Annons:
Etikettträning
Läst 1373 ggr
Frosstis
4/5/13, 3:59 PM

Hur ofta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ofta tränar ni agility hemma? Jag kör aldrig agility längre med min hund eftersom han blir hela 9 år om en månad!! Men idag hade jag väldigt tråkigt så jag testade att hoppa lite, han var jätteduktig! Jag sprang runt med honom på gräsmattan innan och han blev jättepigg, goa gubben =) Och han hoppade utan koppel och var jätteivrig att få komma iväg, så glad jag blev :D

Jag tänkte inte träna ofta, men tränade en gång förra året :)

Han är pigg förövrigt, men skulle det vara fel att hoppa med honom då och då? Han är ju trots allt gammal. Gjorde lite Sök med godis och tricks :)

Flyger över hindrerna förra året.

Annons:
Emaljoh4
4/6/13, 12:36 PM
#1

Vi tränar mest på brukshundklubben, även om vi ibland tränar lite slalom på baksidan. 🙂

Kul att han tyckte det var roligt!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Frosstis
4/6/13, 12:59 PM
#2

Okej, men hur ofta tycker du vi kan hoppa?

Emaljoh4
4/6/13, 1:17 PM
#3

#2 Det är en rätt svår fråga att besvara, det beror ju mycket på hundens allmänna kondition, motivation och hur pigg han är i övrigt. 🙂

Det är bara du som kan veta vad som passar honom.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Frosstis
4/6/13, 1:18 PM
#4

Okej tack :) eftersom han är pigg skulle jag lika görna kunna köra varje dag, men en gång varannan vecka kanske?

Emaljoh4
4/6/13, 1:21 PM
#5

En gång varannan vecka låter mer rimligt än varje dag. 🙂

Tränar ni långa pass?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Frosstis
4/6/13, 1:25 PM
#6

Nää, några minuter bara. Hoppar fram och tillbaka kanske tre gånger och sen är det nog :)

Annons:
Vargafrost
4/6/13, 7:38 PM
#7

Jag har aldrig tränat hemmavid på det sättet. På klubben kör vi "seriöst", och ute i skogen tränar vi balans på stock och sten, och hoppar även över nedfallna träd och så vidare.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

[EllenAlicia]
4/6/13, 8:08 PM
#8

tränar 1 gång i månaden med mina kaniner :) för jag ränar oxå vanlig hoppning

Kitten86
4/7/13, 1:31 PM
#9

Jag tränar en del med min hund hemma, med egna hinder, under sommarperioden. Annars blir det att åka till klubben och träna!

Kan bara gå till mig själv ang. tips om träning med en äldre hund. Jag körde agility med min hund någon gång i veckan (under sommarperioden) i pass som passade honom (ibland kortare, ibland längre) ända fram tills att han gick bort här i våras nästan 15 år gammal! Han älskade agility och ville mer än gärna ge sig ut och hoppa och springa i tunnlar 😎 Se till din hunds allmänstatus, kontoditon och vilja att hålla på. Vill han köra agility så varför stoppa honom?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Frosstis
4/7/13, 1:42 PM
#10

#9 Åh tack! Jag trodde man inte fick köra agility med gamla hundar (ryggen), men nu vet jag! Tack  :D

Kitten86
4/7/13, 1:48 PM
#11

#10
Som sagt, bara du som känner din hund vet om och när du kan köra aktiviteter med den. Jag anser personligen att så länge hunden vill så är det inga problem, den känner ju sin egen kropp (så länge ingen medicinsk anledning föreligger). Sen kan det vara värt att tänka på höjden på hindren t.ex. för att slita så lite som möjligt på hundens leder etc. Då har ni båda gjort vad ni kan för att göra det så bra som möjligt men ändå behålla det roliga.

Sen kan man ju se det som en jämförelse: varför stoppa hunden från att vara aktiv (med sånt den alltid gjort) om den är pigg och fräsch? Det är ju som att ge människor som passerat 60 år förbud från att vara aktiva!! Tvärtemot så är aktivitet bra att fortsätta med!

Var lite extra noga med uppvärmning, nedvarvning och om hunden gillar det, massage av musklerna bara så ska du se att det går bra 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: