Annons:
Etikettträning
Läst 1219 ggr
CelsiusT
5/3/13, 12:05 AM

Övertaggad hund

Min hund har börjat övertagga på banan och det känns lite trist. Han har gjort så förr och då har det varit "nyhetens behag" efter längre vila, men nu känns det som om vi tränat ett tag och han har på något sätt blivit på tok för snabb för mig. Dels så taggar han upp så jäkla mycket och när jag inte är snabb nog att ge honom instruktioner så flippar han. Vet inte om jag blivit långsammare eller han snabbare men nu finns det inte längre en chans i världen för att jag ska hinna med honom.

Jag behöver lite tips för att få honom att tagga ner. Han lyssnar fint på mig men tolkar allt jag gör och tolkar på tok för fort så jag hinner inte med. Han ligger hela tiden 3-4 hinder före mig. Jag får ihop det när vi kör korta kombinationer, men på banor så hinner han ifrån mig hela tiden. Tips på vad jag kan göra?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Emaljoh4
5/3/13, 1:41 PM
#1

Vad använder du för belöning? 🙂

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

CelsiusT
5/3/13, 8:48 PM
#2

Beror på vad det är jag ska belöna. Kasta boll, kampa, kel och mys, köra vidare (bästa belöningen). Godis har jag testat men då måste det vara mjukt godis och jag måste avbryta efteråt eftersom han annars lätt spyr. Han är dessutom inte särskilt villig att äta godis öht, han ser inte någon vinning i det så det fungerar inte så bra som belöning (kanske för att han är lite övertaggad? men det är inget som står högt på listan ens i hemmiljö, han vill hellre leka eller jobba vidare).

På agilitybanan jobbar vi mycket med att köra vidare respektive bli uppbunden/pausa, det styr hans beteenden väldigt bra. Men jag använder även övriga belöningsformer väldigt mycket beroende på vad det är jag vill ha för resultat.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
5/3/13, 8:51 PM
#3

Vi jobbar även mycket passivitet på banan. Dels att han ska vara lugn innan vi startar. Men även att jag bryter då och då för att bara stå och varva ner innan vi kör vidare (vilket ger jättebra resultat, han är jättesamlad och fokuserad typ 2-3 hinder efter att vi varvat ner). Vi håller heller inte på att upprepa moment om och om igen, går det dåligt så bryter vi för en liten paus, går det bra så kör vi vidare. För jag har märkt att det här med att gå tillbaka taggar upp väldigt mycket. Och dessutom till viss del belönar slarvet eftersom han får ännu mera kul.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: