Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1488 ggr
lol girl
5/14/13, 10:28 PM

Inte reggad i skk...

… Men ändå är renrasig, räknas hunden som "blandras" då? :)

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Annons:
vallhund
5/15/13, 5:06 AM
#1

Ja i tävlingssammanhang.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Kitten86
5/15/13, 9:36 AM
#2

Det är en stamtavla/hund som är registrerad i SKK som är "kvittot" på att hunden är renrasig.

Alla andra hundar räknas till kategorin blandras även om de egentligen är renrasiga, men eftersom detta inte kan verifieras med en stamtavla så räknas de som blandras.

Lite tycker jag att man ska tänka, även om det egentligen sägs vara renras, "varför har hunden inte stamtavla?".

Oftast är det något krav som uppfödaren inte uppfyllt som t.ex. något hälsotest eller annat prov som föräldradjuren inte genomgått eller att föräldradjuren inte har en godkänd ålder vid parningen (för unga).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

vallhund
5/15/13, 9:43 AM
#3

#2 Det finns andra stambokförande klubbar som t ex JRT of GB. Det gör hundarna renrasiga men inte i SKK/BKs ögon vad gäller tävling iaf.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Kitten86
5/15/13, 9:44 AM
#4

#3
Okej, möjligt.

Som jag lärt mig iaf så är det endast SKK eller annan FCI godkänd kennelklubb som gör att en hund räknas som renrasig oavsett sammanhang.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

vallhund
5/15/13, 10:33 AM
#5

#4 Då kanske du skall lära dig lite mer? SKK/FCI är hundklubbar som stambokför hundar, det är på intet sätt en myndighet.

Ödmjukhet kan vara klädsam, men inte som kamouflage för okunnighet.

Min far intervjuade en gång Paavo Nurmi o frågade om hur det kändes att vara bäst, hans svar  var att ingen kunde vara bäst.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
5/15/13, 10:36 AM
#6

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Kitten86
5/15/13, 9:58 PM
#7

#4
Förstår inte varför alla dessa taggar utåt?!

Som jag skrev har jag blivit lärd att det är stamtavla i SKK/FCI som gör att hunden räknas som renrasig. Har aldrig hört att en hund kan vara registrerad i andra registrer och ändå räknas som en renrasig hund. Men man lär sig ju saker varje dag och blir aldrig full lärd.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Michaela-N
5/23/13, 7:44 PM
#8

#7 SKK har inget patent på ordet renrasig. Renrasig betyder ordagrant en hund/ett djur av 1 ras. SKK och andra stambokförande organisationer registrerar och stambokför sådana hundar, och ger således ett bevis på en hunds renrasighet. Däremot finns det inget som hindrar en att kalla sin hund renrasig även utan bevis (stamtavla, registreringsbevis) 🙂

Upp till toppen
Annons: