Annons:
Etikettinlärning
Läst 2362 ggr
tnoet
4/21/13, 5:04 PM

Jobba bort slalombågar?

Hej!

Jag är ny härinne och helt ny på det här med agility också. Tränar just nu upp min första agilityhund och behöver lite tips på vägen.

Är det någon här som har erfarenhet av slalombågar? Jag har kört allémetoden och bågar på det när jag tränat in slalom med min vovve. Nu har vi kommit så långt att pinnarna sitter rakt, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med bågarna. Vilka tar man bort först? En eller två i sänder? Osv osv.

Gillar VERKLIGEN den här metoden. Här är en länk till film i dålig kvalitet från ett av helgens träningspass: https://www.facebook.com/photo.php?v=10151352101786356&l=597350018973447522

Hoppas någon kan hjälpa mig! 🙂

Annons:
tnoet
4/22/13, 10:24 PM
#1

Ingen som har kört samma metod? 

Idag började jag i alla fall med att trycka ner alla bågar så de vilar på marken istället för att sitta som en "vägg". Hoppas jag kan smygvänja bort dem på det här sättet.. Men vet fortfarande inte vilka bågar det är bäst att ta bort först.

smurfan-13
4/23/13, 3:54 PM
#2

Jag har inte använt metoden för att lära någon hund slalom, men ta bort bågarna i mitten först. Börja m att ta bort en, se hur hunden reagerar och så tar du bort båge efter båge i det tempot som fungerar. Sist kvar har du ingångsbågen och sista bågen. Kan vara smart att träna ingångar separat utan båge vid sidan av. Sen skall du inte vara rädd för att sätta dit en första båge när ni tex tränar svåra infarter till slalomet i framtiden. Bättre att hunden lyckas m lite stöd än misslyckas.

tnoet
4/23/13, 7:15 PM
#3

Tack! Nu har jag i alla fall någon riktning att jobba åt! Ska bli spännande att se hur det funkar på min Doris. 🙂

Upp till toppen
Annons: