briard. Båda är aktiva och tränar och tävlar med sina hundar. Min sambo har haft en softis tidigare som hon tränade agillity med. Men detta kommer bli vår första egna hund. Jag har alltid älskat belgisk vallhund och har sedan länge vetat att jag kommer ha en eller flera i framtiden. Min sambo har intresserat sig för sheltie just på grund av hennes agility intresse vilket sheltien passar väldigt bra för och även jag har väldigt bra erfarenhet av sheltie. Men nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra, vi vet ju att sheltien kan vara en enklare förstagångshund men Terv är ju något som jag verkligen brinner för. Dessutom har jag en släkting som föder upp just Terv vilket gör att vi i så fall skulle kunna ha väldigt stor kontakt med uppfödaren innan, under och efter. Men vi kan verkligen inte bestämma oss, så kom mer än gärna med tips och erfarenheter. Gärna om ni har erfarenhet av en eller båda raser, men även hur ni tänkte när ni skaffade er första hund.

Annons:
Emaljoh4
4/3/13, 4:47 PM
#1

Jag skulle nog rekommendera en Sheltie tror jag, förutsatt att man är noga med attdt kommer från ett uppfödare med lite mer "go" i hundarna.
Jag har själv en Sheltie (min första egna, vi har haft en labbe innan) och jag tycker det är en bra förstahund eftersom de är lätta att ha med att göra, och inför nästa hund så vet man vad man vill ha mer eller mindre av hos en hund.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Vargafrost
4/3/13, 7:07 PM
#2

När du säger bruks, vilken av grenarna syftar du på då? Gäller att komma ihåg att det endast är bruksraserna som får gå IPO och svenskskyddet.

Hur ser det ut planmässigt? Har någon av er tävlingstankar, och hur högt upp i så fall?
En belgare har ju betydligt lättare för att ta sig högre i både bruks och lydnad, medan en sheltie troligtvis har bättre förutsättningar inom agilityn, men likväl kan tävla i lydnad och bruks också.

Sedan kräver ju en belgare betydligt mer än en sheltie normalt gör. Vad är man villig att sysselsätta hunden med dom dagar man inte har möjlighet att ta sig iväg att träna ordentligt? Hur många dagar kan det handla om i sträck? Klarar hunden det utan att klättra på väggarna?

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Mapel
4/6/13, 7:26 PM
#3

#1 Ja, det har vi tänkt! :) Vi har enbart tittat på uppfödare som föder upp lite mer aktiva hundar och de flesta uppfödarna är även själva väldigt aktiva inom agillity. 

#2 Vi är mest intresserade av är spår och sök ev några fler. IPO och svenskskyddet lockar oss inte. 

Vi har definitivt tävlingstankar! Det enda som krävs är att hunden tycker det är kul och att mattarnas nerver håller! Men tanken är att vi ska tävla. Hur som helst så kommer vi att träna agility och bruks, oavsett ras. 

Vi kommer givetvis att aktivera hunden även när vi inte kan åka iväg och träna. Det går ju lika bra att träna hemma i vardagsrummet. Det finns ju miljontals saker att aktivera hunden mentalt med, utan att behöva springa ett maratonlopp :P Men tanken är ju att vi ska träna så ofta som möjligt, helst minst 5-6 dagar i veckan och hunden kommer aldrig gå utan mental stimulans. :)

Tack för svar båda två :)

Vargafrost
4/6/13, 7:43 PM
#4

Eftersom att IPO och Svenskskyddet inte lockar er, så landar nog min "röst" på sheltie, förutsatt att det, som du skriver, är aktiva linjer. Vore riktigt häftigt att se en sheltie ute bland bruksgrenarna. 🙂

Jag har dessvärre ingen erfarenhet av någon av raserna, annat än hundar jag har träffat/vänner äger, men risken finns väl att terven blir mer av en enmanshund än vad en sheltie tenderar att bli. Men det är ju självklart individuellt, som med det mesta. 🙂

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Mapel
4/6/13, 7:59 PM
#5

Ja, det känns som att det börjar luta lite mer mot sheltie faktiskt! 

Ja, det är alltid kul att komma och styla lite med en sheltie bland alla schäfrar och rottisar :) Min sambos syster har för övrigt en liten pomeranian som hon har tränar bruks med, ser bra roligt ut när hon kommer med den lilla knodden bland alla muskelhundar, haha :P

[Malin3033]
4/7/13, 5:30 PM
#6

Tränar bruks med mina shelties och varken spår eller sök är ett problem för den rasen :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: