Annons:
Etikettträning
Läst 2008 ggr
Princesseen
4/11/13, 12:10 AM

Svänga höger/vänster över hindret

Hur lär man hunden att den ska svänga direkt efter hindret så den redan är beredd och tittar på nästa hinder när den är i luften. Att den hoppar mer eller mindre snett. Eller man kanske inte gör så?

Annons:
Vovvie94
4/14/13, 8:43 PM
#1

jo, man gör oftast så för att hunden ska kunna förbereda sig inför nästa hinder. Jag lärde in det med kroppspråket, ville jag att hon skulle svänga till vänster efter hindret, vred jag kroppen till vänster för att visa var jag ville ha henne. samma sak med höger sida. Efter ett tag klickade jag in sväng (vänster) och back (höger)😃

lätt som en plätt!😉

lycka till!

CelsiusT
4/17/13, 12:04 PM
#2

#1 Varför ordet "back"? Varifrån fick du det? Har du inget kommando för att backa hunden, eller har du ett helt annat ord för det? (inte för att man använder backa så mycket i agility men det är ju ett vanligt moment att lära sin hund annars)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vovvie94
4/17/13, 7:24 PM
#3

#2 jag använde det för att få tillbaka hunden, och sväng tyckte jag passade bättre till vänster då det är samma bokstäver. 🙂

CelsiusT
4/17/13, 7:36 PM
#4

#3 Men är du alltid på hundens högra sida då? Eller hur menar du med att få tillbaka hunden?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vovvie94
4/17/13, 9:14 PM
#5

om du har hindret rakt framför dig, med hunden på någon sida och du vill att hon ska gå över hindret och komma tillbaka till dig med en vänster sväng runt hinderstödet, så vrider du hela överkroppen åt vänster när du ber henne hoppa, så kommer hon gå runt åt vänster 🙂

CelsiusT
4/17/13, 9:19 PM
#6

#5 Svarar du mig? Jag förstår inte ditt svar isf? Jag frågade angående ditt ord "back" som lätt förknippas med backa. Du säger att du använder ordet back för att få tillbaka hunden och jag förstår inte hur du menar med att få tillbaka hunden? Låter som om du menar likt en inkallning och då undrar jag om du menar back (tillbaka) alltid är åt höger? Eller hur menar du?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Vovvie94
4/17/13, 9:48 PM
#7

#6 jag svarade på det om ordvalet i 3

Upp till toppen
Annons: