Annons:
Etiketthälsa
Läst 2588 ggr
Viccan92
5/15/13, 7:45 PM

Champion

Hejsan jag undrar om hunden kan bli agility champion om den är kastrerad eller krypto. Min hund är krypto så vi funderar på att kastrera. Men kan han bli champion ändå eller måste han ha båda bollarna?

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Frida B
5/15/13, 9:07 PM
#1

Det bästa med agility är att utseendet inte spelar roll, inte heller om hunden har bollarna kvar eller inte ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Viccan92
5/16/13, 1:48 PM
#2

Så han kan bli champion? Nu är ju chansen inte så stor men man vet aldrig. Är det samma sak i andra sporter i såna fall. Vi kör nämligen rallylydnad och viltspår med.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Frida B
5/16/13, 5:59 PM
#3

Jadå, bara det inte påverkar honom :) skulle jag tro

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CelsiusT
5/17/13, 10:45 AM
#4

Tror faktiskt inte det. Tror du ska ha intyg om godkänd testikelstatus för att få ut ett championat. Men jag ska inte svära på det.

Men det står så i den

här texten

.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
5/17/13, 10:46 AM
#5

Just championaten finns ju till för aveln, så det är väl samma med att blandraser inte kan bli champion, och då här tydligen även att testikelstatusen ska vara intygad. Så gissar på att det är samma inom alla grenar. Men jag har faktiskt dålig koll på just det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Frida B
5/17/13, 10:47 AM
#6

#4 är inte det bara i utställning? (bruks?)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Viccan92
5/18/13, 7:37 PM
#7

Suck hoppas att han kan bli det ändå. Visste inte att det skulle bli så jobbigt att han inte fick ner ena testikeln. Visst jag ska träna ändå men…

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

CelsiusT
5/19/13, 4:06 PM
#8

Missade att få med länken ser jag nu. Men det står i utställnings och championat-bestämmelser att för Agility championat krävs intyg om godkänd testikelstatus. Likväl för agility(hopp)championat. 

Se länken: Utställning och chamionatbestämmelser se sid 94 kapitel "icke rasspecifika championat".

#7 Det handlar ju om avel. Man ska inte avla på en kryptorchid hund. Men du kan ju fortfarande få utmärkelser, men inte just ett championat (vilket ju inte heller blandrashundar kan få).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Viccan92
5/19/13, 9:05 PM
#9

#8 Suck jaja är inte mycket att göra åt. Trodde faktiskt att han kunde bli champion. Jaja då ska vi iaf satsa på att få fina rosetter och att ha roligt såklart.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

CelsiusT
5/20/13, 10:26 AM
#10

#9 Du kan ju fortfarande få utmärkelser som agilitydiplom ;P

Ser inte varför det skulle vara så viktigt att få just ett championat när man ändå inte ska avla på sin hund?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Viccan92
5/21/13, 5:10 PM
#11

#10 Vad är det för något?

Hade bara varit roligt känner jag att ha en hund som är champion. Då kanske jag kan få folk att fatta att man kan använda taxar till annat än jakt och sällskap. Är så trött på alla  fördomar.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

CelsiusT
5/21/13, 7:38 PM
#12

#11 Agilitydiplom är det man får då man utfört prestationen för championatet, fast hunden är inte berättigad championat pga tex att den är krypto eller blandras. Då står det agilitydiplom till hundens namn, likt det annars hade stått agilitychampion. 

Men om det handlar om att spräcka fördomar så behöver du ju inte ha ett championat, räcker med att prestera bra, tex bli uppflyttad eller så ;P Tror inte det är så många taxar som är uppflyttade i agilityn, men jag ve tinte har inte så bra koll.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Viccan92
5/22/13, 8:39 PM
#13

#12 Okej ja det kan man ju annars satsa på. Ungefär samma sak. Fast det står inte i stamtavlan.

Nej då jag tyckter även att agility är otroligt roligt. Känner en tjej som satsar på sm med sina taxar. Det går bra för henne men det går inte så fort så blir gärna tidfel. Blir lite så med korta ben och lång kropp.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
CelsiusT
5/23/13, 11:44 AM
#14

#13 Jo det står i "stamtavlan", fast inget av det trycks ju i den stamtavla du har hemma till din hund, och eftersom han är krypto så kommer han ju inte att föra sitt namn vidare till andra stamtavlor. Men titeln agilitydiplom får hunden registrerat på sig hos SKK, precis som med championatet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Michaela-N
5/23/13, 7:37 PM
#15

Tyvärr kan din hund inte erhålla championat om han är kryptorchid.

Viccan92
5/23/13, 9:43 PM
#16

#14 Okej ja det är ju bra ändå.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: