Annons:
Etiketttävling
Läst 2696 ggr
CelsiusT
2013-05-15 10:58

Kastrering o tävling kem/kirurgisk

Jag står i fundering att kastrera min hanhund. Han ska inte gå i avel ändå och han har börjat bli så stressad av löptikar och dofter. Vissa dagar så får man släpa runt honom på promenaden. Konstigt nog är detta något som kommit dom sista 2 åren och han är redan 6 år gammal. Men å andra sidan har han varit sen i all utveckling, han lyfte tex inte på benet för att kissa förrän han var 2-3 år gammal.

Men så har vi då detta att han är lite rädd av sig. Han har lätt att bli rädd och är rädd för en hel del, främst ljudrelaterade saker. Jag är rädd att om man tar bort testosteronet som vid en kastrering vilket är det "modiga" hormonet, så är jag rädd att han ska bli ännu räddare av sig. Hur stor är risken tro?

Jag har funderat lite på att testa med Suprelorin (kemisk kastrering med chip) för att se hur han blir och fungerar det bra och jag får effekt av kastrationen som jag vill så blir det en kirurgisk kastrering sen. Men så fick jag höra att det är klassat som doping med Sup. och att man inte får tävla på ett halvår efter avslutad behandling, och eftersom det håller i sig i 6 mån så innebär ju det ett år efter att man stoppar in det. Gäller detta även för agility?

Jag hade tänkt att börja tävla agility med honom i år, tänkt att starta en officiell klass 1 för första gången nu i sommar. Men då går ju inte det om man gör kemisk kastrering först, eller? Frågan är om jag ska gå på en riktig kastrering med en gång då eller om jag iaf ska testa Sup. först för att verkligen se om det fungerar. Kan man tävla inofficiellt när man gjort en kemisk kastrering? Funderar isf på om jag ska göra en kemisk kastrering nu, tävla inoff i år (som ändå är bra träning inför officiell tävling) och sedan kastrera i höst om det verkar bra och skjuta upp den officiella debuten till nästa år?

Han börjar ju bli gammal till åldern (6 i år, isf 7 nästa år vid debut, men otroligt ung och spänstig i kroppen) så känns ju som att man inte vill dra ut på det i onödan, men samtidigt en hög risk med att kastrera direkt utan att testa först. Tänk om han blir galet rädd av sig, då kanske vi inte kan tävla alls.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
2013-05-15 11:58
#1

Här hittade jag ett inlägg om en hund som blev väldigt mycket räddare vid suprelorin och inte kunde köra agility, som tur var så var det ju inte en kirurgisk kastrering. Det är ju precis det jag är rädd för ska hända, så oavsett hur stor risken är så finns ju risken och det vet jag ju egentligen. Även om risken är liten så kan den ju råka drabba oss. Så jag tror att jag faktiskt behöver prova Sup. innan jag gör en kirurgisk kastrering. Jag vill ju inte riskera att han blir värre för alltid.

Då återstår ju egentligen bara frågorna, gäller Surelorin som doping även för agilitytävling? Får man tävla inofficiellt trots Suprelorin? 

Någon som vet om chipet går att ta ut i förtid om det är så att det visar sig ge väldigt negativ inverkan på hunden?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: