Träning

Hur ofta?

2013-04-05 15:59 #0 av: Frosstis

Hur ofta tränar ni agility hemma? Jag kör aldrig agility längre med min hund eftersom han blir hela 9 år om en månad!! Men idag hade jag väldigt tråkigt så jag testade att hoppa lite, han var jätteduktig! Jag sprang runt med honom på gräsmattan innan och han blev jättepigg, goa gubben =) Och han hoppade utan koppel och var jätteivrig att få komma iväg, så glad jag blev :D

Jag tänkte inte träna ofta, men tränade en gång förra året :)

Han är pigg förövrigt, men skulle det vara fel att hoppa med honom då och då? Han är ju trots allt gammal. Gjorde lite Sök med godis och tricks :)

Flyger över hindrerna förra året.

Anmäl
2013-04-06 12:36 #1 av: Emaljoh4

Vi tränar mest på brukshundklubben, även om vi ibland tränar lite slalom på baksidan. Ler

Kul att han tyckte det var roligt!

Anmäl
2013-04-06 12:59 #2 av: Frosstis

Okej, men hur ofta tycker du vi kan hoppa?

Anmäl
2013-04-06 13:17 #3 av: Emaljoh4

#2 Det är en rätt svår fråga att besvara, det beror ju mycket på hundens allmänna kondition, motivation och hur pigg han är i övrigt. Ler

Det är bara du som kan veta vad som passar honom. 

Anmäl
2013-04-06 13:18 #4 av: Frosstis

Okej tack :) eftersom han är pigg skulle jag lika görna kunna köra varje dag, men en gång varannan vecka kanske?

Anmäl
2013-04-06 13:21 #5 av: Emaljoh4

En gång varannan vecka låter mer rimligt än varje dag. Ler

Tränar ni långa pass?

Anmäl
2013-04-06 13:25 #6 av: Frosstis

Nää, några minuter bara. Hoppar fram och tillbaka kanske tre gånger och sen är det nog :)

Anmäl
2013-04-06 19:38 #7 av: Vargafrost

Jag har aldrig tränat hemmavid på det sättet. På klubben kör vi "seriöst", och ute i skogen tränar vi balans på stock och sten, och hoppar även över nedfallna träd och så vidare.

Anmäl
2013-04-06 20:08 #8 av: [EllenAlicia]

tränar 1 gång i månaden med mina kaniner :) för jag ränar oxå vanlig hoppning

Anmäl
2013-04-07 13:31 #9 av: Kitten86

Jag tränar en del med min hund hemma, med egna hinder, under sommarperioden. Annars blir det att åka till klubben och träna!

Kan bara gå till mig själv ang. tips om träning med en äldre hund. Jag körde agility med min hund någon gång i veckan (under sommarperioden) i pass som passade honom (ibland kortare, ibland längre) ända fram tills att han gick bort här i våras nästan 15 år gammal! Han älskade agility och ville mer än gärna ge sig ut och hoppa och springa i tunnlar Cool Se till din hunds allmänstatus, kontoditon och vilja att hålla på. Vill han köra agility så varför stoppa honom?

*Medarbetare på Sheltie Ifokus*

Anmäl
2013-04-07 13:42 #10 av: Frosstis

#9 Åh tack! Jag trodde man inte fick köra agility med gamla hundar (ryggen), men nu vet jag! Tack  :D

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.